fbpx
Take a fresh look at your lifestyle.

11 Bewezen manieren om een opgeblazen gevoel te verminderen of te stoppen

Je hebt last van een opgeblazen gevoel wanneer je buik opgezwollen aanvoelt na het eten. Dit gevoel wordt vaak veroorzaakt door een overmatige productie van maag- en darmgas of door verstoringen in de beweging van de spijsverteringsspieren. Een opgeblazen gevoel kan vaak pijn, een onaangenaam en een “vol” gevoel tot gevolg hebben. Bovendien kan er je maag ook groter door lijken.

Een opgeblazen gevoel is overigens niet hetzelfde als het vasthouden van vocht, maar de twee termen worden soms wel willekeurig door elkaar gebruikt. Eenvoudig gezegd, zal een opgeblazen gevoel echter altijd gepaard gaan met grote hoeveelheden vaste stoffen, vloeistoffen of gas in je spijsverteringskanaal. Bij bepaalde personen zal een opgeblazen gevoel echter vaak het gevolg zijn van een extra gevoeligheid. Het voelt dan gewoon alsof er een verhoogde druk vanuit de buik wordt uitgeoefend, zelfs als dat niet het geval blijkt te zijn.

Circa 16 tot 30 procent van alle mensen meldt dat ze van tijd tot tijd last hebben van een opgeblazen gevoel, dus je kunt stellen dat dit een veelvoorkomend fenomeen is. Ondanks dat een opgeblazen gevoel in bepaalde gevallen het gevolg kan zijn van een ernstige medische aandoening, worden de klachten vaak veroorzaakt door je dieet en bepaalde voedingsmiddelen of ingrediënten waar je intolerant of gevoelig voor bent.

11 Bewezen manieren om een opgeblazen gevoel te verminderen of te stoppen

Hieronder hebben we 11 beproefde manieren voor je op een rijtje gezet om een ​​opgeblazen gevoel te verminderen of te stoppen.

1. Eet niet te veel in één keer

Voldaan zijn, kan een opgeblazen gevoel veroorzaken, maar het probleem is meestal dat je gewoon te veel hebt gegeten. Wanneer je grote maaltijden eet en je daarna je niet echt prettig voelt, dan kun je proberen om kleinere porties te nemen. Indien nodig kun je zelfs meerdere kleine maaltijden op een dag gebruiken, in plaats de drie hoofdmaaltijden die de meeste mensen gewend zijn om te eten.

Een deel van de groep van mensen die last heeft van een opgeblazen gevoel, heeft niet echt te maken met een vergrote maag of een verhoogde druk vanuit de buik. Het probleem is dan echter vaak een gevoelskwestie. Iemand die de neiging heeft om opgeblazen gevoel te ontwikkelen, ervaart een zeker ongemak door het eten van een kleinere hoeveelheid voedsel, dan iemand die zelden een dergelijk gevoel heeft. Om die reden kan simpelweg het eten van kleinere maaltijden al behoorlijk nuttig zijn.

Je voedsel beter kauwen kan bovendien een tweeledig effect hebben. Allereerst vermindert het de hoeveelheid lucht die je met het eten inslikt (een oorzaak voor het ontstaan van een opgeblazen gevoel), en daarnaast zorgt het ervoor dat je minder snel zult eten, wat in verband kan worden gebracht met een verminderde inname van voedsel en het kiezen van kleinere porties.

Kortom: personen die last hebben van een opgeblazen gevoel, hebben doorgaans een verhoogde gevoeligheid voor voedsel in hun maag. Om die reden kan het eten van kleinere maaltijden erg handig zijn.

2. Sluit voedselallergieën en –intoleranties uit voor gewone voedingsmiddelen

Voedselallergieën en -intoleranties komen relatief vaak voor. Op het moment dat je voedsel eet dat je niet kunt verdragen, dan zou dat kunnen leiden tot een overmatige productie van maag- en darmgas, een opgeblazen gevoel en andere symptomen. Hieronder hebben we enkele veelvoorkomende voedingsmiddelen en ingrediënten voor je op een rijtje gezet die je eens nader onder de loep kunt nemen:

  • Lactose: een lactose-intolerantie is in verband gebracht met een groot aantal spijsverteringsklachten, zoals het hebben van een opgeblazen gevoel. Lactose is het meest belangrijke koolhydraat dat voorkomt in melk.
  • Fructose: een fructose-intolerantie kan leiden tot een opgeblazen gevoel. Fructise is een suiker dat vooral in vruchten aan wordt getroffen.
  • Eieren: winderigheid en een opgeblazen gevoel zijn veel voorkomende symptomen van een allergie voor eieren.
  • Tarwe en gluten: talloze mensen zijn intolerant voor gluten, een eiwit dat voorkomt in tarwe, spelt, gerst en bepaalde andere graansoorten. Dit kan leiden tot uiteenlopende negatieve effecten op de spijsvertering, zoals het hebben van een opgeblazen gevoel.

Zowel lactose als fructose maakt deel uit van een grotere groep onverteerbare koolhydraten of vezels die ook wel aan worden geduid met de term FODMAP’s. Een FODMAP-intolerantie is één van de meest voorkomende oorzaken van een opgeblazen gevoel en buikpijnklachten. Op het moment dat je een sterk vermoeden hebt dat je last hebt van een voedselallergie of -intolerantie, dan is het verstandig om dit met je huisarts te bespreken en samen naar een geschikte oplossing te zoeken.

Kortom: voedselallergieën en -intoleranties zijn veel voorkomende oorzaken van een opgeblazen gevoel. Vaak zijn lactose, fructose, tarwe, gluten en eieren echter de belangrijkste boosdoeners.

3. Voorkom het inslikken van lucht en gassen

Er zijn twee bronnen die gas kunnen leveren aan het spijsverteringsstelsel. Een daarvan is gas dat wordt geproduceerd door de bacteriën die van nature in de darmen leven. De andere is lucht of gas dat in wordt geslikt tijdens het eten en drinken. De meest belangrijke boosdoener in dit geval is koolzuurhoudende drank, zoals frisdrank of koolzuurhoudend water. Deze dranken bevatten namelijk luchtbelletjes die bestaan uit koolstofdioxide, een gas dat uit de drank kan ontsnappen nadat deze in je maag is aangekomen. Kauwgom kauwen, drinken met behulp van een rietje en eten terwijl je praat of haastig eten kunnen eveneens leiden tot een grotere hoeveelheid lucht die in wordt geslikt.

Kortom: ingeslikte lucht kan bijdragen aan het ontstaan van een opgeblazen gevoel. Een belangrijke oorzaak is het drinken van koolzuurhoudende dranken, die gassen bevatten die in de drank op zijn gelost, maar die in de maag weer vrijkomen.

4. Eet geen voedingsmiddelen waarvan je winderig wordt

Bepaalde vezelrijke voedingsmiddelen kunnen ervoor zorgen dat iemand grote hoeveelheden maag- en darmgas gaat produceren. Belangrijke veroorzakers van extra gas in je lichaam zijn peulvruchten, zoals bonen en linzen, maar ook een aantal volkoren graansoorten. Door een voedingsdagboek bij te houden kun je proberen om erachter te komen of bepaalde voedingsmiddelen je eerder winderig zullen maken, of een opgeblazen gevoel kunnen bezorgen dan andere.

Vet eten kan eveneens de spijsvertering en de maaglediging vertragen. Dit kan voordelen hebben voor het krijgen van een verzadigd gevoel (en mogelijk helpen bij het verliezen van overtollig lichaamsgewicht), maar kan tevens een probleem opleveren voor iemand die extra gevoelig is voor het ontwikkelen van een opgeblazen gevoel. Je kunt proberen om minder bonen en vet voedsel te eten en dan te kijken of het helpt.

Kortom: op het moment dat sommige voedingsmiddelen je een opgeblazen gevoel bezorgen of je winderig maken, dan kun je proberen om daar minder van te eten of ze zelfs helemaal te vermijden. Het eten van vet voedsel kan eveneens de spijsvertering vertragen en in bepaalde gevallen bijdragen aan de ontwikkeling van een opgeblazen gevoel.

5. Probeer een zogenaamd laag FODMAP dieet

Het prikkelbare darm syndroom (PDS) is de meest voorkomende spijsverteringsstoornis op aarde en heeft geen bekende oorzaak, maar wel wordt verondersteld dat circa 14 procent van de mensen erdoor wordt getroffen, waarvan de meeste echter (nog) niet gediagnosticeerd zijn.

Veel voorkomende symptomen van het prikkelbare darmsyndroom zijn een opgeblazen gevoel, buikpijn, een onaangenaam gevoel in de buik, diarree en/of obstipatie. Het gros van de mensen dat lijdt aan het prikkelbare darmsyndroom heeft last van een opgeblazen gevoel, en circa 60 procent van hen meldt zelfs een opgeblazen gevoel als hun meest erge symptoom, hiermee scoort deze klacht zelfs hoger dan de buikpijn.

Een groot aantal onderzoeken hebben aan weten te tonen dat onverteerbare koolhydraten, FODMAP’s geheten, de symptomen bij mensen die lijden aan het prikkelbare darmsyndroom drastisch kunnen verergeren. Van een laag FODMAP dieet is aangetoond dat dit tot een belangrijke vermindering van de symptomen, zoals een opgeblazen gevoel, kan leiden althans bij personen die aan het prikkelbare darmsyndroom lijden.

Op het moment dat je problemen hebt met een opgeblazen gevoel, al dan niet samen met andere spijsverteringsklachten, dan kan een laag FODMAP dieet een goede manier zijn om deze klachten te verhelpen. Hieronder hebben we enkele veel voorkomende hoog FODMAP-voedingsmiddelen voor je op een rijtje gezet:

  • Tarwe,
  • Uien,
  • Knoflook,
  • Broccoli,
  • Kool,
  • Bloemkool,
  • Artisjokken,
  • Bonen,
  • Appels,
  • Peren,
  • Watermeloen.

Dit dieet kan echter niet makkelijk te volgen zijn op het ogenblik dat je gewend bent om een heleboel van dit soort voedingsmiddelen te eten, maar het is de moeite waard om het eens een poosje uit te proberen indien je last hebt van een opgeblazen gevoel of andere spijsverteringsproblemen.

Kortom: koolhydraten die onder de noemer FODMAP’s vallen, kunnen een opgeblazen gevoel en een aantal andere spijsverteringsklachten tot gevolg hebben, in het bijzonder bij mensen die lijden aan het prikkelbare darm syndroom.

6. Wees voorzichtig met suikeralcoholen

Suikeralcoholen worden meestal aangetroffen in suikervrij voedsel en kauwgom. Dit soort zoetstoffen worden in de regel gezien als een veilig alternatief voor gewone suiker. Deze suikervervangers kunnen echter spijsverteringsproblemen met zich meebrengen als ze in grote hoeveelheden worden gebruikt. De bacteriën die in je dikke darm leven, zullen tijdens de vertering ervan immers extra gas gaan produceren. Suikeralcoholen zijn eigenlijk ook FODMAP’s, dus dienen ze te worden vermeden als je een laag FODMAP dieet volgt.

Wanneer je last hebt van een opgeblazen gevoel dan doe je er goed aan om suikeralcoholen, zoals xylitol, sorbitol en mannitol te vermijden. De suikeralcohol erythritol kan echter vaak beter worden verdragen, dan de andere, maar het kan eveneens zorgen voor bepaalde spijsverteringsproblemen als je er grote hoeveelheden van binnenkrijgt.

Kortom: het consumeren van suikeralcoholen kan spijsverteringsproblemen met zich meebrengen, zoals een opgeblazen gevoel, in het bijzonder op momenten dat deze in grote hoeveelheden wordt geconsumeerd. Je kunt dan ook beter proberen om suikervrije kauwgom en andere bronnen van suikeralcoholen uit de weg te gaan.

7. Neem supplementen met spijsverteringsenzymen

Sommige vrij verkrijgbare middelen kunnen eveneens helpen wanneer je last hebt van een opgeblazen gevoel, zoals enzymensupplementen die onverteerbare koolhydraten af kunnen helpen breken. Bekende supplementen die spijsverteringsenzymen bevatten zijn onder andere:

  • Lactase: een enzym dat lactose afbreekt, wat nuttig kan zijn voor mensen die lijden aan een lactose-intolerantie.
  • Beano: is een middel dat het enzym alpha-galactosidase bevat, dat onverteerbare koolhydraten uit diverse voedingsmiddelen af kan helpen breken.

In een groot aantal gevallen kan dit soort supplementen vrijwel direct zorgen voor verlichting van je klachten. Indien je interesse hebt in het proberen van een supplement dat een spijsverteringsenzym bevat, dan kun je een brede aan middelen vinden in diverse webshops.

Kortom: veel vrij verkrijgbare middelen kunnen helpen bij het voorkomen van een opgeblazen gevoel en andere problemen die betrekking hebben op je spijsvertering. Dit zijn vaak spijsverteringsenzymen die bepaalde voedingsbestanddelen af helpen breken.

8. Zorg ervoor dat je geen obstipatie krijgt

Obstipatie is een veel voorkomend spijsverteringsprobleem en kan een groot aantal uiteenlopende oorzaken hebben. Onderzoeken hebben aan weten te tonen dat obstipatie vaak de symptomen van een opgeblazen gevoel erger kan maken. Het binnenkrijgen van meer oplosbare vezels wordt dan ook vaak aangeraden om obstipatie te kunnen voorkomen.

Het vergroten van de hoeveelheid vezels in je voeding dient echter met de nodige voorzichtigheid te gebeuren voor personen die winderig zijn en/of een opgeblazen gevoel hebben, omdat vezels deze klachten vaak nog erger kunnen maken. Wellicht wil je proberen om meer water te drinken of om meer te gaan bewegen, allebei effectieve methoden om obstipatie tegen te gaan. Verschillende voedingsmiddelen kunnen eveneens hierbij helpen.

Kortom: obstipatie kan de symptomen van een opgeblazen gevoel erger maken. Een verhoogde wateropname en meer lichaamsbeweging kunnen echter effectief zijn tegen obstipatie.

9. Neem probiotica

Gas, dat geproduceerd wordt door de bacteriën die van nature in je darmen leven, draagt ​​in belangrijke mate bij aan de ontwikkeling van een opgeblazen gevoel. Er zijn een heleboel verschillende soorten bacteriën die in de darmen leven, en ze kunnen van persoon tot persoon verschillen.

Het lijkt logisch dat het aantal en het soort bacteriën iets te maken kunnen hebben met de productie van gas, en er zijn een aantal onderzoeken uitgevoerd dit zelfs kunnen staven.

Diverse klinische onderzoeken hebben aan weten te tonen dat sommige probiotische supplementen kunnen helpen bij de vermindering van de productie van darmgas en een opgeblazen gevoel bij personen die last hebben van spijsverteringsproblemen.

Andere onderzoeken hebben echter aangetoond dat probiotica weliswaar kunnen helpen om de hoeveelheid darmgas te verminderen, maar geen symptomen van een opgeblazen gevoel weg kunnen nemen. Dit kan echter van persoon tot persoon verschillen, maar ook van de soort probiotische stam dat er wordt gebruikt. Probiotica kunnen een heleboel andere voordelen hebben, dus zullen ze zeker het proberen vaak meer dan waard zijn. Het kan overigens wel enige tijd duren voordat de probiotica echt beginnen te werken, wat dus betekent dat je wel wat geduld moet hebben.

Kortom: probiotica in de vorm van supplementen kunnen het bacteriële milieu in de darmen helpen verbeteren, wat op zijn beurt weer kan helpen om de symptomen van winderigheid en een opgeblazen gevoel te verminderen.

10. Pepermuntolie kan helpen

Een opgeblazen gevoel kan tevens het gevolg zijn van de veranderde werking van de spieren in het spijsverteringskanaal. Medicatie die bekend staat als antispasmodica en die kunnen helpen om spierspasmen te verminderen, bleken dan ook zeker van nut te zijn. Pepermuntolie is een natuurlijke stof waarvan aan wordt genomen dat deze op een vergelijkbare wijze te werk gaat. Talrijke onderzoeken hebben aangetoond dat pepermuntolie diverse symptomen bij mensen die lijden aan het prikkelbare darmsyndroom (PDS) kan verminderen, zoals een opgeblazen gevoel. Deze olie is tegenwoordig op steeds meer plaatsen te koop in de vorm van een supplement.

Kortom: van pepermuntolie is aangetoond dat het effectief werkt tegen een opgeblazen gevoel en andere klachten die betrekking hebben op je spijsvertering, althans bij mensen die lijden aan het prikkelbare darmsyndroom.

11. Bezoek een arts om chronische- en/of ernstige aandoeningen uit te sluiten

Op het ogenblik dat je last hebt van een chronisch opgeblazen gevoel dat ernstige problemen in je leven met zich meebrengt, of de klachten daarvan plotseling een stuk erger worden, dan is het absoluut noodzakelijk om een arts hierover te raadplegen. Er bestaat namelijk altijd de mogelijkheid dat er een ernstige aandoening aanwezig is omdat het diagnosticeren van problemen met betrekking tot de spijsvertering vrij ingewikkeld kan zijn. In een groot aantal gevallen kan een opgeblazen gevoel echter worden verminderd, of zelfs helemaal worden gestopt, met behulp van enkele simpele veranderingen in je dieet.

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.