fbpx
Take a fresh look at your lifestyle.

Hoe gasvorming en een opgeblazen gevoel te voorkomen

Omgaan met een overmatige vorming van maag- en darmgas en een opgeblazen gevoel kan een perfect dag niet in de war helpen sturen. Gelukkig zijn er een aantal veranderingen bekend die je in je leven aan kunt brengen, en in de wijze waarop je eet, kan helpen om dit soort ongewenste klachten te voorkomen. Ieder mens produceert in zijn, of haar, lichaam winden, met het laten van 13 tot 21 winden op een dag mag je jezelf als normaal beschouwen. Het kan echter ook gebeuren dat je last hebt van een overmatige productie van winden en een opgeblazen gevoel hebt wanneer je bepaalde gewoonten hebt die ervoor zorgen dat je meer of vaker lucht inslikt. Deze ingeslikte lucht zal je lichaam immers weer moeten verlaten in de vorm van een boer of een wind.

Er zijn eveneens bepaalde voedingsmiddelen bekend die berucht zijn vanwege hun vermogen om extra maag- en darmgasproductie. Bovendien zijn bepaalde mensen extra gevoelig voor bepaalde soorten voedsel en zullen dus eerder last hebben van een opgeblazen gevoel en/of wi9nderigheid.

Tips om gasvorming en een opgeblazen gevoel tegen te gaan

Door de onderstaande richtlijnen en adviezen op te volgen om de hoeveelheid gas, waar je last van kunt hebben, af te laten nemen. Wanneer je namelijk de hoeveelheid lucht die je inslikt, kunt verminderen en je bovendien weet welke voedingsmiddelen de vorming van gas in je lichaam in de hand kunnen werken, dan zul je wellicht minder ongemak ervaren ten aanzien van winderigheid en oprispingen.

Eet langzaam

Een van de meest belangrijke oorzaken van gasvorming in je spijsverteringsstelsel is lucht die je in hebt geslikt. Op het moment dat je voldoende tijd neemt om te eten en te drinken, dus op een langzame, gecontroleerde manier, dan zul je het inslikken van lucht tot een minimum weten te beperken. Met andere woorden, luister naar wat je moeder je als kind al heeft gezegd en schrok je eten niet in een razend tempo naar binnen. Indien je een kunstgebit draagt, dan kan een slechte pasvorm er overigens ook aan bijdragen dat je extra lucht in gaat slikken tijdens het eten.

Kauw geen kauwgom of zuig niet op harde snoepjes

Kauwgom kauwen is een gewoonte die ervoor kan zorgen dat je voortdurend lucht doorslikt, wat op zijn beurt weer leidt tot de vorming van extra gas in je spijsverteringsstelsel. Om dezelfde reden zou je ook het zuigen op harde snoepjes zoveel mogelijk dienen te vermijden.

Stop met roken

Roken is eveneens een belangrijke bron van ingeslikte lucht. Naast alle overige negatieve effecten op je gezondheid, zal roken er waarschijnlijk ook voor zorgen dat je vaker boeren en winden moet laten.

Vermijd koolzuurhoudende dranken

Het kooldioxide dat toe wordt gevoegd aan koolzuurhoudende dranken, zal op zijn beurt onnodig gas in je spijsverteringsstelsel brengen. Wanneer je last hebt van een overtollige productie van maag- en darmgas en/of een opgeblazen gevoel kun je deze dranken dan ook beter niet drinken.

Vermijd light- of dieetproducten waar sorbitol, mannitol en xylitol in is verwerkt

Bepaalde light- en dieetvoedingsmiddelen bevatten de suikervervangers sorbitol, mannitol of xylitol. De hoeveelheid darmgas kan immers worden vergroot op het ogenblik dat deze stoffen in aanraking komen met de bacteriën die van nature in je darmen leven. Voor alle zekerheid lees je dan ook altijd het etiket van een product voordat je dit koopt zodat je onnodige klachten tegen kunt gaan.

Kies op een verstandige manier wat je eet

Bepaalde voedingsmiddelen staan ​​bekend vanwege hun reputatie dat ze bij zullen dragen aan klachten van winderigheid. Ze bevatten bijvoorbeeld stoffen die niet goed kunnen worden verteerd en die dus beschikbaar komen voor de bacteriën die in je darmen leven. Tijdens de vertering van dit soort voedingsmiddelen zal er namelijk extra gas als bijproduct ontstaan. Om die reden is het goed te weten welke voedingsmiddelen vaker een negatieve bijdrage kunnen leveren aan je klachten van winderigheid en welke voedingsmiddelen deze klachten juist minder snel met zich mee zullen brengen .

De voedingsmiddelen die bekend staan vanwege hun effecten op de vorming van maag- en darmgassen, zijn onder andere:

  • bonen,
  • peulvruchten,
  • artisjokken,
  • asperges,
  • broccoli,
  • spruitjes,
  • bloemkool,
  • kool,
  • champignons,
  • uien,
  • appels,
  • perziken,
  • peren,
  • zemelen,
  • volkoren producten,
  • kaas,
  • ijs,
  • yoghurt,
  • melk,
  • vruchtensap,
  • dranken waarin fructose-glucosestroop zit.

Onderzoekers hebben eveneens systematisch een groep voedingsmiddelen weten te identificeren die bij bepaalde mensen overmatige winderigheid lijken te veroorzaken. Deze groep staat ​​bekend als FODMAP en bevatten stoffen die kunnen vergisten en die dus voor sommige mensen een probleem zullen gaan vormen. Dit is een opkomend interessegebied voor mensen die lijden aan een chronisch probleem waarbij sprake is van overmatige winderigheid, een opgeblazen gevoel en het prikkelbare darmsyndroom.

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.