fbpx
Take a fresh look at your lifestyle.

10+ tips voor een detox dieet kuur (sapjes en smoothies), hoe pak je het aan?

Detoxen is hip en kan heel gezond zijn, voor je lichaam én voor je geest. Er zijn alleen zo veel verschillende diëten dat het lastig is om te zeggen welke aanpak het beste werkt voor jouw lichaam. Detox diëten zijn trendy en er zijn grote verschillen tussen de soorten kuren. Omdat elk dieet anders is kunnen veel mensen niet beslissen welk dieet ze gaan volgen en  geven hun goede voornemen op. Dat is jammer, want een detox dieet helpt je om je lichaam te zuiveren van afvalstoffen en gifstoffen en  verschaft het goede voedingsstoffen doordat je eerlijke onbewerkte ingrediënten eet.

Als je een detox dieet begint als de eerste stap om beter en gezonder te eten, kan het een ontzettend nuttige kuur zijn. Maar ook als je af en toe een detox kuur neemt om te compenseren voor een tijdlang minder gezond eten, dan kan dat een positief effect op je eetpatroon en je geluk hebben.

Om een detox dieet echt een goed en blijvend effect te laten hebben kan je het best even de populaire trendy diëten vergeten en  proberen om een no-nonsense kuur te vinden. Een dieet dat je makkelijk (deels) kan blijven volgen na de detox, dus een dieet dat de focus legt op normale en gezonde voedingsmiddelen die je jezelf ook in het dagelijks leven nog wel ziet klaarmaken. Door zo’n kuur te volgen en de lessen daaruit mee te nemen voorbij die ene week, zorg je voor een langdurig effect op je gezondheid.

Hier bespreken we het ultieme detox dieet dat je permanent een gezonder voedingspatroon kan opleveren. Vanaf de voorbereidingen tot de tijd na de kuur: hier vind je een gezonde en effectieve manier om je lichaam te ontgiften en je lichaam in te stellen op een gezond dieet. |

Voorbereidingen treffen voor een week detoxen

Je kan van de enige op de andere dag je eetgedrag compleet omgooien, maar dat is vaak een recept voor problemen met je spijsvertering, frustratie en een slecht humeur. En met een beetje pech geef je het dieet dan halverwege de week op. Om dit te voorkomen kan je je lichaam al vóór de detox laten wennen aan de komende veranderingen.

Schrap de stimulanten

Detox dieten leveren in het begin vaak een vervelende tegenreactie van het lichaam op, dat zich niet snel genoeg kan aanpassen aan de plotselinge veranderingen in je dieet. Vaak krijg je last van hoofdpijn en misselijkheid. Eén van de redenen is dat je lichaam gewend is aan stimulerende stoffen zoals cafeïne, alcohol en ook geraffineerde suiker. Die hebben een grote impact op je lichaam en  je lichaam heeft zich ingesteld om deze heftige stimulanten goed te kunnen verwerken. Als je ze van de ene op de andere dag uit je dieet schrapt, kan je verwachten dat je lichaam hiertegen protesteert. Om hoofdpijn, misselijkheid en andere vervelende verschijnselen tijdens je week detox te vermijden, doe je er goed aan om in de dagen (liefst een week) vóór het dieet alvast te minderen met het gebruik van deze stimulanten. Gebruik elke dag één eenheid (kop koffie, alcoholisch drankje en  koek, gebak of snoep) minder, tot je aan het begin van het dieet ‘clean’ bent. Dat geeft je lichaam de kans om langzaam te wennen aan de lagere inname ervan, zodat je zonder bonzende hoofdpijn aan je detox kan beginnen.

Maak een planning

Om je detox kuur goed vol te kunnen houden is het een slim idee om een lijst te maken van welk eten en drinken je tot je gaat nemen en  wanneer. In goed Nederlands gezegd: failing to plan = planning to fail. Maak dus een planning waarbij je voor de hele week ontbijt, lunch en avondeten opschrijft en inroostert. Zo heb je een houvast om de week door te komen. En je hoeft niet a la minute te bedenken wat je nu eens voor de lunch gaat maken en  dan erachter komen dat je niet de juiste etenswaren in huis hebt. Oh ja, over het in huis hebben van dingen gesproken: als je weet dat je niet geen bijzonder goede discipline hebt, verwijder dan het (slechte) eten en drinken uit je voorraadkast. Stop het in een doos en zet het op zolder of in de schuur, of ergens anders waar je er niet makkelijk bij kunt. Uit het oog is uit het hart en  zo loop je niet het risico dat je toch bezwijkt voor de verleiding van dat pak koekjes of die fles cola.

Begin in het weekend

Als je tijdens de week werkt is het een goed idee om je detox dieet op vrijdag te beginnen. Dat geeft je het weekend vrij om weloverwogen en gezond te eten met goede voedingsmiddelen en  daar even rustig bij stil te staan. De eerste paar dagen van elk dieet zijn vaak de moeilijkste om vol te houden. Vlak voor het weekend beginnen met je dieet is dan een handige truuk om je lichaam de tijd te geven om te wennen aan nieuwe eetgewoontes.

Wat ga je eten tijdens je zeven dagen detox kuur?

Er zijn veel dingen die je kunt eten tijdens je detox kuur en  veel dingen die je sowieso beter kunt laten staan. Je hebt dus ruim de keuze om gezond en lekker te eten – je bent heus niet beperkt tot biologische alfalfa en chiazaad. Maar er zijn wel een paar richtlijnen voor een succesvol detox dieet. De belangrijkste voedingswaren die je deze week gaat eten zijn groenten en fruit die veel antioxidanten bevatten en je lichaam reinigen van schadelijke stoffen. Ook ga je veel onbewerkte granen, noten en zaden eten, die vol zitten met vezels en gezonde koolhydraten, eiwitten en vetten. En uiteraard ga je deze soorten voeding in normale, gezonde hoeveelheden eten, niet met zakken tegelijk dus.

Ook bevat een gezond detox dieet probiotische voedingsmiddelen zoals kim chi, miso, yoghurt en andere etenswaren waaraan bacteriën te pas zijn gekomen. Deze gefermenteerde ingrediënten zorgen voor de opbouw van een gezonde darmflora vol goede bacteriën. Daardoor kan je de voedingsstoffen uit alles wat je eet optimaal verteren en in je lichaam opnemen. Hier zijn een stel andere richtlijnen voor de voedingsmiddelen die je deze week kunt eten  (en die je alvast in je planning kunt zetten!).

  • Zorg voor voldoende variatie in je voedingspatroon. Het kan lastig zijn, maar probeer om elke dag andere soorten groenten en fruit te gebruiken. Er zijn heel veel soorten om uit te kiezen. Probeer je te concentreren op bladgroente met donkere bladeren: die bevatten een hoog gehalte aan antioxidanten, stoffen die je lichaam beschermen tegen schade. Bijvoorbeeld kool, snijbiet, spinazie en prei. Hetzelfde geldt voor granen en peulvruchten. Kook de ene dag iets lekkers met linzen, daarna met kikkererwten, dan met kapucijners. Ook voor noten en zaden zijn er tientallen opties in de supermarkt of biologische winkel, waarvan je sommige misschien nog niet eens geproefd hebt.
  • Eet groenten en fruit die in het seizoen zijn en lokaal geteeld zijn. Dat geeft je veel gelegenheid om lekkere en vullende salades uit te proberen. Fruit is ook ideaal om uit de hand te eten tussendoor. Als je een juicer of een fruitpers hebt kan je de lekkerste sapjes en smoothies maken waar je ook sommige groenten en zaden in kunt verwerken. Overweeg om sap te persen uit bietjes, wortels, gember en andere ongebruikelijke ingrediënten – misschien vind je het wel heel lekker.
  • Zorg voor gebalanceerde maaltijden. Een goede maaltijd bevat altijd alle belangrijke voedingsmiddelen die je lichaam nodig heeft: eiwitten, vitamines en mineralen, voedingsvezels, koolhydraten (liefst uit hele granen) en gezonde onverzadigde vetzuren. Door de juiste combinatie van groente, fruit en granen, noten en zaden te eten kan je bij elke maaltijd al deze voedingsmiddelen voldoende binnenkrijgen.
  • Lekker lunchen en dineren. Voor veel mensen staat of valt hun dieet met een lekkere en vullende warme maaltijd. Het is gelukkig makkelijker dan je denkt om een heerlijke warme maaltijd klaar te maken die toch voldoet aan de richtlijnen van een detox dieet. Denk bijvoorbeeld aan curries, maaltijdsoepen, vegetarische stoofschotels. De Indiase, Japanse en andere Aziatische keukens kunnen je inspiratie bieden voor fantastische en smakelijke gerechten die toch gezond zijn.
  • Gezonde snacks. Fruit is de snack van de natuur – goed in de hand te houden, zoet, porties die in één keer op gaan. Zorg voor voldoende fruit dat je lekker vindt, zodat je niet de behoefte krijgt om ongezonde snacks te zoeken. Veel mensen houden van appels, bananen, abrikozen en ander stukfruit. Voor een hartige snack kan je hummus, dips of spreads maken van peulvruchten, noten en zaden, waar je ook smakelijke specerijen en kruiden in kan verwerken.
  • Varieer je ontbijt. Veel mensen eten normaal elke dag ongeveer hetzelfde ontbijt. Ook hier is het belangrijk om te zorgen voor afwisselen. Smoothies zijn lekker en je kunt er elke dag andere ingrediënten in verwerken, zonder moeilijke voorbereiding. Vers fruit, havermout en noten passen ook uitstekend bij een gezond ontbijt. Misschien heb je ’s ochtends geen zin om er over na te denken wat je gaat eten voor het ontbijt – maar daarvoor heb je een planning gemaakt, weet je nog?

En wat ga je nou juist niet eten?

Er zijn helaas veel voedingsmiddelen die in het Westen onderdeel zijn van ons dagelijkse voedingspatroon. Veel daarvan hebben een veel te hoog gehalte aan koolhydraten en verzadigde vetten en  bieden niet de gezonde grondstoffen die ons lichaam nodig heeft. Veel van deze voedingswaren kunnen we missen als kiespijn. Ze doen niets anders dan onze behoefte aan een snelle, vette snack vervullen en ons lichaam te voorzien van ongezonde suikers en schadelijke stoffen. De volgende etenswaren gaan we dus deze week en  liefst daarna, zoveel mogelijk weglaten uit ons eetpatroon.

  • Suiker: een ongezonde manier van koolhydraten binnenkrijgen. Geraffineerde suikers zijn verslavend (ze stimuleren de afgifte van dopamine in je hersenen) en hebben schadelijke gevolgen voor je lichaam. Vervang ze zo veel mogelijk door gezonde fruitsuikers, honing en eventueel zoetstoffen. Veel sauzen en bewerkte voedingsmiddelen bevatten een hoog gehalte aan suiker.
  • Bewerkte voedingsmiddelen: een brede term die zo’n beetje alles omvat dat door een grote maatschappij is gemaakt, volgestopt met suiker, vet en zout en lang houdbaar is. Vooral koekjes, gebak, pizza, (diepvries)snacks en kant- en klare maaltijden zijn verdacht.
  • Zuivel: yoghurt is een uitzondering omdat het een probioticum is, maar zuivel heeft verder weinig voordelen voor je gezondheid. De eiwitten en vetten erin kan je ook uit andere voedingsmiddelen binnenkrijgen en veel volwassenen hebben op zijn minst een lichte overgevoeligheid voor zuivel.
  • Vlees en dierlijk vet: vooral bewerkt vlees en rood vlees bevat schadelijke stoffen waardoor je spijsvertering extra hard zijn best moet doen. Vermijd (rood) vlees zo veel mogelijk tijdens je week detox en vervang het daarna door gezondere alternatieven, zoals kip, paddestoelen, peulvruchten en noten. Dierlijke vetten (boter, spek) zijn rijk aan verzadigde vetzuren. Vervang die dus door gezonde plantaardige oliën, bijvoorbeeld olijfolie.
  • Alcohol: alcohol wordt in de lever afgebroken tot acetaldehyde, een giftige stof die schade aan de lever en andere lichaamsweefsels veroorzaakt. Alcohol heeft de potentie om diverse ernstige aandoeningen te veroorzaken. Als je toch bezig bent aan een weekje diëten, misschien is dit dan ook een mooie gelegenheid om een andere omgang met alcohol te cultiveren.
  • Cafeïne: deze stimulant beïnvloedt je centrale zenuwstelsel en moet door de lever afgebroken worden. Dat beïnvloedt de capaciteit van de lever om andere gifstoffen in je lichaam te elimineren, wat nou juist het doel is van de detox. Schrap cafeïne dus uit je dieet, drink er minder van, of stap over naar gezondere dranken dan koffie, zoals groene of witte thee.

Je spijsvertering tijdens de detox

Afhankelijk van hoe groot het verschil is tussen je normale dieet en je detox dieet, kan je lichaam moeite hebben met het verteren van de gezonde voedingsmiddelen die je in deze week tot je neemt. Vooral het eten van meer voedingsvezels en peulvruchten kan gevolgen hebben voor je spijsvertering en je ontlastingspatroon. Dat kan vervelend zijn. Om je lichaam kennis te laten maken met een vezelrijk dieet kan je in de dagen voorafgaand aan de detox kuur al vast voedingsmiddelen in je maaltijden verwerken met veel vezels. Denk aan granen en sommige groenten zoals avocado’s en kool. Bonen en andere peulvruchten zijn gezond, maar bevatten bepaalde onverteerbare suikers die zorgen voor het ontstaan van gas in je spijsverteringssysteem. Het drinken van voldoende water en het pureren van de bonen helpt daartegen. Onthoud dat je lichaam zich na een aantal dagen aanpast aan de nieuwe soorten voeding en dat eventuele klachten dan flink zullen verminderen. Hou vol!

Tips voor een geslaagde detox kuur

  • Drink voldoende. Je wilt de schadelijke stoffen uit je lichaam verwijderen. Dan helpt het om voldoende water te drinken. Water wordt door je lever gebruikt om de schadelijke stoffen te verwerken en als je meer plast verwijder je telkens een deel van je lichaamsvocht met daarin gifstoffen. Vul dit water weer aan door het drinken van voldoende kraanwater (een volwassene heeft per dag ongeveer twee liter water nodig) en andere vloeistoffen. Je kunt al dit water natuurlijk lekkerder maken door er fruitsap doorheen te mengen. Een halve citroen maakt al veel verschil.
  • Lichamelijke beweging. Om je lichaam optimaal te stimuleren om afvalstoffen te verwijderen ga je regelmatig bewegen of sporten. Hierdoor wordt de circulatie van je lichaam verbeterd en versnelt je metabolisme (stofwisseling), waardoor toxines sneller afgevoerd worden. Je hoeft niet meteen de marathon te lopen: gewoon de auto laten staan en naar je werk lopen of fietsen is al voldoende om een verschil te maken. Je kunt ook in je pauze een ommetje maken. Yoga is rustig, goed vol te houden en laat je je bovendien concentreren op je eigen lichaam en je relatie daarmee. De eerste paar dagen van je dieet kan je een laag energieniveau hebben omdat je lichaam moet wennen. Beperk je hoeveelheid beweging dan – loop kortere stukken en neem vaker pauze.
  • Verlaag je stress level. Eén van de oorzaken dat we ons ongezond of ongelukkig voelen ligt niet aan onze voeding, maar aan hoe we omgaan met dagelijkse uitdagingen en tegenslagen. Stress is een belangrijke veroorzaker van psychische en lichamelijke klachten en in onze moderne maatschappij is het makkelijk om er een flinke dosis van op te bouwen en met je mee te slepen. Dus waarom gebruik je deze week niet meteen om te kijken of je gezonder met stress kunt omgaan? Ga dingen doen die je leuk vindt en die je energie opleveren. Zoek een nieuwe interessante hobby, of zoek de verbinding met de mensen waar je van houdt. Probeer een yogaklas uit, ga naar de sauna, neem een wandeling door de natuur, lees een boek in het zonnetje. Kijk wat voor jou werkt om je stressniveau te verlagen.
  • Slaap voldoende. Slaap is de tijd van de dag dat al je organen tot rust komen en het moment dat je lichaam zich vernieuwt en weer opbouwt na de inspanningen van de dag. Het krijgen van voldoende slaap, minstens 7-8 uur per dag, is essentieel om je lichaam de kans te geven om schadelijke stoffen te verwijderen. Is het moeilijk voor je om voldoende slaap te krijgen of slaap je slecht? Zoek online naar tips voor een ongestoorde nachtrust of praat erover met je arts.

Plannen maken voor na je week detox

Tijdens deze week heb je tijd om na te denken over een permanente verandering in je voedingspatroon. Dat wordt makkelijker als de dagen verstrijken en je merkt dat je gewoon lekker aan het eten bent, in plaats van een streng dieet aan het volgen. En hopelijk ga je je in de loop van de week steeds beter, gezonder en energetischer voelen. Je lichaam past zich aan de nieuwe voeding aan en weet daar de maximale hoeveelheid nutriënten en vitamines uit te halen. Ook raak je elke dag meer opgebouwde toxines en afvalstoffen kwijt en  krijgen de antioxidanten in je voeding de kans om hun beschermende effect aan je lichaam te lenen. Dit is het moment dat je kunt gaan nadenken over wat je eigenlijk aan het eten bent. Wat is lekker en gaat niet tegenstaan als je het vaker eet? Welke gerechten, spreads en ontbijtjes zijn makkelijk klaar te maken en geven je voldoende vulling? Zijn er nieuwe ingrediënten die je bevallen en die je vaker wilt gebruiken of waarmee je meer wilt experimenteren? En merk je dat je je door dit dieet vrolijker, fitter, gezonder en minder gestressed gaat voelen? Je hoeft het dieet na deze week niet één op één door te zetten. Maar elk gezond voedingsmiddel dat je een plek geeft in je vaste leefpatroon heeft een gunstig effect op je gezondheid. Het is aan jou om de lessen te trekken uit je weekje detoxen en te beslissen of je het gebruikt als eenmalige ontgifting, of een springplank voor hoe je vanaf nu met voeding omgaat.

Het detox dieet herhalen

Veel voorstanders van detox kuren raden je aan om het dieet periodiek te herhalen. Je kunt meerdere keren per jaar een weekje detox inplannen, om je lichaam weer te zuiveren van toxines en je gezondheid te herstellen. Als je besluit om een nieuwe week detoxen in te plannen, probeer dan te kiezen voor (deels) andere voedingsmiddelen dan eerder. Experimenteer met je bezigheden, beweging en leefritme en kijk wat dat voor effect heeft op je gevoel, humeur en gezondheid. Door meerdere weken detox met telkens andere inhoud te houden kan je er op een verantwoorde manier achterkomen welk voedingspatroon jou happy, tevreden en gezond maakt.

 Medische waarschuwing

Een week lang een detox dieet houden, met andere voedingsmiddelen dan je lichaam gewend is, is niet voor iedereen een goed idee. Als je lijdt aan een chronische aandoening, zoals een eetstoornis, darmontstekingen, diabetes, kanker, een leveraandoening, een nierstoornis of een andere kwaal die beïnvloed kan worden door wijzigingen in je voedingspatroon, is het van belang dat je eerst met je behandelend arts overlegt voordat je welk dieet dan ook gaat volgen. Hij kan je advies geven over je voorgenomen dieet en of dat in jouw situatie een goed idee voor je is.

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.