fbpx
Take a fresh look at your lifestyle.

Meest voorkomende oorzaken van bovenbeenpijn na het (hard)lopen, voetballen of tijdens het fietsen

Mensen die veel sporten kunnen te allen tijde last krijgen van een blessure. Tijdens het rennen en fietsen worden je bovenbenen intensief gebruikt en sporten zoals hardlopen, wielrennen en voetballen kunnen je dan ook op die plek nare pijn bezorgen. Vaak zijn deze klachten gemakkelijk te behandelen, maar soms kunnen ze een indicatie zijn van een serieuzer probleem. Lees hier over de meest voorkomende oorzaken van pijn in het bovenbeen nadat je hebt (hard)gelopen, voetbal hebt gespeeld of hebt gefietst.

Slechte warming up

Een groot aantal sportblessures worden opgelopen omdat er niet genoeg tijd wordt besteed aan een goede warming up. Ga je direct sporten zonder dat je je spieren hebt gerekt en opgewarmd, dan kan dit resulteren in overbelaste, gescheurde of verstuikte spieren in je bovenbenen. Dit ervaar je dan voornamelijk wanneer je sport, maar uiteindelijk kan je dan altijd pijn hebben, ook als je rust. De enige manier om dit op te lossen is door de spieren goed warm te houden, ze een tijd te ontlasten en eventueel te laten masseren. In vele gevallen betekent dit dus dat een kleine pauze in je trainingsschema noodzakelijk is.

Een val

Een andere reden waarom je pijn kunt hebben tijdens het sporten is omdat je gevallen bent. Misschien voel je daar niet eens direct de gevolgen van, maar als je een rare beweging hebt gemaakt dan is het goed mogelijk dat je spieren zijn gescheurd of verrekt of dat je schade hebt aangericht aan je pezen. Ook kan het zijn dat je na een val onbewust een andere houding aanneemt om zo de pijn ergens  in je lichaam beter op te kunnen vangen.

Overcompensatie kan dan een te zware belasting van je bovenbeenspieren opleveren waardoor je pijn krijgt tijdens het lopen of fietsen.

Een te sedentaire levensstijl

Natuurlijk kun je ook pijn in je lichaam ontwikkelen als je niet genoeg beweegt. Je spieren zijn dan zwak en zijn niet gewend op die manier gebruikt te worden. Als je besloten hebt om te gaan sporten is dat een zeer goede ontwikkeling. Zorg er wel voor dat dan niet te hard van stapel loopt en dat je dit langzaam opbouwt, dat je eventueel de hulp inroept van een trainer en dat je je spieren altijd opwarmt van tevoren.

Andere redenen voor pijn tijdens het sporten

Bovenstaande oorzaken voor pijn tijdens het sporten hebben te maken met je spieren, maar in je bovenbenen bevinden zich ook pezen, zenuwen, botten en lichamelijke onderdelen die je gemakkelijk tijdens een activiteit kunt irriteren. Gaat de pijn niet weg als je rust neemt, dan kunnen er ernstigere oorzaken aan ten grondslag liggen. Denk bijvoorbeeld aan reuma, artritis, een goedaardige tumor, een slijmvliesontsteking, een scheur in het dijbeen of een bloedprop. Wanneer je het gevoel hebt dat de pijn in jouw bovenbeen meer is dan een sportblessure kun je het beste direct contact opnemen met je dokter. Op die manier kan het probleem bij de oorzaak worden aangepakt en ben je er op tijd bij.

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.