Take a fresh look at your lifestyle.

Wat veroorzaakt beenkrampen en hoe kun je ze stoppen?

Indien krampen in je benen meer schering dan inslag zijn, dan hebben we hieronder een paar manieren voor je op een rijtje gezet om van dit vervelende, en vooral pijnlijke, fenomeen verlost te raken. Krampen in de benen, ook wel nachtelijke krampen genoemd, zijn pijnlijke spierkrampen die doorgaans waar worden genomen in de kuitspieren. Krampen in de benen hebben daarnaast de vervelende gewoonte om je met een schok wakker te maken in het holst van de nacht, maar kunnen even goed overdag plotseling de kop opsteken wanneer je bezig bent met lichamelijke activiteiten, zoals hardlopen en fietsen. Lichaamsbeweging zal je beenspieren immers extra belasten. Bepaalde vormen van krampen in de beenspieren, die voor de duur van een paar seconden tot wel 10 minuten aan kunnen blijven houden, kunnen eveneens een gevolg zijn van een zittende (of sedentaire) levensstijl.

Mooi en gezond

Oorzaken van krampen in de kuitspieren

“Krampen in de benen kunnen worden veroorzaakt door talloze aandoeningen, uiteenlopend van uitdroging tot iets aanzienlijk ernstiger, zoals een nieraandoening,” aldus fysiotherapeut Matthew Hyland, voorzitter van de New York Physical Therapy Association en mede-eigenaar van Rye Physical Therapy & Rehabilitation. “Krampen zijn in de regel het resultaat van een intensieve training, een zeker trauma aan de betreffende spier, of het te lang in een ongemakkelijke houding houden van het been, zoals wanneer je lange tijd in een volle theaterzaalmoet blijven zitten.

Andere oorzaken van krampen in je kuitspieren kunnen geneesmiddelen, zoals anticonceptiemiddelen, diuretica (die vaak worden voorgeschreven aan personen die last hebben van een hoge bloeddruk) en steroïden. Een tekort aan kalium of calcium kan eveneens de onderliggende oorzaak van verkrampingen in de kuitspieren zijn, net zoals koude weersomstandigheden. ”

Acute krampen in de benen worden in veel gevallen verward met het zogeheten rusteloze benensyndroom (ook wel restless legs syndrome of RLS genoemd). Maar deze aandoening is een andere, en bovendien meer ernstige, chronische kwaal die zich kenmerkt door een onaangenaam en aanhoudend kloppend en trekkend gevoel in de benen.

Hoe kun je krampen in je benen voorkomen?

Er zijn een aantal manieren om beenkrampen tijdens de nacht te verlichten. “Zodra de krampen in de benen waar worden genomen, kun je het beste je benen gaan bewegen om de klachten te verlichten, bijvoorbeeld door even rond te lopen of gewoon even met je pijnlijke been te schudden,” zo luidt het advies van Hyland. “Bovendien kunnen bewegingen als het op en neer bewegen van je enkels of het masseren van de aangedane spieren, eveneens verlichting bieden.”

Bepaalde mensen die last hebben van chronische krampen in de benen wisten te vinden door het gebruik van koude kompressen, die effect hebben doordat ze de pijn verdoven en zo deze te verminderen. Maar Hyland zegt ook dat iedereen die geregeld last heeft van krampen in de benen, eveneens zal moeten werken aan de versterking van hun spieren, waardoor krampen minder frequent voor zullen komen.

koopjesdrogisterij producten banner

“Het bewegingsapparaat vaneen mens zal zijn hoogtepunt bereiken op 20-jarige leeftijd, en ondanks het feit dat het zijn piek voor nog eens 20 jaar zal behouden, is de realiteit dat dit op 40-jarige leeftijd reeds af begint te brokkelen,” verkondigde hij. “Dit wil dus zeggen dat de spieren minder flexibel zullen worden. Op het moment dat een mens eenmaal het vierde decennium van zijn, of haar, leven heeft bereikt, dan is het van essentieel belang dat iemand op een actieve manier de spieren gaat rekken en versterken om het lichaam zo in een optimale gezondheid te kunnen houden.” Hij voegde er bovendien aan toe dat je het beste is een ​​arts kunt raadplegen indien de krampen in je benen 5 tot 10 minuten aan blijven houden of meerdere keren in de week zich aandienen.

Wat kun je gebruiken als je last hebt van spierkrampen?

Een pijnstillende balsem of een pleister dat voorzien is van een dergelijk middel, is vrij verkrijgbaar bij de apotheek, en kan voor enige verlichting van je klachten zorgen. De vrij verkrijgbare pijnstillers zij die in het leven zijn geroepen om menstruele krampen te behandelen, kunnen eveneens een effectieve behandelvorm zijn voor beenkrampen.

Daarnaast kun je spierkrampen in je benen voorkomen of verlichten door middel van simpele veranderingen aan te brengen in je manier van leven. Zo is een heleboel water drinken essentieel, want krampen zijn vaak het gevolg van uitdroging. Een gezond dieet waarin een heleboel verse groenten en fruit op is genomen kan ook helpen om de geregeld terugkerende krampen in de benen te laten verminderen.

Vitaminen en mineralen: kalium en magnesium bij spierkrampen

Bepaalde vitamines en mineralen zullen bovenal de werking van de spieren beïnvloeden, in het bijzonder de stoffen kalium en magnesium staan hierom bekend. Een flink aantal onderzoeken heeft dan ook uitgewezen dat het verhogen van je inname van magnesium kan helpen wanneer je last hebt van geregeld terugkerende nachtelijke krampen in de benen, voornamelijk bij zwangere vrouwen. Deskundigen op het gebied van gezondheidskwesties raden dan ook aan om iedere dag minimaal 300 milligram magnesium tot je te nemen. Een supplement kan je helpen je dagelijkse doses binnen te krijgen, maar dat geldt natuurlijk ook voor voedingsmiddelen waarvan bekend is dat ze rijk zijn aan magnesium, zoals:

  • noten,
  • linzen,

Op het moment dat je last hebt van krampen in de benen die het resultaat lijken te zijn van zware inspanning, dan kun je alvast vooruit plannen en gebruikmaken van vrij verkrijgbare zelfzorgmiddelen. Daarnaast ook veel vocht tot je te nemen en een uitgebalanceerde maaltijd te kiezen voordat je een lange of zware training begint. Een groot aantal sporters wordt bovendien aangeraden om een ​​kaliumrijke banaan te eten op het ogenblik dat ze de finish hebben bereikt of als een uitputtende wedstrijd is afgelopen

bewust puur banner