Take a fresh look at your lifestyle.

Zwanger worden met het vruchtbaarheid dieet

Wanneer, na geruime tijd “oefenen”, er maar geen zwangerschap uit voortvloeit zijn mensen tot een heleboel ongewone manieren van beïnvloeding bereid. Zo zoeken sommige vrouwen hun toevlucht tot het zogenaamde vruchtbaarheidsdieet om sneller in verwachting te raken. Hoewel het dieet ontwikkeld is door een arts wordt de werking ervan niet door iedere wetenschapper onderkend.

Insuline

Het hormoon insuline (gemaakt in de alvleesklier) is een soort poortwachter van je lichaamscellen. Afhankelijk van het voedsel dat wordt ingenomen zal insuline de lever een signaal geven of er al dan niet glucose geproduceerd dient te worden. Al het binnengekregen voedsel moet eerst in glucose worden omgevormd om als energie te kunnen dienen voor het lichaam. Wanneer je, in verhouding tot je activiteit, te weinig eet dan zal je lever glucose produceren en als je te veel eet zal er een vetreserve aan worden gelegd voor later.

Insulineweerstand

Wanneer je lichaam de signalen van insuline negeert dan wordt dat insulineweerstand genoemd. De ovulatiecyclus van een vrouw kan door een dergelijke insulineweerstand in de war raken. In het ergste geval zou een dergelijk fenomeen zelfs de ovulatiecyclus helemaal kunnen stopzetten. Maar ook de kwaliteit van de eicellen en de bevruchting hebben te lijden onder een insulineweerstand.

Het dieet

  • Regelmatig eten is één van de pijlers van het dieet. Wanneer je niet regelmatig eet dan zal je lever zelf glucose gaan aanmaken en de hoeveelheid glucose in het bloed zal dan voortdurend zonder enige vorm van controle van laag naar hoog schieten.
  • Daarnaast is een goede verdeling van eiwitten, carbohydraten en natuurlijke vetten essentieel. Elke dag heb je een bepaalde hoeveelheid eiwitten nodig, liefst in de vorm van yoghurt, vette vis of kalkoen. Verder is minstens één glas water bij elke maaltijd een must net zoals verse groente en fruit.
  • Door de carbohydraten wordt het hormoon insuline geholpen met het vervullen van zijn taak binnen het lichaam. Hiervoor moet je wel dagelijks broccoli, champignons, volkoren brood en bonen op je menu hebben staan. Bij een verminderde vruchtbaarheid zou de hoeveelheid carbohydraten zelfs twee maal zo groot dienen te zijn als normaal.
  • Hoewel natuurlijke vetten eveneens een belangrijke rol vervullen kun je beter je beperken tot een beetje olijfolie (bijvoorbeeld op je sla), pindakaas of een avocado.
  • In geen geval is honger lijden tijdens het volgen van dit vruchtbaarheidsdieet toegestaan. Alleen al dit onderdeel van het dieet zou een groot aantal mensen aan moeten spreken.