Take a fresh look at your lifestyle.

Opnieuw afvallen na een bevalling

In de loop van de negen maanden durende zwangerschap zal je lichaam een aantal kilo’s extra lichaamsgewicht kunnen vergaren. Op de eerste plaats zal dit extra gewicht bestaan uit de alsmaar groeiende baarmoeder en baby. Maar ook het vruchtwater dat zich rondom je kleintje bevindt weegt samen met de placenta lekker mee. Na de geboorte zal dit gewicht echter snel weer zijn verdwenen en toch ben je nog altijd zwaarder dan voordat je in verwachting was, hoe kan dat?

Gewichtstoename

Een vrouw die in verwachting is zal een reserve aan gaan leggen in de vorm van extra lichaamsvet. Dit is een voorzorgsmaatregel van Moeder Natuur, voor het geval dat er onverhoopt een situatie gaat ontstaan waarin de zwangere vrouw minder voedsel tot haar beschikking heeft. Door het extra lichaamsgewicht zal er dan altijd nog voldoende reserve zijn om zowel de vrouw als haar ongeboren kindje een tijd lang in goede gezondheid te houden. Ook al zal het in ons land tegenwoordig meestal niet meer nodig zijn dat dergelijke reserves worden aangelegd door het lichaam van een zwangere vrouw, het lichaam volgt toch nog steeds de wetten van de natuur.

Na de geboorte

Nadat de kersverse moeder haar kleintje in de armen heeft mogen sluiten zal ze merken dat ze al een behoorlijk stuk lichter is geworden. Maar vaak is dit niet voldoende om weer in de kledingstukken te passen die ze voor de zwangerschap aankon. De extra kilo’s die er, vaak ongemerkt, tijdens de zwangerschap zijn bijgekomen moeten er voor de meeste vrouwen zo snel mogelijk weer af.

Borstvoeding

Als je je baby borstvoeding geeft is het niet verstandig, en vaak niet eens nodig, om te gaan lijnen. Per dag verlies je namelijk ongeveer 500 calorieën en zul je merken dat binnen een korte tijd al behoorlijk wat af bent gevallen. Door weer (rustig) wat meer te gaan bewegen zullen er eveneens vanzelf weer wat pondjes verdwijnen.

Lijnen

Echt gaan lijnen is meteen na de bevalling niet aan te raden (het maakt daarbij niet uit of je borst- of flesvoeding geeft) omdat je lichaam eerst voldoende moet herstellen van de enorme prestatie die je hebt geleverd en die veel van je lichaam heeft gevergd. Op het moment dat je je weer wat sterker voelt en wilt gaan lijnen dan is het goed dit eerst met je huisarts te bespreken. Verder kun je om zelf te beginnen bijvoorbeeld niet meer snoepen en snacken maar ook meer gaan bewegen.