fbpx
Take a fresh look at your lifestyle.

Ontzwangeren

Een zwangerschap en een bevalling zijn een behoorlijke lichamelijke- en geestelijke uitputtingsslag. Je moet dan ook absoluut niet verwachten dat je direct na de geboorte van je baby weer helemaal de oude zult zijn. Mentaal en fysiek heb je zeker een aantal maanden nodig om weer te herstellen van de zwangerschap en de bevalling.

Roze wolk

De meeste mensen zullen na de bevalling van je verwachten dat je op een roze wolk leeft. Het tegendeel is echter ook heel normaal. Je kunt kort na de bevalling namelijk te maken krijgen met zogenaamde kraamtranen en dus spontaan in een huilbui uitbarsten. Dit hoort bij het ontzwangeren en is absoluut niet iets om je zorgen om te maken. Na de bevalling staat je hormoonhuishouding immers op zijn kop, heeft je lichaam weer een aantal grote veranderingen doorgemaakt en heb je waarschijnlijk last van slaapgebrek. Het feit dat je even niet lekker in je vel zit is dan ook niet vreemd.

Zwangerschapskwaaltjes

Na de bevalling is het niet zo dat je zwangerschapskwaaltjes van het ene op het andere moment zijn verdwenen. Je kunt bijvoorbeeld nog enige tijd last blijven houden van vergeetachtigheid, verminderde concentratie, verminderd reactievermogen en een beetje warrig zijn.

Vruchtbaarheid

In tegenstelling tot wat veel vrouwen denken ben je, ook als je borstvoeding geeft, gewoon weer vruchtbaar kort na een bevalling. Zelfs wanneer je menstruatie niet direct op gang komt bestaat er een kans dat er een eisprong plaatsvindt en dat deze bevrucht wordt. Overigens is het wel zo dat het geven van borstvoeding de eisprong in een bepaalde mate zal onderdrukken. Toch mag het geven van borstvoeding zeker niet worden beschouwd als een anticonceptiemiddel.

Bewegen en sporten

Al kort na de bevalling zou je met wat lichte beweging kunnen beginnen. Hierbij kun je denken aan lichte lichamelijke oefeningen of een stukje wandelen. Echt aan sport doen of buikspieren trainen is in de eerste tijd na de bevalling zeker niet aan te raden. Je buikspieren hebben namelijk eerst voldoende tijd nodig om zich te herstellen van de zwangerschap. Ook de spieren van je bekkenbodem dienen eerst voldoende hersteld te zijn voordat je weer intensief gaat bewegen.

Seks

In de meeste gevallen zul je de eerste drie á vier weken na een bevalling weinig zin hebben in seks. Je lichaam is er dan gewoon nog niet klaar voor. Wanneer je denkt dat je er klaar voor bent dan kunnen jij en je partner weer op een normale manier met elkaar vrijen. Doe echter niets overhaast en bouwt het vrijen langzaam op. In het begin kan het namelijk extra spannend zijn. Je bent nu immers niet meer alleen elkaars geliefde maar ook ouder van jullie kind. Bovendien kan je partner het een beetje eng vinden om met je te vrijen na het zien van de geboorte van jullie kleintje.

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.