Take a fresh look at your lifestyle.

Wat moet je eten en drinken tijdens je zwangerschap?

Een zwangere vrouw dient een gezonde levensstijl erop na te houden en daarbij hoort natuurlijk ook gezonde voeding. Eten voor twee is echter niet nodig als je in verwachting bent, maar af proberen te vallen is eveneens uit den boze. Indien je gevarieerd genoeg eet zul je alle voedingsstoffen voldoende binnenkrijgen die nodig zijn om gezond te blijven en de baby zich goed te laten ontwikkelen.

Mooi en gezond

Dagelijkse voeding

Iedere dag heeft een volwassene ongeveer de volgende voedingsmiddelen nodig om gezond te blijven:

Ontbijt, lunch en tussendoor

  • anderhalve tot twee liter vocht, bijvoorbeeld water, vruchtensap, thee of koffie. Hiervan moeten 2 tot 3 glazen zuivel zijn.
  • 5 tot 7 sneetjes brood nodig, en dan het liefst bruin of volkoren natuurlijk, dat je dun mag besmeren met (dieet)halvarine.
  • twee porties fruit, samen ongeveer 200 gram
  • 20 á 40 gram minder vette kaas.
  • 1 á 2 plakjes, liefst magere, vleeswaren eten.
  • Bij de warme maaltijd dien je 3 tot 5 aardappels, 3 opscheplepels pasta, 3 opscheplepels peulvruchten of 1 á 2 opscheplepels gekookte rijst nemen samen met 3 of 4 opscheplepels groente. Met deze groente dien je zo veel mogelijk te variëren. Ook mag je op het menu zetten ongeveer 100 gram vlees, vis, gevogelte, tahoe, tempé of ei. Deze laatste producten kunnen, desgewenst, bereidt te worden in een kleine hoeveelheid plantaardige olie, (dieet)margarine of een vloeibaar bak- en braadproduct.

Snacks en versnaperingen

Eet, ook als je zwanger bent, niet te veel zoete, hartige of vette snacks. Indien je echt trek hebt dan kun je beter een extra stuk fruit, een bakje yoghurt of een boterham eten dan je laten verleiden door allerlei ongezonde snacks.

koopjesdrogisterij producten banner

Dranken

Alcohol, zelfs in geringe hoeveelheden, is absoluut taboe als je zwanger bent. Dit kan namelijk schade toebrengen aan het ongeboren kind. Koffie kun je ook beter niet te veel drinken. Een maximum van vier kopjes per dag als je zwanger bent is aanbevolen omdat de cafeïne die erin zit de kans op een lager geboortegewicht zal vergroten. Wanneer je erg graag koffie drinkt dan kun je beter cafeïnevrije varianten gebruiken tijdens je zwangerschap.

Foliumzuur

In de meeste gevallen zal een gevarieerde en gezonde manier van eten het niet nodig maken om extra vitamines of andere voedingssupplementen te gebruiken. Op deze regel geldt, voornamelijk in de eerste maanden van de zwangerschap, een uitzondering namelijk foliumzuur. Hoewel je foliumzuur ook vindt in volkeren producten en groenten raden artsen aan dit toch in de vorm van een tabletje te gebruiken. De kans op het ontstaan van een open ruggetje bij je ongeboren kind zal daardoor aanzienlijk kleiner worden.

IJzer en vitamine B

Vrouwen die geen vlees of vis eten dienen erop toe te zien dat ze wel genoeg ijzer en vitamine B binnenkrijgen. Beide stoffen zitten immers volop in vlees, volkoren producten en peulvruchten. Veel groenten bevatten vaak ook ijzer terwijl je vitamine B eveneens in aardappelen, eieren en zuivel aantreft.

bewust puur banner