Take a fresh look at your lifestyle.

Voeding tijdens de zwangerschap

Dat je tijdens je zwangerschap gezond en gevarieerd moet eten weet iedereen ondertussen wel maar toch weet niet iedereen dat er ook voedingsmiddelen en dranken zijn die je beter helemaal niet kunt kiezen las je in verwachting bent.

Mooi en gezond

Listeria-bacterie

Een van de belangrijkste regels wanneer je gaat bepalen wat je wilt eten als je zwanger bent is: neem geen rauwe of half rauwe producten. In deze voedingsmiddelen kan namelijk de zogenaamde listeria-bacterie voorkomen die gevaar op kan leveren voor je ongeboren baby. Zo kan de bacterie zich ophouden in rauw vlees, rauwe vis, rauwe groente, fruit en niet gesteriliseerde zuivelproducten zoals melk en kaas.

Zuivel

Melk die je in de supermarkt koopt is altijd veilig. Maar neem geen ongesteriliseerde of ongepasteuriseerde melk direct bij de boer. Ook zachte kazen van rauwe melk, in het bijzonder de exemplaren die een rijping heeft ondergaan (schimmelkazen) moet je vermijden. Harde kazen van rauwe melk zijn eveneens veilig om tijdens je zwangerschap te eten net zoals smeerkaas en roomkaas.

Vlees en gevogelte

Op rauw gevogelte en rauw vlees kan ook listeria zitten. Daarbij komt verder nog dat rauw vlees toxoplasmose kan bevatten. Rauw vlees is dus uit den boze als je in verwachting bent. Bepaalde Franse worsten kunnen ook deze bacterie in zich dragen. Als je rood vlees gaat eten doe dit dan als het goed doorbakken is. Vleeswaren, zoals bacon of rookvlees, kun je veilig eten want deze zijn bewerkt en dus veilig.

koopjesdrogisterij producten banner

Vis en zeebanket

Voorverpakte kant en klare vis uit de koeling (gerookte vissoorten of schaaldieren) mag je wel eten mits deze vooraf goed verhit zijn. Rauwe vis en schelpdieren dien je echter te vermijden als je zwanger bent. Roofvissen en paling zijn al evenmin aan te raden omdat deze met zware metalen vervuild kunnen zijn. Doordat er veel dioxines in vette vis voorkomen is maximaal twee maal per week een aanbeveling als je een kleintje verwacht. Vis die is ingeblikt of in een pot zit kun je veilig eten omdat deze vooraf goed is verhit en dus geen bacteriën kan bevatten.

Groente en fruit

Als je zwanger bent is er geen verbod op welke groente dan ook. Je dient rauwe groente wel van tevoren goed te wassen. Fruit kun je het beste goed wassen of schillen voordat je het gaat eten.

Tip

Na het snijden van rauwe producten dien je altijd je handen en de gebruikte messen en snijplanken grondig te reinigen. Dit voorkomt immers kruisbesmetting. Gebruik verder aparte snijplanken voor vlees, vis en groente. Ook dit voorkomt kruisbesmetting.

bewust puur banner