Take a fresh look at your lifestyle.

Last van vermoeide benen?

Ieder mens heeft wel eens last van vermoeide benen, bijvoorbeeld na een dagje rondslenteren in de stad, te lang in dezelfde houding hebben gestaan of gezeten, een stevige wandeling door het bos of langs het strand, als gevolg van een zwangerschap of wanneer je zware fysieke inspanningen hebt geleverd. Sommige mensen hebben echter ook nog om andere redenen last van vermoeide benen zoals wanneer de bloedsomloop in je benen te wensen overlaat.

Mooi en gezond

Oorzaken

De oorzaken van vermoeide benen kunnen dus van persoon tot persoon sterk verschillen. Een aantal van de meest vaak voorkomende oorzaken op een rijtje:

  • een lange tijd staan of zitten in dezelfde houding,
  • erfelijke aanleg, je bent dan geboren met een minder goede bloedcirculatie,
  • je bent te zwaar,
  • je bent in verwachting,
  • een vorderende leeftijd: hoe ouder iemand wordt, hoe minder sterk de wanden van je bloedvaten zullen zijn,
  • een verhoogde druk in je benen doordat er zich bloedklonters in de bloedvaten bevinden,
  • roken,
  • niet elke dag voldoende lichaamsbeweging.

Mogelijke gevolgen

Op het moment dat je te maken hebt met een minder goede doorbloeding van je benen dan kan dit mogelijk tot serieuze gevolgen voor je gezondheid, of je lichaam, leiden. Zo kunnen er door een slechte doorbloeding bijvoorbeeld eerder spataders ontstaan maar ook een, aanzienlijk erger geval, zogenaamde veneuze trombose waarbij een ader verstopt raakt ten gevolge van een bloedprop of een aderontsteking.

Voorkomen

Om de kans zo klein mogelijk te houden dat je bloedsomloop zal verslechteren, dien je elke dag voldoende te bewegen. In het bijzonder sporten zoals joggen, wandelen, fietsen en zwemmen hebben een positief effect op je bloedsomloop en verlagen dus het risico op vermoeide benen. Hierbij worden namelijk de spieren van je benen goed aan het werk gezet waardoor deze gemakkelijker het bloed uit je benen weer in de richting van je hart kunnen stuwen. Er zal dan minder snel bloed (en dus overtollig vocht) in je benen en voeten achterblijven waardoor er een vermoeid gevoel kan ontstaan.

koopjesdrogisterij producten banner

Voeding

Ook door te letten op wat je elke dag eet, kun je de kans op vermoeide benen aanzienlijk verkleinen. Een gevarieerd, uitgebalanceerd voedingspatroon waarin een heleboel vezels, fruit, groente en koolhydraten zitten, zal niet alleen helpen bij het verliezen van een te veel aan lichaamsgewicht (waardoor benen het extra zwaar te verduren hebben), ook je hart- en bloedvaten zullen hier baat bij hebben.

Uiteraard is voldoende drinken hierbij essentieel omdat daardoor overtollig vocht en allerlei afvalstoffen weer gemakkelijk uit je lichaam afgevoerd kunnen worden. Per dag dien je al gauw anderhalf tot twee liter vocht binnen te krijgen. Hierbij hebben water en ongezoete kruidenthee de voorkeur.

Koude douche

Om de bloedsomloop van je benen te kunnen bevorderen kun je elke dag een benendouche nemen (twee keer mag ook). Hiervoor besproei je je benen met koud water, geen ijskoud water natuurlijk. Door het koude water zullen je benen gaan tintelen en je bloedvaten gaan samentrekken waardoor de werking van de kleppen in de beenaders zal verbeteren. Een beendouche mag overigens niet langer dan ongeveer dertig seconden duren en je dien zowel voor als na het douchen de benen op te warmen.

Tips

  • Wanneer je de huid van je benen in wilt smeren met olie, lotion of crème dan doe je dit het best na het douchen vanaf de voet in de richting van het hart.
  • Door matig om te springen met het gebruik van koffie, alcohol en kruiden zal ook de bloedsomloop verbeteren en de kans op vermoeide voeten afnemen.
  • Rokers dienen uiteraard direct te stoppen met roken om allerlei gezondheidsrisico’s te verkleinen, maar zeker ook de kans op het ontstaan van vermoeide benen.
  • Door je lichaamsgewicht goed in de gaten te houden, en niet te zwaar te worden zal de belasting van je benen worden beperkt.
  • Hoge hakken en strak zittende kleding zullen de bloedsomloop in je benen niet bevorderen en zijn dus zeker af te raden.
  • Indien je regelmatig last hebt van vermoeide benen dan kun je deze aan het einde van een dag een beetje omhoog leggen ten opzichte van je hart of, als je ernstige klachten hebt, steunkousen gaan dragen.
bewust puur banner