Take a fresh look at your lifestyle.

Kramp in kuit

De meeste mensen zullen zich wel een moment kunnen herinneren dat ze midden in de nacht wakker werden als gevolg van krampen in hun kuit. Kramp in je kuit kan namelijk erg pijnlijk zijn.

Mooi en gezond

Kuitkrampen

Zodra de spieren in je kuit opeens gaan samentrekken dan is er sprake van kuitkrampen. De spier verkrampt met als gevolg dat er een heftige, stekende pijn in je kuit ontstaat. De meeste mensen ervaren dergelijke krampen als zeer vervelend vooral omdat deze dikwijls optreed als je ligt te slapen, of wanneer je je juist in een stadium tussen slapen en waken in bevindt.

Risicofactoren

Hoewel elk mens te maken kan krijgen met kramp in de kuiten, zal bij sommige personen een dergelijk ongemak zich eerder voordoen:

koopjesdrogisterij producten banner
  • personen die al een gevorderde leeftijd hebben bereikt, zullen een minder goede bloedcirculatie hebben en daardoor een grotere kans lopen op kuitkrampen,
  • zwangere vrouwen (na de bevalling zullen de krampen vaak vanzelf weer verdwijnen), de alsmaar uitdijende buik zal extra druk op de benen uitoefenen waardoor de bloedsomloop niet altijd optimaal zal zijn met als gevolg het ontstaan van kuitkrampen,
  • mensen die een tekort aan magnesium hebben. Deze stof helpt immers de balans op peil te houden tussen het spannen en het ontspannen van de spieren,
  • personen die een zittend beroep hebben of slecht ter been zijn, hebben ook te maken met een minder goede bloedsomloop en dus een grotere kans op kuitkrampen,
  • sporters die hun kuitspieren overbelast hebben, zullen door verzuring van de spieren eerder krampen krijgen in onder andere hun kuiten,
  • personen die een koolhydraatarm dieet volgen zoals het Atkinsdieet zullen in het bijzonder in de eerste (strenge) fase van het dieet van tijd tot tijd krampen in hun kuiten kunnen krijgen. Koolhydraten zijn een bron van voeding voor je spieren en als deze verminderd dan zullen de spieren kunnen verkrampen.

Remedies

Krampen in je kuit zijn niet echt prettig te noemen en de meeste mensen willen hier dan ook zo snel mogelijk weer vanaf. Beter nog is het echter om de kuitkrampen te voorkomen. Dit kun je onder andere doen door:

  • Vaker een banaan te eten. Een banaan is namelijk een goede bron van magnesium.
  • Elke dag een magnesium- of een multivitaminetabletje gebruiken om een eventueel magnesiumtekort aan te vullen of op peil te houden.
  • Te zorgen dat je warm blijft als je ligt te slapen door bijvo0orbeeld bedsokjes te dragen.
  • Iedere dag voldoende te bewegen door bijvoorbeeld een stevige wandeling te maken. Hierdoor zal je bloedcirculatie positief worden beïnvloed en bovendien de spieren in je benen in een optimale conditie komen en/of blijven.
  • Dagelijks minimaal 6 tot 8 glazen water of kruidenthee te drinken.
  • Bepaalde kruiden en specerijen te gebruiken die een gunstig effect hebben op je bloedsomloop zoals: knoflook, cayennepeper en gember. Knoflook is zelfs in tabletvorm te verkrijgen voor mensen die de smaak of geur ervan niet weten te waarderen.

Remedie

Zodra je door kramp in je kuit wordt overvallen dan kun je het best meteen opstaan en het pijnlijke been naar achteren plaatsen. Tijdens het strekken van dit been druk je hard met je tenen op de grond zodat de kuitkramp wordt opgeheven. De dag nadat je kramp in je kuit hebt gehad is het mogelijk dat je spierpijn in de aangedane kuit krijgt. Een dergelijke spierpijn zal echter na één of twee dagen vanzelf weer zijn verdwenen.

Naar de dokter

In de meeste gevallen is het niet nodig om met kramp in je kuit naar een dokter te gaan. Wanneer de kramp echter lange tijd aan blijft houden is het niet verstandig om met de eerder genoemde middelen aan te blijven modderen. Beter is het dan om je huisarts te bezoeken zodat deze kan nagaan of de kramp in je kuit niet door iets ernstigs te wijten is.

bewust puur banner