Take a fresh look at your lifestyle.

Handige tips tegen hevige pijn in de benen

Uiteraard vereisen ernstige oorzaken van pijn in je benen, bijvoorbeeld veroorzaakt door trombose, met spoed medisch ingrijpen. Hiervoor zal een arts op de eerste plaats bloedverdunnende medicijnen toedienen. Op deze manier zal worden geprobeerd de bloedprop op te laten lossen. Vaak zal een dergelijke behandeling tijdens een opname in het ziekenhuis worden uitgevoerd met het oog op mogelijke complicaties. Indien de oorzaken van de pijn in je benen van mildere aard zijn dan kun aan de hand van de volgende tips de klachten meestal binnen de perken weten te houden:

koopjesdrogisterij producten banner
Mooi en gezond
  • Draag schoenen die ruim genoeg zijn zodat je voeten niet bekneld komen te zitten en de bloedcirculatie goed op gang kan blijven. Hiermee voorkom je namelijk dat er vocht zal worden vastgehouden.
  • Nauw sluitende of strakke broeken, zoals zogenaamde skinny jeans, kun je beter niet dragen omdat deze eveneens de bloedcirculatie in het onderste deel van je lichaam kunnen verstoren met als gevolg dat je extra vocht vast gaat houden in je benen en voeten.
  • Lange tijd stilzitten of stilstaan is evenmin bevorderlijk voor je bloedsomloop. Maak daarom van tijd tot tijd een korte wandeling of doe wat stappen op de plaats.
  • Voordat je gaat slapen masseer je je benen een paar minuten vanaf je voeten in de richting van je hart zodat het aanwezige vocht gemakkelijker door je lichaam zal worden afgevoerd en je bloedsomloop wordt gestimuleerd.
  • Wanneer je een roker bent is het absoluut aan te raden om zo snel mogelijk met deze ongezonde gewoonte te breken. Roken heeft niet alleen een zeer negatieve invloed op je algemene gezondheid maar kan zeker ook de pijn in je benen verergeren.
  • Door veel (mineraal)water te drinken zorgt je ervoor dat je lichaam overtollig vocht en afvalstoffen gemakkelijker kan afvoeren. De kans dat je last krijgt van vochtophopingen in je benen en voeten, die op hun beurt weer pijnklachten met zich mee kunnen brengen, zal daardoor afnemen.
  • Elke dag voldoende bewegen of sporten is goed voor je gezondheid en lichamelijke conditie. Door van tijd tot tijd eventjes rond te lopen zal bovendien je bloedsomloop gestimuleerd worden. Hierdoor worden afvalstoffen en overtollig vocht beter afgevoerd en worden je spieren sterker.
  • Om de aderkleppen in je benen te versterken kun je een paar keer op een dag oefeningen doen, bijvoorbeeld door op je tenen te staan of door je kuitspieren te trainen.
bewust puur banner