Take a fresh look at your lifestyle.

10 zelfzorgmiddeltjes tegen een slechte adem

Een slechte adem (in de medische wereld wordt dit ook wel halitose genoemd) is een aandoening die zich kenmerkt door een duidelijk aanwezige, onaangenaam ruikende adem.

Mooi en gezond

Een breed scala aan aandoeningen, zoals postnasale infusie (slijm dat aan de achterkant in je keel loopt), chronische bronchitis, ongecontroleerde diabetes, infectie van de luchtwegen, lever- of nierziektes en stoornissen die betrekking hebben op de spijsvertering, zoals een zure reflux kunnen ervoor zorgen dat je last krijgt van een slechte adem. Bij het gros van de mensen die te kampen hebben met een slechte adem is het probleem echter in de mond te vinden en zal dit vaak het gevolg zijn van een minder goede, of ronduit slechte, mondhygiëne, parodontitis of een droge mond.

De meest voorkomende oorzaak van een slechte adem

De eigenlijke veroorzaker van de slechte adem is vaak kleine restjes voedsel en dode cellen die zich (nog) in je mond bevinden. De bacteriën die van nature goed gedijen in omgevingen waar weinig of geen zuurstof aanwezig is, zoals op de achterzijde van je tong en diepe pockets in het tandvlees. Deze bacteriën zorgen ervoor dat er vluchtige zwavelverbindingen, zoals waterstofsulfide, ontstaan die op hun beurt de oorzaak zijn van een vies ruikende adem.

koopjesdrogisterij producten banner

Zijn zelfzorgmiddeltjes geschikt om een slechte adem mee aan te pakken?

Twee keer op een dag je tanden en kiezen goed poetsen en flossen kan vaak helpen om de aanwezige geurveroorzakende bacteriën uit je mond te verwijderen. Tot op de dag van vandaag ontbreekt echter de wetenschappelijke ondersteuning voor de bewering dat een zelfzorgmiddeltje een slechte adem zou kunnen behandelen. Op het moment dat je van plan bent om een ​​geneesmiddel, of een vorm van alternatieve geneeskunde, te gaan gebruiken, dan doe je er uiteraard altijd verstandig aan om eerst je huisarts en tandarts hierover te raadplegen. Zelf een behandeling in gang zetten van een aandoening en het vermijden of uitstellen van reguliere gezondheids- of tandheelkundige zorg kan namelijk ernstige gevolgen hebben.

Voorbeelden van zelfzorgmiddeltjes tegen een slechte adem.

  1. Drink thee. Eerder uitgevoerd onderzoek suggereert dat verbindingen in zowel groene- als zwarte thee zogenaamde polyfenolen bevatten. Deze stoffen zullen de groei van bacteriën, die verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van een slechte adem, kunnen stoppen. Polyfenolen kunnen eveneens voorkomen dat bestaande bacteriën stinkende verbindingen, zoals waterstofsulfide, gaan produceren.
  2. Probeer een mondwater met zinkionen. Zink lijkt stinkende zwavelverbindingen direct te kunnen neutraliseren en zo de geur van je adem te verbeteren. Deze mondwaters zijn te vinden in diverse reformwinkels, maar ook bij steeds meer apotheken en drogisterijen.
  3. Probeer een mondwater dat etherische oliën bevat. Eerder uitgevoerde onderzoeken suggereren dat essentiële oliën, dus oliën van een plantaardige oorsprong, kunnen helpen om een slechte adem te verminderen. In een onderzoek werd een mondwater op basis van etherische olie (theeboomolie, pepermuntolie en citroenolie om precies te zijn) vergeleken met een regulier mondwater en daarbij werd vastgesteld dat de concentratie van de vluchtige zwavelverbindingen in de mond aanzienlijk minder was nadat de mondspoeling met de etherische olie was gebruikt. Dit in vergelijking met het gebruik van de reguliere mondspoeling. Het is overigens wel altijd het beste om een ​​commercieel geproduceerd mondwater te gebruiken (hier kun je navraag naar doen in de reformwinkel) in plaats van een middel te kopen dat in een relatief kleine hoeveelheid gemaakt is van essentiële oliën of zelf aan de slag te gaan en je eigen mondwater te produceren. Op het moment dat je twijfelt aan de kwaliteit, de werking, de veiligheid of de bestanddelen van een mondwater, dan dien je altijd contact op te nemen met je tandarts.
  4. Gebruik kruiden om je adem te verfrissen. Zo kun je bijvoorbeeld kauwen op een klein takje verse rozemarijn, peterselie, groene munt of dragon voor de duur van ongeveer een minuut.
  5. Vermijd mondspoelingen die bereid zijn met alcohol. Alcohol kan namelijk ervoor zorgen dat je mond uit gaat drogen, wat op zijn beurt weer bijdraagt ​​aan de ontwikkeling van een slechte adem.
  6. Gebruik een tongschraper, deze zal je helpen om de dode cellen, voedselrestjes en bacteriën van je tong te verwijderen. Een tongschraper is een speciaal plastic instrumentje dat je kunt kopen bij de meeste drogisterijen en bepaalde reformwinkels. Het is een goedkope oplossing om je mond op een eenvoudige manier weer frisser te laten ruiken. In Ayurveda wordt een dikke laag “vuil” op de tong “ama” genoemd en er wordt gedacht dat deze het gevolg is van een niet optimale of niet volledige spijsvertering. Het schoonmaken van je tong met behulp van een schraper wordt dan ook dagelijks aanbevolen en behoort een onderdeel te worden van je mondhygiëne. De sleutel is echter wel om het reinigen van je tong uiterst voorzichtig aan te pakken en na de schoonmaakbeurt je mond grondig met water te spoelen. Op het moment dat je geen tongschraper kunt vinden, dan kun je eveneens een tandenborstel gebruiken om je tong schoon te maken.
  7. Drink veel water. Door het drinken van veel water en andere vloeistoffen houd je je mond goed vochtig. Nog een reden waarom het drinken van vloeistoffen kan helpen bij het aanpakken van een slechte adem: volgens de traditionele Chinese geneeskunde is een slechte adem vaak het gevolg van te veel warmte in de maag. Water, soep en waterige groenten en fruitsoorten, zoals komkommer, worden verondersteld je lichaam weer in evenwicht te brengen.
  8. Kauw op knapperige groente en fruitsoorten. In de traditionele Chinese geneeskunde wordt aangenomen dat bitter smakend voedsel, zoals witlof en een groot aantal donkergroene bladgroenten, eveneens je maag helpen te verwarmen. Van bepaalde voedingsmiddelen, zoals koffie, alcohol, suiker, melk en gefrituurd of gekruid voedsel wordt aangenomen dat deze het probleem van een slechte adem zullen verergeren.
  9. Kauw als tussendoortje op knapperige groenten en fruitsoorten, zoals appels, selderij of wortels. Knapperig voedsel kan je namelijk helpen bij het verwijderen van voedselresten, bacteriën en tandplak en dus een nuttige bijdrage leveren bij het aanpakken van een slechte adem.
  10. Zoek hulp bij het omgaan met stress. Een groot aantal mensen heeft een slechte adem die geen duidelijk aan te wijzen oorzaak heeft. Een klein, eerder uitgevoerd, onderzoek heeft uitgewezen dat bij gezonde jonge mannen die er een goede mondhygiëne op nahielden en die een goede algemene gezondheid hadden, stress de productie van vluchtige zwavelverbindingen in de mond verhoogde. Om specifieke ontspanningstechnieken te leren, kun je meer informatie in gaan winnen over mindfullness en ontspanningstechnieken, maar eventueel ook op zoek gaan naar natuurlijke remedies om gevoelens van angst de baas te worden .
bewust puur banner