Take a fresh look at your lifestyle.

Tips voor het verlichten van gasvorming door lichaamsbeweging

De aanwezigheid van darmgas  is een volkomen normaal onderdeel van het spijsverteringsproces, maar in sommige gevallen kan dit gas voor een heleboel ongemak zorgen. Oorzaken van de vorming van darmgas kunnen zijn:

Mooi en gezond
  • het eten van bepaald voedsel,
  • het inslikken van lucht tijdens het eten,
  • het drinken van koolzuurhoudende dranken,
  • last hebben van een lactose-intolerantie.

Op het moment dat er gas wordt geproduceerd, of op een andere manier in het spijsverteringskanaal terechtkomt, dan dient het op de één of andere manier weer je lichaam kunnen verlaten. Het gas kan je spijsverteringskanaal langs twee wegen verlaten, namelijk via je mond (in de vorm van boeren) of de anus (als winden).

Indien darmgas niet uit de buik kan ontsnappen, dan kan dit leiden tot een opgeblazen gevoel en buikpijn. Het kan tevens zorgen voor gênante situaties als je  maag of darmen op een ongelegen moment gaan borrelen, zoals tijdens het bijwonen van een vergadering op het werk of wanneer je zit te wachten in een stille wachtkamer bij de tandarts. Voor iedereen die worstelt met overmatige gasvorming in het spijsverteringskanaal, is het absoluut aan te bevelen om op zoek te gaan naar een huismiddeltje waarmee de klachten kunnen worden verminderd.

Er zijn vandaag de dag vrij verkrijgbare middelen te koop (maar ook diverse geneesmiddelen op doktersrecept) die kunnen helpen om de klachten van overmatig darmgas te verlichten, maar deze behandelingen kunnen enige tijd in beslag nemen en daarnaast bepaalde nadelige bijwerkingen met zich meebrengen. Indien je tot de groep mensen behoort die al één of meerdere geneesmiddelen gebruikt, is het toevoegen van meer medicatie wellicht niet altijd wenselijk. Je dient om die reden nooit op eigen houtje te starten met het gebruik van een geneesmiddel, maar dit eerst met je huisarts te overleggen. Gelukkig zijn er ook diverse vormen van lichaamsbewegingen die je eerst uit kunt proberen voordat je besluit om medicijnen in te gaan zetten om de problemen die voortkomen uit de overmatige hoeveelheid darmgas aan te pakken.

Maak een wandeling

Het meest gemakkelijke om mee vans tart te gaan om maag- en darmgas uit je lichaam af te voeren, is het maken van een wandeling. Door regelmatig te gaan wandelen, of een andere vorm van cardiovasculaire training uit te voeren, zul je zeker je spijsverteringsstelsel een plezier doen en weer goed te laten werken.

Een wandeling maken na het eten, of op ogenblikken dat je merkt dat het aanwezige gas in je maag en/of darmen voor ongemak zorgt, kan een nuttige bijdrage leveren aan een snelle afvoer van het gas uit je lichaam. Bovendien heeft elk mens dagelijks lichaamsbeweging nodig om ervoor te zorgen dat je algemene gezondheid optimaal blijft. Daarnaast is een stevige wandeling een geweldige manier om de aanbevolen 30 minuten aan lichaamsbeweging per dag te kunnen halen. Voor iedereen die lijdt aan diabetes type 2 kan een wandeling na het eten van circa 15 minuten kan helpen bij onder controle te krijgen van de bloedsuikerspiegel.

koopjesdrogisterij producten banner

Ga op je zij liggen

Op je zij op een bed, een bank of de vloer gaan liggen, en daarbij je knieën optrekken naar je borst (de zogenaamde foetushouding), kan eveneens helpen als je last hebt van gas in je spijsverteringskanaal. Deze positie zal immers helpen om het gas, dat zich in het laatste deel van je darmen bevindt, naar buiten te brengen.

Het kan overigens vaak meer dan een paar minuten duren voordat je enig resultaat opmerkt. Het kan echter soms helpen wanneer je je benen langzaam omhoog beweegt in de richting van je borst en ze vervolgens weer naar beneden laat zakken. Je knieën vasthouden wanneer deze op borsthoogte  zijn gebracht, kan ook helpen, maar daarbij moet je wel bedenken dat je je de beweging niet mag forceren wanneer er sprake is van een toename van de pijnklachten.

Hurken

Hurken, dus door je knieën zakken totdat je achterste bijna de vloer raakt, kan eveneens helpen om het ongemak van te veel gas in je maagdarmkanaal te verlichten. Je armen kunnen hierbij op je benen rusten, of je handen kunnen voor extra stabiliteit zorgen door deze op de grond te plaatsen, of er een stoel mee vast te houden. Je dient in deze gehurkte houding te blijven zitten totdat je het gevoel krijgt dat het gas in je lichaam gaat bewegen; in feite kan deze houding zelfs leiden tot het produceren van ontlasting. Voor iedereen die in staat is om squats uit te voeren, zal dit een bijkomend voordeel opleveren, mits dit op regelmatige basis wordt gedaan.

Op je rug gaan liggen

Op je rug gaan liggen en allebei je knieën optrekken in de richting van je borst kan ook het ongemak van aanwezig gas in je spijsverteringsysteem verlichten. Deze houding kan namelijk helpen als je last hebt van winderigheid, en het is eveneens een goede houding voor mensen die last hebben van lage rugklachten. Je kunt, wanneer je op je rug ligt, proberen om één been op te trekken in de richting van je borst, met je handen houd je vervolgens je knie even in deze positie voordat je je been weer terug laat zakken tot in de uitgangspositie. Hierna wissel je van been dat je tot op borsthoogte optrekt en even vasthoudt. Voor iedereen die in staat is om sit-ups of crunches uit te voeren, kan deze extra stap soms erg nuttig zijn. Dit zijn immers goede oefeningen en tevens een prima manier om hardnekkig darmgas aan te pakken.

Ga hulp zoeken

Indien je vindt dat het gas in je spijsverteringssysteem voor erg veel pijn zorgt en niets deze lijkt te kunnen verlichten, dan is het zaak dat je dit probleem met je huisarts gaat bespreken. Gasvorming en –ophoping in je spijsverteringsysteem is meestal geen teken dat er een ernstiger probleem aan ten grondslag ligt, maar een arts kan je wel helpen bij het achterhalen van de oorzaak van je klachten en samen met je opzoek gaan naar de juiste oplossing. In bepaalde gevallen kan het helpen om van dieet te veranderen en te gaan kiezen voor voedsel dat minder of geen darmgas zal produceren tijdens de vertering. Verder kun je je levenstijl aanpassen door te stoppen met roken of meer te gaan bewegen.

Wanneer het doorvoeren van een aantal simpele veranderingen niet leidt tot een vermindering van gas in je spijsverteringssysteem, dan kan een arts op zoek gaan naar andere oorzaken of een meer uitgebreid behandelplan voor je op gaan stellen. Het uiteindelijke doel is namelijk om weer gezond te gaan eten en het gas in je spijsverteringskanaal af te kunnen voeren zonder pijn en/of een vervelend opgeblazen gevoel.

bewust puur banner