Take a fresh look at your lifestyle.

Pijn in darmen

Een heleboel mensen hebben zo nu en dan last van pijn in hun darmen. Doorgaans is dit geen prettig gevoel maar zullen de klachten wel onschuldig zijn. Meer dan een opgeblazen gevoel, wat buikkrampen en winderigheid is het in de regel niet. Indien dergelijke klachten echter te vaak terugkeren of een te lange tijd aan blijven houden is dat een reden om een arts te raadplegen. Deze kan dan onderzoeken of er wellicht meer aan de hand is.

Mooi en gezond

Darmen

Darmen zijn erg voorname organen voor zowel de mens als voor de meeste dieren. Ze vervullen immers een belangrijke taak bij de vertering van voedsel, de voedselopname en de verwerking en de afvoer van afvalstoffen. In bepaalde gevallen zullen de meters lange darmen niet altijd hun taak even goed uit kunnen voeren. Je kunt dan bijvoorbeeld last krijgen van pijn in je darmen, winderigheid, een opgeblazen gevoel of zelfs van een ontsteking.

Oorzaken

De oorzaken van pijn in je darmen kunnen niet alleen sterk uiteenlopen maar ook qua aard en ernst enorm variëren. Een aantal ernstige oorzaken van pijn in je darmen zijn:

  • De ziekte van Crohn is een chronische ontsteking die over heel het spijsverteringskanaal kan voorkomen maar zich het meeste manifesteert aan het einde van de dunne darm en het begin van de dikke darm. Ten gevolge van de ontstekingen kunnen er zich in de darmen zweren en bloedingen ontwikkelen. Als de ziekte van Crohn onbehandeld blijft dan kunnen er ook darmvernauwingen, abcessen en fistels ontstaan
  • Bij colitis ulcerosa is er eveneens sprake van een darmontsteking, alleen bevindt deze zich dan alleen in de dikke darm. Als de ziekte niet wordt behandeld dan kunnen er darmbloedingen ontstaan.
  • Het prikkelbare darmsyndroom (PDS), ofwel spastische darm wil zeggen dat je dikke darm zeer gevoelig is. De klachten die je hierdoor krijgt zullen van persoon tot persoon verschillen en kunnen variëren van een zeurende of krampende tot stekende pijn in je buik eventueel gepaard gaand met diarree of juist met verstopping.
  • Ook een gevoelige buik kan voor buikpijn zorgen. Je lichaam reageert dan bijvoorbeeld niet goed op bepaalde voedingsstoffen. Hierbij kun je denken aan een lactose-intolerantie.
  • Andere oorzaken van pijn in je buik kunnen psychische van aard zijn. Zo kun je bijvoorbeeld buikpijn krijgen als je angstig, nerveus of gestrest bent of wanneer je een belangrijke prestatie moet gaan leveren. Op het ogenblik dat het “gevreesde” moment achter de rug is, zullen de klachten vaak weer vanzelf verdwijnen.

Onderzoek

Indien er het vermoeden bestaat dat er meer aan de hand is dan alleen zo af en toe wat buikpijn, dan zal een arts waarschijnlijk voorstellen om een zogenaamde colonoscopie te laten uitvoeren. Hierbij zal met behulp van een flexibel slangetje, via je anus, in je darmen worden gezocht naar een mogelijke oorzaak van de klachten.

koopjesdrogisterij producten banner

Vandaag de dag kan er overigens ook op andere manieren onderzoek worden verricht naar darmaandoeningen zoals door middel van:

  • een video- of camarapil
  • een röntgenfoto waarbij bariumpap als contrastvloeistof wordt gebruikt
  • een gastroscopie (maagspiegel) waarbij, via de mond en slokdarm, een flexibel slangetje in de maag en het eerste deel van je dunne darm wordt gebracht voor onderzoek
  • bloed-, braaksel en/of ontlastingonderzoek in het laboratorium

Behandeling

Natuurlijk zal de behandeling van de pijn in je darmen afhangen van de oorzaak van de klachten. Soms valt er gewoonweg niets aan te doen en zul je ermee moeten leren leven. In andere gevallen kunnen medicijnen darmkrampen verminderen of de ontlasting in de juiste dikte houden. In ernstige gevallen van de ziekte van Crohn kan er soms zelfs over worden gegaan op het voorschrijven van middelen die het afweersysteem (deels) onderdrukken.

Voeding

In de meeste gevallen kun je pijn in je buik vaak goed voorkomen door te letten op wat je eet en drinkt. Eet gezond en gevarieerd en vermijdt voedsel en drank die je darmen slecht verdragen. Ook voedingsmiddelen die voor gasvorming zorgen, kun je dikwijls beter niet op het menu zetten zoals: bonen, uien, kool, alcoholische- en koolzuurhoudende dranken. Door vezelrijk voedsel te eten zorg je er verder voor dat je darmen actief blijven. Hiermee voorkom je verstopping en diarree. Natuurlijk dien je ook elke dag voldoende water te drinken en genoeg te bewegen.

bewust puur banner