Take a fresh look at your lifestyle.

Hoe je hartleeftijd bepalen of meten?

Is je hartleeftijd hetzelfde als je werkelijke (chronologische) leeftijd? Helaas is het antwoord op deze vraag voor een groot aantal mensen “nee” omdat vanwege allerlei cardiale risicofactoren en een ongezonde manier van leven, hun harten in de praktijk een fors aantal jaren ouder is, dan de werkelijke leeftijd van deze personen.

Mooi en gezond

Je ware hartleeftijd berekenen

De Amerikaanse centra voor ziektebestrijding en -preventie (CDC) hebben een erg handige calculator ontwikkeld waar je je werkelijke hartleeftijd mee kunt berekenen. Deze calculator is een soort voorspeller die bekende cardiale risicofactoren gebruikt, zoals:

om de ware leeftijd van het hart van een bepaald persoon te berekenen.

Voorbeeld

Volgens deze calculator zou een 30-jarige vrouw met een systolische bloeddruk (dat is de hoogste waarde op de bloeddrukmeter) van 118 millimeter kwik (mm Hg), die nooit is behandeld voor een hoge bloeddruk, die niet rookt, die niet lijdt aan diabetes en die een normaal BMI van 22,5 heeft, een hart en bloedvatenstelsel hebben van 28 jaar. Met andere woorden: het hart van deze vrouw is dus eigenlijk jonger en gezonder is dan haar werkelijke leeftijd.

Volgens dezelfde calculator zou een 45-jarige man met een systolische bloeddruk die net boven de 126 mm Hg ligt, die nooit is behandeld voor hoge bloeddruk, die momenteel niet rookt en die geen diabetes heeft, maar wel zwaarlijvig is met een BMI van 38, een hartleeftijd hebben van 52. In dit geval is het hart dus ouder dan de werkelijke leeftijd van de betreffende persoon.

koopjesdrogisterij producten banner

Je kunt je eigen waarden uiteraard gemakkelijk invoeren in deze calculator en zien wat de leeftijd van je eigen hart is. Door een beetje met de calculator te gaan spelen, kun je vaak al snel achterhalen welke risicofactoren een grote impact hebben op de gezondheid van je hart.

De calculator geeft je tevens een schatting van je 10-jaarrisico op het ontwikkelen van enkele cardiovasculaire aandoeningen, zoals het krijgen van een hartaanval of een beroerte.

Op het moment dat je eerst je BMI wilt berekenen om deze calculator te kunnen gebruiken, dan doe je dit door je lengte (in centimeters) en je gewicht (in kilo’s) te meten en deze in te geven in een BMI-calculator die door verschillende instanties op het internet aan worden geboden.

Hoe kun je een jonger hart krijgen?

Je aandacht richten op een gezond dieet, een gezonde manier van leven en een gezond gewicht kan ervoor zorgen dat de leeftijd van je hart daalt. Dit soort veranderingen aan brengen in je levensstijl kunnen een groot deel van de cardiale risicofactoren die je hebt, zoals overgewicht of obesitas, een hoge bloeddruk (die doorgaans uitstekend reageert op een gezond dieet, voldoende lichaamsbeweging en het verlies van lichaamsgewicht) verbeteren of zelfs elimineren. Je doet dit door:

  • Door ernaar te streven om iedere dag tenminste 30 minuten regelmatig en met minstens een middelzware intensiteit te trainen.
  • Je aandacht te richten op het eten van een dieet dat bijdraagt aan de optimale gezondheid van je hart, zoals het mediterrane dieet, waarvan gedurende tientallen jaren van omvangrijke klinische onderzoeken is bewezen dat dit de kans op een hartaanval en/of een beroerte zal verminderen.
  • Indien je een roker bent, dan dien je zo snel mogelijk met deze ongezonde gewoonte te stoppen. In korte tijd zal het stoppen met roken al duidelijk positieve effecten op uw hart en vatenstelsel laten zien. Hierbij moet je echter ook voorkomen dat je bloot wordt gesteld aan de rook die door een ander wordt uitgeblazen (het zogenaamde meeroken).
  • Het krijgen van voldoende nachtrust, tussen de zeven en de negen uur slaap per nacht, is eveneens van belang voor de gezondheid van je hart en kan bovendien obesitas voorkomen.

Het meest belangrijke is dat je je waarden en je risico weet en dat je samen met je arts en eventueel je zorgteam dit risico gaat verkleinen.

bewust puur banner