Take a fresh look at your lifestyle.

Slaap beter met de volgende slaaptips

Slapen is erg goed voor je gezondheid. Je voelt je vaak supergoed na een goede nachtrust. De voordelen zijn dat je meer onthoudt en prikkels beter aankunt. Met deze slaaptips creëer je vast een gezond slaapritme, zodat je heerlijk uitgerust je dag kunt beginnen.

detox sapkuur banner

Beweeg genoeg overdag

Het is belangrijk dat je overdag voldoende beweging krijgt. Zo rust je ’s avonds beter uit. Werk je op kantoor? Ga dan in de pauze voor een wandeling in het park met je collega’s. Als je veel vanuit huis werkt of gewoon veel in huis bent, ga dan ook een rondje lopen in het bos of een park. Zorg in huis voor raambekleding, die veel licht naar binnenlaat. Denk aan vitrage gordijnen, die de licht zoveel mogelijk binnenlaat, in de woonkamer.

Ontspan voor het slapengaan

Na een lange dag werken of inspanning, heeft je lichaam rust nodig. Probeer voordat je gaat slapen een uurtje te ontspannen door bijvoorbeeld televisie te kijken of een boek te lezen. Heb je een kantoorbaan en zit je al veel voor een beeldscherm? Misschien is dan een avondwandeling wel net zo ontspannend. Voel je dat je nog iets gespannen bent? Dit merk je vaak aan je spieren in je nek, schouders of lage rugspieren. Maak dan eerst je spieren los door een aantal oefeningen. Ga niet drie uur voor het slapengaan intensief sporten. Hierdoor blijft je hartslag te hoog om te kunnen slapen.

slapen met een lichtje aan

bewust puur banner

Zorg voor een vast slaapritme

Het is belangrijk dat je op een vast tijdstip slaapt. Zo raakt je lichaam gewend aan een routine en word je automatisch moe rond jouw eigen bedtijd. Lig je in bed nog vaak te piekeren? Ga er dan uit en schrijf op waar je je zorgen over maakt. Zorg ervoor dat je bed een plek wordt waar je alleen slaapt. Zo linken je hersenen je bed meteen met slaap. Zo zorg je ervoor dat je sneller in slaap valt, wanneer je in bed gaat liggen.

Eet en drink licht en gezond

Je slaapt het beste wanneer je ’s avonds een lichte en gezonde maaltijd eet. Het beste is om drie uur voordat je gaat slapen, niets meer te eten. Drink geen alcohol en rook ook niet kort voor het slapengaan. Eén glaasje wijn bij het avondeten is prima, maar te veel alcohol zorgt voor een slechte nachtrust. Vaak val je sneller in slaap, maar je slaapt ook korter en de kwaliteit van je slaap is een stuk minder. Nicotine verhoogt de hartslag, waardoor je minder snel in slaap valt.

slaaptips bij onrustig slapen

Slapen in het donker

Een donkere slaapkamer is goed voor je nachtrust. Vermijd iedere vorm van kunstlicht door computerschermen ’s avonds uit te doen. Daarnaast kun je een handdoek leggen op je wekker wanneer deze licht geeft. Ook ’s avonds nog heel lang op je gsm kijken, is niet goed voor je nachtrust. Als je nog veel last hebt van licht van buiten, zoals een lantaarnpaal voor je slaapkamerraam, ga dan voor raamdecoratie die zoveel mogelijk verduistert. Of werk je ’s nachts en wil je overdag heerlijk kunnen slapen? Ga dan voor verduisterende gordijnen van Veneta.com. Deze worden 100% op maat gemaakt, waardoor de gordijnen perfect voor je raam hangen en er geen kieren ontstaan waar licht doorheen piept.

naturaplaza superfoods banner