Take a fresh look at your lifestyle.

Lage rugpijn oorzaken

Indien je last hebt van pijnklachten in het onderste deel van je rug dan wordt er ook wel gesproken van lage rugpijn. Deze pijn kan in bepaalde gevallen zelfs uitstralen in de richting van je bovenbenen of je billen.

Mooi en gezond

Lage rugpijn kan zowel acuut als geleidelijk ontstaan en in de regel ervaren worden als zeurend maar soms zelfs als hevig. Als je te kampen hebt met hevige pijn onder in je rug dan zullen sommige lichaamshoudingen en/of bewegingen minder gemakkelijk, of helemaal niet meer, mogelijk zijn.

Gewone rugpijn

Er wordt dikwijls gesproken van gewone lage rugpijn als er geen aanwijzingen te vinden zijn voor de aanwezigheid van een ziekte, afwijking, hernia of beschadiging in je onderrug. Deze vorm van rugpijn komt tamelijk veel voor en zal over het algemeen zonder medisch ingrijpen weer verdwijnen.

Oorzaken

Voor gewone lage rugpijn zijn over het algemeen geen duidelijke oorzaken te noemen. Wellicht dat de pijn het gevolg is van een overbelasting van de onderrug of van het maken van een verkeerde beweging.

Het maken van een röntgenfoto of een scan zal om die reden meestal ook geen extra informatie opleveren. In bepaalde gevallen zullen de beelden er zelfs voor zorgen dat er enige mate van verwarring ontstaat.

Indien er namelijk wel afwijkingen of beschadigingen op de beelden waar worden genomen dan hebben deze meestal niets met de pijn in de onderrug te maken. Er worden namelijk ook vaak afwijkingen aan de onderrug gevonden bij personen die nooit last hebben, of hebben gehad, van lage rugpijn.

Spanning kan voor bepaalde mensen de voornaamste oorzaak zijn voor hun lage rugpijn. Als dit herkenbaar is dan doe je er verstandig aan om de oorzaken van de stress aan te pakken of er beter mee om te leren gaan. Dit zou je onder andere kunnen doen door:

koopjesdrogisterij producten banner
  • je tijd beter in te delen,
  • op tijd problemen of conflicten aan te pakken en op te lossen,
  • je houding ten aanzien van andere mensen te veranderen of de wijze van omgang te wijzigen.

Klachten als gevolg van je werk zullen in bepaalde gevallen op te lossen zijn door het aanbrengen van aanpassingen zodat er een mindere belasting wordt uitgeoefend op je onderrug. Hierbij zou je onder andere kunnen denken aan:

  • Het herinrichten van je werkplek zodat bijvoorbeeld de hoogte van je werkblad of stoel wordt veranderd,
  • Het gebruiken van hulpmiddelen die je rug zullen ontlasten,
  • Een andere taakverdeling maken zodat je minder belast gaat worden.
    Uiteraard dien je wel eerst in overleg te treden met je leidinggevende en/of je bedrijfsarts.

Tips

  • Op het ogenblik dat je te maken hebt met gewone lage rugpijn dan is het zaak om zoveel mogelijk door te gaan met je dagelijkse activiteiten en voldoende te blijven bewegen. Doordat er geen ernstige oorzaak ten grondslag ligt aan gewone lage rugpijn kan bewegen geen kwaad. Lage rugpijn, zonder aanwijsbare oorzaak, is in de meeste gevallen geen reden om je ongerust te maken. Als je je wel zorgen maakt dan kan dit zelfs de klachten erger maken en zelfs het herstel van je rug vertragen.
  • Zodra je gaat liggen dan kun je het beste voor een houding kiezen die het minste pijn teweegbrengt. Dit kun je doen door bijvoorbeeld:
    • Op je rug te gaan liggen terwijl je een aantal kussens onder je knieën legt,
    • Op je zij te gaan liggen en je benen half op te trekken.
  • Wanneer blijkt dat je minder pijn hebt als je ligt dan kun je tijdelijk kiezen voor bedrust. Je moet echter wel proberen om zo nu en dan even uit bed te komen en wat te bewegen. Het opstaan doe je als volgt:
    • Draai eerst op je zij,
    • Steek vervolgens je benen over de bedrand,
    • Druk je lichaam met allebei je armen zijdelings omhoog.
    • Op het moment dat je weer wilt gaan liggen dan voer je deze handelingen in omgekeerde volgorde uit.
  • In geen geval moet je dagenlang in bed blijven liggen. Hierdoor zullen je spieren alleen maar slapper worden en zal het herstel juist worden vertraagd.
  • Als je veel hinder ondervindt van de lage rugpijn bij het bewegen dan is het goed je huisarts om advies te vragen. Deze zal je dan meestal een stappenplan meegeven waarmee je aan de slag kunt gaan. In dit plan staat aangegeven welke activiteiten je binnen welke termijn weer gaat uitvoeren. Eventueel kun je hierin begeleiding krijgen van een fysio- of oefentherapeut.
  • Indien je iets moet optillen dan buig je het beste met een rechte rug terwijl je door je knieën zakt. Bovendien kun je beter niet met gestrekte armen iets optillen maar het voorwerp juist dicht bij je lichaam houden.
  • Zware objecten kun je beter niet over een grote afstand dragen. Een aantal tussenstops inbouwen is beter voor je rug. Wanneer het mogelijk is kun je beter de last verdelen zodat je minder gewicht hoeft te dragen per keer.
  • Een stoel met een rechte rugleuning en voorzien van armleuningen zorgt ervoor dat je eenvoudiger op kunt staan. Bovendien kun je in een dergelijke stoel met een rechte rug zitten. Hierbij trek je het beste je buik in.
  • Wanneer je op wilt staan uit een stoel dan plaats je je handen op de armleuningen en gaat op het puntje van de stoel zitten met één voet een stukje onder de stoel. De andere voet plaats je juist een stukje naar voren. Het opstaan doe je met een rechte en gestrekte rug.
  • Indien je achter een bureau zit dan gebruik je het liefst een draaistoel zodat je, als je iets achter je wilt pakken, kunt opdraaien met stoel en al. Ook bij het opstaan, zal een draaistoel voor meer comfort zorgen.
  • Draaien en buigen doe je beter niet op hetzelfde moment. Indien je een voorwerp wilt oppakken, dat achter of naast je ligt, dan sta je eerst op uit je stoel. Vervolgens draai je je in de richting van het op te pakken voorwerp en buigt met een rechte rug door je knieën.
  • Bij het uit een auto stappen draai je je lichaam en benen een kwartslag op hetzelfde moment. Voordat je opstaat, zet je eerst je voeten op de grond en zoekt tevens goede steun met je handen.

Geneesmiddelen

Zodra je, voor enkele dagen, pijnstillers gebruikt om de lage rugpijn te verlichten dan dien je deze op vaste tijden in te nemen. Zelfs als je op dat ogenblik even geen pijnklachten hebt. Wanneer je merkt dat de medicatie helpt dan kun na verloop van tijd de medicijnen af gaan bouwen en kijken of je dan pijnvrij blijft.

Bij gewone lage rugpijn gebruik je het best paracetamol maar als dat niet, of niet voldoende, werkt dan kun je de overstap maken naar bijvoorbeeld NSAID’s zoals diclofenac, ibuprofen of naproxen. In alle gevallen dien je je strikt te houden aan de dosering die je arts heeft voorgeschreven of die op de bijsluiter van het geneesmiddel staat vermeld.

Indien je een verhoogd risico loopt op het ontwikkelen van maagklachten dan kun je een zogenaamde maagbeschermer gebruiken bij de NSAID’s. Als je echter last hebt van hart-, vaat- of nierklachten of ouder bent dan zeventig dan is extra voorzichtigheid geboden bij het gebruik van dergelijke pijnstillers.

Naar de dokter

Hoewel lage rugpijn in de meeste gevallen binnen enkele dagen vanzelf weer over zal gaan, moet je wel contact opnemen met je huisarts als:

  • de klachten niet verdwijnen of juist steeds erger worden,
  • na een week de pijn nog altijd hevig kan worden genoemd,
  • normaal bewegen na drie weken nog niet (voldoende) mogelijk is.

Op het ogenblik dat, naast de pijn in de onderrug, de volgende klachten zich voordoen dien je meteen een arts te raadplegen:

  • er een uitstralende pijn tot onder de knie(en) wordt gevoeld,
  • er een verminderde kracht is in één of beide benen,
  • het gevoel in een been, of beide benen, minder wordt,
  • er zich problemen voordoen met het urineren.

Bewegen

Ook als je last hebt van lage rugpijn is het van groot belang om voldoende te blijven bewegen. Door te gaan fietsen, wandelen en zwemmen zul je je spieren soepel en sterk maken (en houden). Bovendien zal sportbeoefening je uithoudingsvermogen en lichamelijke conditie aanzienlijk kunnen verbeteren.

bewust puur banner