Take a fresh look at your lifestyle.

Handige oefeningen om hoge rugpijn tegen te gaan

Hoge rugpijn is vandaag de dag een veelvoorkomend probleem. Echt vreemd is dat niet omdat steeds meer mensen een zittend beroep achter een computer hebben en/of vaak dezelfde bewegingen uitvoeren. De spieren hoog in je rug hebben het hierdoor vaak zwaar te verduren. Om te voorkomen dat je te lang in dezelfde houding blijft zitten, of te lang achtereen één en dezelfde handeling verricht, kun je onderstaande oefeningen doen. Op die manier ga je gemakkelijk pijn in het bovenste deel van je rug en tussen je schouderbladen tegen.

Mooi en gezond

Oefening 1

Voor deze oefening kun je zowel gaan staan als gaan zitten. Je strekt vervolgens je armen, in een hoek van 90 graden ten opzichte van je romp, naar voren. Je beide armen beweeg van telkens naar links en dan naar rechts. Elke kant werk je vijfmaal af tijdens een oefensessie.

Oefening 2

Ook bij deze oefening kun je zowel gaan staan als gaan zitten. Je linkerarm brengt je zowel naar voren als omhoog terwijl je je rechterarm naar achteren beweegt. Vervolgens voer je de oefening nogmaals uit maar dan met je rechterarm naar voren en omhoog en je linkerarm naar achteren. Een oefensessie bestaat ook nu weer uit een vijftal herhalingen per kant.

koopjesdrogisterij producten banner

Oefening 3

Voor deze oefening ga je op je knieën zitten en steunt daarbij op je ellebogen. Je rug dien je vervolgens eerst hol en dan bol te maken. De oefening is beëindigd als je deze beweging vijf keer hebt herhaald.

Oefening 4

Voor deze oefening ga je op je buik liggen terwijl je je handen onder je schouders op de grond plaatst. De palmen van je handen rusten hierbij op de grond. Door vervolgens je armen te strekken zul je je romp omhoog duwen en je armspieren aanspannen. Per sessie herhaal je deze oefening vijf maal.

Naar de dokter

Natuurlijk moet je bovenstaande oefeningen niet overdrijven of te overmoedig worden. De kans dat je geblesseerd raakt is juist dan levensgroot. Elke dag twee keer ongeveer 5 tot 10 minuten oefenen is vaak meer dan genoeg. Hierdoor versterk je je rug maar voorkomt dat je deze overbelast. Indien je hoge rugklachten niet verdwijnen, of zelfs erger worden, dan is het absoluut aan te raden om je huisarts hiervan op de hoogte te stellen. Indien nodig kun je een doorverwijzing krijgen naar een fysiotherapeut om onder deskundige begeleiding je rug te leren ontlasten en te versterken.

bewust puur banner