fbpx
Take a fresh look at your lifestyle.

Hoe de spanning op het toilet te verminderen bij constipatie

Constipatie kan voor een heleboelspanning zorgen als je op het toilet zit. Het is echter zaak om ervoor te zorgen dat je deze spanning tot een minimum weet te beperken. Maar wat kun je doen om deze stress, die dikwijls bij verstopping komt kijken, tegen te gaan? Indien je last hebt van constipatie, dan is het wellicht een geruststellende gedachte dat het gebruik van allerlei ontspanningsmethoden en andere afleiding vaak nuttig kan zijn om de stress op het toilet te verminderen en het gevecht dat je lijkt te leveren met je ontlasting zoveel mogelijk te verlichten.

Stress op het toilet

Door jezelf onnodig te stress en de ontlasting met kracht uit je darmen te persen, kan eveneens leiden tot de ontwikkeling van aambeien en in het meest erge geval zelfs van een rectale verzakking. Ondanks het feit dat je zelf een aantal stappen kunt zetten om de stress te verminderen, is het eveneens verstandig om hulp te zoeken, bijvoorbeeld bij je huisarts, en te vragen om je een aantal oplossingen aan te reiken die chronische constipatie helpen tegengaan. Een de eerste stappen die je dient te zetten om de stress te verminderen, is ervoor zorgen dat je elke dag voldoende water binnenkrijgt. Op het moment dat je namelijk uitgedroogd raakt, dan zal dat bijdragen aan de vorming van harde ontlasting en het ontstaan van constipatie.

Ontspanningstechnieken om stress op het toilet te verminderen

Je kunt je afvragen welke ontspanningstechniek je het beste kunt gebruiken. Er zijn namelijk een heleboel manieren om je lichaam en geest te ontspannen, zoals door middel van visualisatie. Bij visualisatie sluit je je ogen en beeld je jezelf in dat je op een rustige- en mooie plaats bent, bijvoorbeeld op het strand, in een fraaie tuin of in een bos. Je stelt hierbij al je zintuigen open om je voor te stellen wat je op de ingebeelde plaats zou kunnen zien, horen, ruiken en voelen.

Diepe ademhalingsoefeningen zijn een andere ontspanningsoefening, net zoals oefeningen waarmee je je spieren leert ontspannen (door middel van het afwisselend aan- en ontspannen van spiergroepen in heel je lichaam. Je kunt deze drie soorten ontspanningsoefeningen afwisselen of er maar één of twee van kiezen om de stress op het toilet te verminderen.

Wanneer je de beste resultaten wilt behalen, doe je er goed aan om je ontspanningstechnieken twee tot drie keer op een dag serieus te oefenen. Het beste doe je dit op een stille, comfortabele plek en gebruik je de eerder genoemde technieken om je lichaam en geest ontspannen te houden tot op het moment dat je op het toilet zit. Hierbij het goed te weten dat de beste tijd om je ontlasting te stimuleren ’ s ochtends is, dan zijn de samentrekkingen van je darmen namelijk vaak het meest actief.

Elke ochtend begin je om voor jezelf een vrij omvangrijk ontbijt te bereiden, bij voorkeur bevat deze maaltijd wat vet voedsel, omdat dit de gastrocolische reflex zal stimuleren. Daarna dien je alle tijd te nemen voor een ontspannen toiletbezoek. Stress op het toilet dien je echter altijd te vermijden door gebruik te maken van de eerder geoefende ontspanningsvaardigheden. Je zult dan immers kalm weten te blijven gedurende de tijd dat je stoelgang nog op gang moet komen. Je kunt jezelf dan proberen voor te stellen dat de spieren in je darmen samentrekken in een rustig ritme en op die manier de ontlasting op een aangename wijze via je darmen naar buiten kunt transporteren.

Je houding op het toilet: je knieën bevinden zich boven heuphoogte

Er zijn een aantal kleine onderzoeken uitgevoerd die aan hebben weten te tonen dat jezelf ontlasten in een halfhurkende houding, waarbij je knieën boven heuphoogte worden gebracht, de stress kan verminderen. In dit geval wil hurken overigens niet zeggen dat je boven het toilet hurkt, maar dat je gewoon op de toiletbril gaat zitten met je voeten op een kleine verhoging. Zo bevindt je je dus in een zittende gehurkte houding met je knieën boven heuphoogte, terwijl je met je achterste toch gewoon op het toilet zit. Deze houding wordt niet aanbevolen als deze pijn veroorzaakt, of op het moment dat je herstellende bent van een operatie waarbij een heupprothese is geplaatst. In dat geval zijn er echter wel speciale toiletaanpassingen beschikbaar om ook dan de stress op het toilet zo gering mogelijk te maken. Het resultaat van het onderzoek naar de houding tijdens het ontlasten is overigens niet bindend, maar wellicht is deze wel aan te raden als je op zoek bentnaar wat verlichting van je problemen.

Indien je de stress op het toilet wilt verminderen, kun je eveneens proberen om je lichaam een beetje voorover te buigen. Door dit te doen zal namelijk de druk in je buik toe gaan nemen zonder dat je je lichaam onnodig aan hoeft te spannen. Door je zoveel mogelijk te ontspannen en de juiste houding aan te nemen, kun je wellicht met wat minder stress jezelf ontlasten en zo je kans op de ontwikkeling van aambeien en een verzakking tot een minimum beperken. Indien je echter constant problemen ondervindt met constipatie en stress tijdens het toiletbezoek, dan doe je er uiteraard verstandig aan om je huisarts om raad te vragen. Deze kan je immers niet alleen nuttige adviezen geven, maar ook eventueel een diagnose stellen en een passende behandeling voor je in gang stellen.

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.