Take a fresh look at your lifestyle.

Vakantie vieren zonder een gewichtstoename en extra kilo’s

Vakanties zijn niet alleen heel gezellig, maar zeker ook goed voor je lichaam en geest. Deze vlieger gaat echter alleen op als je je reis niet alleen maar associeert met constant eten en drinken. Wanneer dit echter wel het geval is, dan dien je deze gedachten heel snel aan te passen. Je kunt namelijk prima op vakantie gaan zonder dat je lichaamsgewicht toeneemt. Wanneer je dat doet, dan zul je van je vakantie terugkeren met een heleboel fraaie herinneringen zonder dat je ook een aantal extra kilo’s met je mee hoeft te zeulen. Het is dan dus wel zaak dat je een vakantie kiest die ook echt een gezonde levenswijze ondersteunt

Verbreed je horizon bij het kiezen van een reisbestemming

Vandaag de dag kun je vakantie vieren in een wellnessresort, een locatie waar je op yoga-retraite gaat en nog een heleboel andere actieve vakantielocaties. Wanneer je vakantie viert kun je bovendien deelnemen aan allerlei vormen van lichaamsbeweging, zoals een fietstocht door schitterende landschappen, een spa bezoeken voor een weldadige behandeling, genieten van heerlijk en gezonde verse maaltijden en zelfs unieke fitnesslessen volgen. Dat zijn dus ideale mogelijkheden voor mensen die wel willen genieten, maar die niet aan willen komen als ze op vakantie zijn.

Zet je uitspattingen op de eerste plaats

Je hoeft zeker geen strikt dieet te volgen wanneer je voor je plezier een reis maakt. Vakantie staat nu eenmaal in het teken van genieten, en eten op nieuwe plaatsen kan dan ook buitengewoon aangenaam zijn. Wanneer je dan ook een keuze moet maken, mag je gerust eens toegeven aan een verleiding die op je pad komt.

Wanneer je in een land als Italië verblijft, dan mag je dus zeker kiezen voor een specialiteit van de streek, zoals een heerlijk Italiaans ijsje. Je moet echter voorkomen dat je je calorieën niet aan een zak chips verspeeld die u thuis eveneens zou kunnen eten. Indien je uit eten gaat, dan kun je jezelf afvragen wat je meer wilt: een decadent aperitiefje of een heerlijk nagerecht. Het is zaak dat je ook werkelijk geniet van dat waar je voor hebt gekozen, maar overdrijf dit zeker niet.

Plan vooruit

Voordat je op je reisbestemming aan bent gekomen, doe je er verstandig aan om eerst de lokale restaurants eens onder de loep te nemen en uit te vinden wat de beste opties voor je zijn. Je dient dan wel echt de menu’s door te nemen: de beschrijvingen en de namen van de gerechten goed in je op te nemen. Op deze manier, wanneer je je avondeten wilt gaan gebruiken, zul je niet opeens in een neerwaartse spiraal terechtkomen, en je afvragen wat je moet kiezen. Bij voorkeur vermijd je zware all-you-can-eat-buffetten, maar wanneer je er toch één wilt bezoeken, dan ben je in elk geval goed voorbereid en weet je waar je het beste voor kunt kiezen.

Kies voor gezonde tussendoortjes

Succesvolle afvallers hebben altijd een gezonde snack bij de hand. Het eten van gezonde hapjes zal namelijk voorkomen dat je honger krijgt tussen twee maaltijden door. Wanneer je gezond snackt, dan zul je bij een volgende maaltijd je niet compleet uitgehongerd voelen en de kans lopen dat je impulsief gaat eten. Er zijn een heleboel tussendoortjes die je prima mee kunt nemen en die niet veel calorieën bevatten. Denk hierbij maar eens aan een pakje noten dat 100-calorieën op zullen leveren, mueslirepen en groentechips. Voordat je op reis gaat is het dus altijd handig enkele van dit soort snacks in te pakken, zeker als je met de auto, de bus of het vliegtuig reist zijn dit ideale opties.

Doe aan lichamelijks beweging op vakantie

Er zijn allerlei manieren om calorieën te verbranden die niet eens doen denken aan het doen aan lichaamsbeweging, zodat je zelfs tijdens je vakantie in vorm kunt blijven. Op momenten dat je een stad gaat verkennen, dan kun je beter de taxi achter je laten en te voet verdergaan. Het is namelijk niet alleen gemakkelijker om allerlei stadsgezichten en trekpleisters in je op te nemen als je loopt, in plaats van er snel langs te rijden. Een andere leuke optie is het huren van een fiets die je binnen een stad op één locatie op kunt halen en ergens anders weer kunt afleveren. Wanneer je voor een strandvakantie hebt gekozen, dan kun je bovenal gaan watersporten. Snorkelen, roeien, paddleboarden of deelnemen aan een vriendschappelijk potje watervolleybal. Voor de meer traditioneel ingestelde vakantiegangers beschikken steeds meer hotels over een eigen fitnesscentrum waar ze hun sportieve hart op kunnen halen.

Reis met gelijkgestemden

Wanneer je een reisgenoot weet te vinden die hetzelfde denkt zoals jij, dan zal de kans aanzienlijk groter zijn dat je op vakantie ook vast kunt houden aan de doelen die je eerder hebt gesteld. Je kunt dan namelijk elkaar verantwoordelijk houden en de ander telkens weer motiveren om actief en gezond te blijven. Ook kun je elkaar bijvoorbeeld uitdagen voor een partijtje beachvolley of een andere sportieve activiteit.

Drink met mate alcoholhoudende dranken

Op het moment dat je van plan bent om op vakantie wat te gaan drinken, dan dien je daar verstandig mee om te gaan. Drinken met mate is dan ook absoluut de sleutel en jezelf helemaal onder tafel drinken met allerlei shots of cocktails is dan ook gegarandeerd de manier om al je goede bedoelingen die je eerder hebt gemaakt te laten mislukken. (Te veel alcoholhoudende drankjes zullen er bijvoorbeeld voor zorgen dat je ook de chocoladeverleiding tijdens de cruise niet kunt weerstaan).

Bierdrinkers doen er verder verstandig aan om voor de light varianten te gaan (circa 100 calorieën per glas). Wijn is eveneens een goede keuze, met ongeveer 125 calorieën per glas. Wanneer je gaat voor mixdranken, dan is de keuze helder: ga voor heldere likeuren, zoals wodka of tequila, vermengd met een light frisdrank. Zo is een buitengewoon geschikte combinatie de zogenaamde Clubsoda vermengd met een shot gearomatiseerde wodka en een scheutje vruchtensap. Vermijd echter mixdranken, die doorgaans met suiker worden overladen.

Neem de trap in plaats van de lift

Wanneer je voor de trap kiest, in plaats van voor de lift (of dit mogelijk is zal uiteraard afhangen van de verdieping waarop je je bevindt). Op het moment dat je werkelijk hoog zit, dan kun je er uiteraard ook voor kiezen om het laatste paar verdiepingen met de trap af te dalen. Om alle stappen te tellen die je op een dag zet, kun je natuurlijk een stappenteller meenemen want ook op vakantie kun je proberen om elke dag het beoogde aantal stappendoel te behalen. Daarnaast zijn er allerlei manieren om het lopen uit je dagelijkse leven op te nemen, en als vakantie viert, is het zelfs vaak een stuk leuker om een aantal extra stappen op een dag te zetten.

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.