Take a fresh look at your lifestyle.

Magnesiumtekort

Hoewel de meeste mensen het niet weten, hebben zij toch te maken met een tekort aan magnesium in hun lichaam. Magnesium neem je op via de dagelijkse voeding en is essentieel om gezond te blijven. Ongeveer zestig procent van het magnesium die zich in je lichaam bevindt, zit in je tanden en je botten. De overige veertig procent tref je aan in je spieren. Magnesium kan worden beschouwd als het mineraal dat het meest voorkomt in je lichaam.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Voor magnesium is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor mannen en vrouwen niet gelijk.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium per dag in mg

Mannen Vrouwen
350 280

Elke 1000 calorieën die je binnenkrijgt aan voedsel zal ongeveer 120 mg aan magnesium bevatten. Met andere woorden: als je niet minimaal 1500 calorieën per dag aan voedsel eet dan heb, of krijg, je een magnesiumtekort.

Magnesiumafbraak

Maar ook wanneer je wel voldoende magnesium via je voeding binnenkrijgt is dit geen garantie dat je geen magnesiumtekort zult ontwikkelen. Er zijn namelijk een aantal factoren die dit mineraal af kunnen breken. Enkele van deze factoren zijn:

  • het drinken van alcohol,
  • het drinken van frisdrank,
  • het gebruik van drugs,
  • veel spanningen en stress,
  • zware fysieke inspanningen moeten leveren,
  • zwangerschap,
  • het geven van borstvoeding,
  • diabetes,
  • een ernstige vorm van diarree,
  • aandoeningen en ziekten van de nieren.

Aanvullen van magnesium

Om gezond te kunnen blijven dien je een tekort aan magnesium zo snel mogelijk weer aan te vullen. Om een zo hoog mogelijke opname van magnesium te bereiken (bijna 100 procent) kun je het beste magnesium in een vloeistof gebruiken. Metalen zullen namelijk ionisch mineralen worden als deze in water terechtkomen. Indien je alleen door middel van voeding je magnesiumtekort wilt aanvullen dan is dat vaak erg lastig. Magnesium vindt je overigens in:

  • granen,
  • volkoren producten,
  • noten,
  • lijnzaad,
  • tarwekiemen,
  • alle groene planten,
  • melk,
  • sojabonen,
  • cacao,

Voedingssupplementen

Indien je het tekort aan magnesium niet (voldoende) door middel van je voeding aan kunt vullen dan zijn magnesiumsupplementen eveneens een prima oplossing. Bij de apotheek en drogist kun je echter verschillende combinaties met magnesium kopen zoals: magnesiumcitraat en magnesiumoxide en in combinatie met calcium. Soms zijn er zelfs meerdere mineralen aan een supplement toegevoegd waaronder ook zink.

In de meeste multivitaminepreparaten zit eveneens magnesium. Vaak bevat een dergelijk middel de juiste aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium. Indien er sprake is van een verstoorde magnesiumopname in je maag-darmstelsel dan bestaat er ook de mogelijkheid dat je een magnesiuminjecties krijgt van je huisarts.

Symptomen

De symptomen die kunnen duiden op een tekort aan magnesium zijn onder andere:

  • geen zin in eten,
  • diarree,
  • buikpijn,
  • je raakt verward,
  • depressieve klachten,
  • je wordt prikkelbaar,
  • er kun last krijgen van hartritmestoornissen,
  • je kunt je slecht coördineren,
  • je krijgt te maken met spierzwakte,
  • misselijkheid,
  • overgeven,
  • trillingen
  • spier- en zenuw prikkelbaarheid.

Bloeddruk

Bij het op een gezond peil houden van je bloeddruk heb je een juiste hoeveelheid magnesium in je lichaam nodig. Zodra er sprake is van een magnesiumtekort zal je bloeddruk op gaan lopen. Bij een tekort aan magnesium zal er namelijk een verhoogde hoeveelheid natrium in je lichaam bevinden waardoor je bloeddruk hoger wordt. Mensen die veel fruit eten zullen om die reden meestal een gezonde bloeddruk hebben.

Hart- en vaatziekten

Uit wetenschappelijk onderzoek is vast komen te staan dat een verlaagd magnesiumgehalte in je lichaam de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten zal verhogen. Ook de kans dat er complicaties ontstaan ten gevolge van hart- en vaatziekten is bij een tekort aan magnesium aanmerkelijk groter.

Botontkalking

Botontkalking (osteoporose) komt vandaag de dag aanzienlijk vaker voor dan vroeger en is een direct gevolg van een te kort aan magnesium. Doordat de bodem tegenwoordig vaker is uitgeput, en dus minder mineralen bevat dan in het verleden, zullen er ook minder mineralen (waaronder magnesium) in de voedingsmiddelen terechtkomen.

Andere gevolgen

Andere aandoeningen die door een tekort aan magnesium in de hand worden gewerkt zijn onder andere:

  • diabetes,
  • astma,
  • een te hoge bloeddruk.

Functie van magnesium

Magnesium is een mineraal dat van groot belang voor je lichaam. Het wordt in je botten en weefsel opgeslagen en de belangrijkste functies van dit mineraal zijn:

  • de productie van energie,
  • het transport van energie,
  • de opslag van energie,
  • elektrische geleiding in het zenuwstelsel,
  • reguleren van je hartritme,
  • het op peil houden van je bloeddruk,
  • de opname van calcium in de verschillende cellen van je lichaam,
  • het functioneren van de spieren van je skelet samen met calcium (calcium laat spieren samentrekken en magnesium laat deze weer ontspannen),
  • levert een bijdrage aan een goede slaap,
  • zorgt voor een goede opbouw van je botten.

Klachten

Door een tekort aan magnesium in je lichaam kunnen er zich allerlei verschillende klachten voordoen zoals:

  • spierkrampen zijn het gevolg van zenuwen spieren te vaak laten samentrekken doordat deze te vaak een signaal daarvoor afgeven. Kleine samentrekkingen van de spieren (bijvoorbeeld van je oogleden of nachtelijke kuitkrampen) zijn meestal een eerste teken dat je een tekort hebt aan magnesium. Doordat oudere personen vaak te maken hebben met een verstoorde opname van voedingsstoffen, zullen zij vaker last hebben van bijvoorbeeld spierkrampen.
  • botontkalking: bij een tekort aan mineralen zullen ook de botmineralen (calcium en magnesium) gebruik worden als reserve waardoor de botkristallen zich zullen gaan vergroten. Het gevolg daarvan is dat de botten brozer zullen worden
  • slaapproblemen: een slaapprobleem kan het gevolg zijn van de productie van het stresshormoon cortisol. Magnesium kan er echter voor zorgen dat de aanmaak van dit hormoon wordt verminderd.
  • hartritmestoornissen: het effect van magnesium op het cardiovasculair systeem is positief en ook de bloeddruk zal door dit mineraal worden gereguleerd.
  • nervositeit: doordat magnesium eveneens de werking van de zenuwcellen reguleert en daarnaast het zenuwstelsel goed laat werken zal een tekort aan dit mineraal klachten zoals nervositeit, angst en prikkelbaarheid in de hand werken.