Take a fresh look at your lifestyle.

Ijzertekort symptomen

Als je je al enige tijd moe en lusteloos voelt dan zou dat kunnen wijzen op een tekort aan ijzer in je bloed. Door een dergelijk tekort kan je lichaam immers niet goed genoeg zijn werk doen. Om van de klachten af te komen is het noodzakelijk dat je adequate actie gaat ondernemen.

ijzer

In het lichaam van een mens speelt ijzer een voorname rol.

  • Het metaal vormt namelijk een essentieel onderdeel van het eiwit hemoglobine dat in de rode bloedcellen zit. De hemoglobine zorgt ervoor dat er zuurstof naar alle cellen van het lichaam kan worden getransporteerd.
  • Verder zorgt ijzer ervoor dat er afweerstoffen worden geproduceerd waardoor er schadelijke stoffen binnen het lichaam kunnen worden afgebroken.
    De concentratie ijzer in je lichaam moet ongeveer 800 to 1500 milligram bedragen om gezond te blijven. Om het ijzergehalte op het juiste peil te kunnen houden heb je iedere dag ijzer nodig.

Dagelijkse hoeveelheid ijzer in milligram

| Mannen | Vrouwen | Zwangere vrouwen |
| 1 | 1 tot 2 | 2,5 |

IJzertekort

Op het moment dat je lichaam niet voldoende ijzer binnenkrijgt via de voeding dan zal het ijzergehalte gaan dalen. Als dit een langere tijd aanhoudt dan is het zelfs mogelijk dat er een ijzertekort optreedt. De gevolgen daarvan zijn:

  • er kan minder zuurstof door het lichaam worden vervoerd,
  • het afweersysteem werkt minder goed.

Oorzaken

Een tekort aan ijzer kan door een heleboel verschillende factoren worden veroorzaakt. In het bijzondere hebben (zwangere) vrouwen een verhoogde kans om een ijzertekort te ontwikkelen. In vergelijking tot mannen hebben zij namelijk een grotere hoeveelheid ijzer in hun lichaam nodig. Zo zal bijvoorbeeld een vrouw die menstrueert, en dus bloed verliest, meer ijzer nodig hebben. Een zwangere vrouw heeft eveneens meer ijzer nodig omdat zij ook haar ongeboren kindje van dit belangrijke metaal moet voorzien.

Een andere oorzaak van een ijzertekort is dat er niet voldoende ijzer zit in de voeding die je binnenkrijgt. Wanneer je bijvoorbeeld niet voldoende brood, vis, vlees en bepaalde groenten eet dan kan de hoeveelheid ijzer in je lichaam dalen en er, na verloop van tijd, een ijzertekort ontstaan. Gezonde en gevarieerde voeding is dus van essentieel belang om geen ijzertekort te krijgen.

  • Een operatie, een interne bloeding of verwonding waarbij je veel bloedverlies hebt kan ook voor een ijzertekort zorgen.
  • Bepaalde chronische ziekten kunnen ook verantwoordelijk zijn voor een tekort aan ijzer op het moment dat deze de opname van dit metaal hierdoor wordt verminderd of stilgelegd.
  • Als je gaat lijnen kan er ook een ijzertekort ontstaan doordat je dan niet voldoende gezond voedsel eet.
  • Personen die lijden aan een eetstoornis zullen eveneens vaak niet voldoende gezonde voeding binnenkrijgen of houden waardoor de hoeveelheid in hun lichaam drastisch kan teruglopen en er een ijzertekort ontstaat.
  • Stress is eveneens een factor die tot een ijzertekort in het lichaam kan leiden.

Symptomen

Indien er sprake is van een ijzertekort dan zul je te maken krijgen met een aantal kenmerkende symptomen:

  • je bent futloos,
  • je bent lusteloos,
  • je bent constant vermoeid,
  • je voelt je duizelig (na een beetje lichamelijke inspanning),
  • je kunt last van hoofdpijn krijgen,
  • je gaat bleek zien,
  • je krijgt last van bloedarmoede (anemie),
  • je kunt ontstekingen op je tong krijgen,
  • je nagels kunnen broos worden,
  • je weerstand zal minder worden,
  • je bent gevoeliger voor infecties,
  • je bent vaker ziek,
  • baby’s en kinderen zullen minder goed gaan groeien.

Vaker ziek

Een van de effecten van een ijzertekort is een verminderde werking van je afweersysteem. Het gevolg daarvan is dat je eerder vatbaar zult zijn voor allerlei infecties en ziekten. In vergelijking tot personen die geen ijzertekort hebben zul je dan ook vaker ziek zijn. Het is dus zaak dat je dit tekort zo snel mogelijk weer aanvult en je afweersysteem kan functioneren.

Baby’s en kinderen

Bij een baby of kind kan een tekort aan ijzer hun groei belemmeren. Dit geldt overigens niet alleen voor hun lichamelijke-, maar zeer zeker ook voor hun mentale groei. Er is dan vaak een achterstand waar te nemen in vergelijking met leeftijdsgenootjes die wel gezond zijn. Zodra er is geconstateerd dat je baby of kind een ijzertekort, of niet voldoende ijzer binnenkrijgt, heeft dan is snel actie ondernemen dus absoluut aan te raden.

Diagnose

Zodra je de symptomen van een ijzertekort denkt te herkennen dan is verstandig om je huisarts hiervan op de hoogte te brengen. Deze kan door middel van bloedonderzoek vaststellen of je inderdaad een ijzertekort hebt. Ook zal de oorzaak van het tekort worden gezocht en pas dan kan er eventueel een passende behandeling in gang worden gezet. Soms is het echter voldoende om aan de hand van specifieke adviezen het ijzergehalte in je lichaam op te voeren, bijvoorbeeld door je eetgewoontes aan te passen. Verder kan een arts zogenaamde ijzertabletten voorschrijven zodat het tekort snel weer aan kan worden gevuld.

IJzerrijke voeding

In een heleboel gevallen van ijzertekort is het voldoende om wat extra ijzerrijke voeding te gaan eten. Maar ook wat meer vitamine C kan in bepaalde gevallen ervoor zorgen dat je ijzertekort wordt opgeheven omdat deze vitamine de opname van ijzer bevordert. Voor iedereen geldt dat een gezonde en gevarieerde voeding je lichaam het best gezond zal houden. Om aan je dagelijkse ijzerbehoefte te voldoen dien je elke dag voldoende ijzerrijke voeding te nemen zoals:

  • brood en graanproducten zoals volkoren brood, zilvervliesrijst, volkoren pasta, ontbijtkoek, roggebrood en muesli.
  • vlees, vis en eieren: het meest ijzer zit in rundvlees. In vis en eieren zit vrijwel een gelijke hoeveelheid ijzer.
  • Aardappels bevatten een gezonde hoeveelheid ijzer en zijn daarom uiterst geschikt om een tekort mee aan te vullen.
  • Peulvruchten: onder andere erwten, witte bonen, bruine bonen, linzen en kapucijners zijn rijk aan ijzer.
  • Groente en fruit door dagelijks groente en fruit te eten kun je je ijzertekort ook gemakkelijk wat aanvullen.
  • Zaden en noten vormen ook een essentiële bron van ijzer. In het bijzonder: zonnebloempitten, hazelnoten, walnoten, pinda’s, cashewnoten, pecanoten, pistachenoten en amandelen.
  • Appelstroop.
  • Roosvicee: vooral de variant ferro is een goede bron van ijzer.

Er is echter een verschil tussen het ijzer dat afkomstig is uit dierlijk materiaal zoals vlees of vis, en dat je binnenkrijgt op het moment dat je plantaardig voedsel eet, bijvoorbeeld groente.