fbpx
Take a fresh look at your lifestyle.

Met deze applicaties kan je eenvoudig al je calorieën tellen!

Het registreren van de dingen die je eet en drinkt en je calorie-inname kan belangrijk zijn.

Onderzoek toont namelijk aan dat mensen die de binnengekregen calorieën noteren, meer lichaamsgewicht verliezen en dat waarschijnlijk op de lange termijn ook deze overtollige kilo’s niet meer terug zullen komen. Bovendien is vandaag de dag het tellen van calorieën erg gemakkelijk. Er zijn immers een heleboel handige websites en apps beschikbaar die je kunnen helpen om je maaltijden vast te loggen en je calorie-inname op de voet te volgen. Hieronder zullen we de vijf beste calorietellers van dit moment voor je op een rijtje zetten, en van een korte omschrijving voorzien.

Alle calorietellers die we aan bod laten komen, zullen online toegankelijk zijn en het registreren zal minder dan een minuut van je tijd in beslag nemen. Bovendien kun je van alle genoemde calorietellers een app gebruiken op een iPhone, iPad of een Android toestel. Maar het meest belangrijke is wellicht wel dat je het gros van deze apps geheel gratis kunt gebruiken.

1. MyFitnessPal

MyFitnessPal is momenteel één van de meest populaire calorietellers. Met dit programma kun je je lichaamsgewicht volgen en berekenen wat voor jou de aanbevolen dagelijkse calorie-inname is. Ook bevat MyFitnessPal een goed opgezet eetdagboek en een activiteitenlogboek.

Op de startpagina krijg je een duidelijk beeld van het aantal calorieën dat je in de loop van de dag hebt verbruikt. Bovendien kun je zien hoeveel resterende aanbevolen calorieën je nog mag binnenkrijgen en tevens het aantal calorieën dat je hebt verbrand door te bewegen.

Op het ogenblik dat je een device gebruikt voor het volgen van je activiteiten en trainingen, dan is MyFitnessPal waarschijnlijk in staat om ermee te synchroniseren en op die manier de gegevens in het activiteitenlogboek op te slaan. De app volgt daarnaast je voortgang ten aanzien van de doelen die je hebt gesteld en biedt je toegang tot chatfora waar je met medegebruikers ervaringen uit kunt wisselen. Op de fora vind je gesprekken, recepten, tips en persoonlijke succesverhalen.

De database van voedingsmiddelen die door MyFitnessPal wordt gebruikt, is erg uitgebreid en bevat meer dan 5 miljoen voedingsmiddelen. Je kunt bovenal recepten downloaden van internet of aangepaste gerechten en gerechten opstellen. De app slaat zelfs je favoriete maaltijden op zodat het invoeren ervan nog makkelijker wordt. Bovendien kun je met de barcodescanner van MyFitnessPal direct de voedingsinformatie van een groot aantal verpakte levensmiddelen invoeren.

Iedere dag wordt in beeld gebracht in de vorm van een cirkeldiagram, waarin je afbraak van koolhydraten, eiwitten en vet weer wordt gegeven. Je kunt eveneens zelf een notitie schrijven voor elke dag, en zo vastleggen hoe alles is verlopen en/of hoe je je die dag voelde. MyFitnessPal biedt weliswaar een gratis versie aan, maar bepaalde functies zijn enkel en alleen toegankelijk als je de premiumversie gebruikt. Hiervoor dien je echter wel jaarlijks een lidmaatschap te betalen.

Voordelen:

  • MyFitnessPal heeft de grootste database die momenteel voor handen is in een calorieteller en bevat tevens een groot aantal producten dat in bekende restaurants en eetgelegenheden worden verkocht.
  • Je kunt er recepten downloaden van internet en het caloriegehalte van iedere afzonderlijke portie berekenen.
  • Je kunt snel calorieën toevoegen op het moment dat je geen tijd hebt om details over een bepaalde maaltijd in te voeren.

Nadelen:

  • Omdat de meeste voedingsmiddelen door andere gebruikers zijn geüpload, is het aantal calorieën wellicht niet helemaal juist. Er kunnen zelfs re vermeldingen voor hetzelfde product aanwezig zijn.
  • Bij het ingeven van hoeveelheden in de database kan het lastig zijn om een bewerking uit te voeren, wat problemen oplevert wanneer je inname meer of minder was dan de weergegeven hoeveelheid.

2. Lose it!

Lose it! is een andere gezondheidsdetector die een eenvoudig te gebruiken eet- en trainingslogboek bevat. Je kunt eveneens ook een stappenteller of een ander fitnessapparaat koppelen aan deze app. Op basis van je lichaamsgewicht, lengte, leeftijd en doelen geeft Lose It! je een gepersonaliseerd advies met betrekking tot de calorie-inname. Vervolgens worden je calorieën op de startpagina bijgehouden.

Het programma beschikt over een uitgebreide voedingsdatabase en een pictogram voor elke afzonderlijke invoer van een voedingsmiddel. Het eetdagboek is simpel van opzet en gebruiksvriendelijk. Het toevoegen van nieuwe voedingsmiddelen is niet ingewikkeld en bovenal heeft de app van Lose It! een barcodescanner voor verpakte voedingsmiddelen en veelvoorkomende producten worden opgeslagen voor snelle invoer op een later tijdstip.

Lose it! toont gewichtsveranderingen in een grafiek, biedt toegang tot een actieve chatcommunity en houdt een dagelijks- en wekelijks totaal voor je bij.

Het tabblad met de naam ‘uitdagingen’ zal je in staat stellen om deel te nemen aan dieetuitdagingen of uitdagingen met jezelf aan te gaan. Wanneer je een premium-lidmaatschap hebt, dan betaal je jaarlijks een vast bedrag en kun je meer doelen stellen, aanvullende informatie invoeren en van extra functies gebruikmaken.

Voordelen:

  • Lose it! heeft een voedingsdatabase die eveneens populaire restaurants, supermarkten en merkartikelen bevat, al deze producten zijn overigens allemaal geverifieerd door hun eigen team van deskundigen.
  • Met de app kun je herinneringen instellen om je zo maaltijden en snacks gemakkelijker in te voeren.

Nadelen:

  • Het is wat lastiger om zelfgemaakte maaltijden in te voeren of om hun voedingswaarde te berekenen.
  • De app kan lastig zijn om snel je weg te vinden.
  • Lose it! volgt de inname van sporenelementen niet .

3. FatSecret

FatSecret is een gratis calorieteller waarin een eetdagboek, een voedingsmiddelendatabase, gezonde recepten, een trainingslogboek, en een weegdagboek op is genomen. Een barcodescanner helpt je bovendien bij het invoeren van verpakte voedingsmiddelen. Op de startpagina wordt de totale calorie-inname in beeld gebracht, maar ook de afbraak van koolhydraten, eiwitten en vet, die zowel voor de betreffende dag als voor iedere afzonderlijke maaltijd weer worden gegeven. FatSecret biedt verder een maandelijks overzicht, dat de totale verbruikte calorieën per dag en het totale gemiddelde voor een bepaalde maand laat zien. Deze functie kan handig zijn om je algehele voortgang bij te houden.

Deze calorieteller is erg gebruiksvriendelijk en bevat ook nog een chatcommunity waarin gebruikers onder andere succesverhalen, recepten, tips en adviezen uit kunnen wisselen.

FatSecret biedt bovenal een functie die “uitdagingen” heet ten waarbij gebruikers in een gesloten groep samen met anderen dieetuitdagingen aan kunnen gaan. Verder staat de website van FatSecret vol met allerlei informatie, adviezen en tips, maar ook artikelen over uiteenlopende onderwerpen.

Voordelen:

  • De voedingsdatabase is uitgebreid, inclusief een groot aantal voedingsmiddelen dat te verkrijgen zijn in supermarkten en restaurants.
  • Voedingsmiddelen die door andere gebruikers in zijn gevoerd, worden gemarkeerd, zodat iedereen na kan gaan of de informatie wel correct is.
  • FatSecret kan netto koolhydraten in beeld brengen, wat handig kan zijn voor iemand die een koolhydraatarm dieet wil volgen.

Nadelen:

De gebruikersomgeving is tamelijk rommelig opgezet en dat kan soms tot enige verwarring leiden.

4. Cron-o-meter

Met behulp van Cron-o-meter kan je zonder veel moeite je voedselinname, trainingen en lichaamsgewicht bijhouden. Het programma biedt exacte portiegroottes en een sterke oefendatabase. Indien je zwanger bent of als je borstvoeding geeft, dan kun je zelfs een aangepast profiel kiezen op basis van de hogere caloriebehoeften. Je kunt in Cron-o-meter tevens ingeven wanneer je een specifiek dieet volgt, zoals het paleodieet, een koolhydraatarm dieet of een vegetarisch dieet met slechts weinig vet. Hierdoor zullen de adviezen namelijk veranderen ten aanzien van de voedingsmiddelen die je binnen dient te krijgen.

Het eetdagboek is heel simpel opgezet en gebruiksvriendelijk. Het programma biedt je verder een staafdiagram met daarin verwerkt de afbraak van koolhydraten, vet en eiwit voor een bepaalde dag, samen met de totale verbruikte calorieën. Cron-o-meter is in het bijzonder handig voor het volgen van de inname vitaminen en mineralen. Je kunt tevens kiezen voor een zogenaamde Gold-upgrade voor een vast bedrag per maand waardoor advertenties niet langer getoond worden, er een geavanceerde analyse wordt aangeboden en je gebruik kunt maken van enkele extra functies.

Voordelen:

  • Eenvoudig in gebruik.
  • Je kunt de informatie van gezondheidsapparaten synchroniseren met de app en zo gemakkelijk je lichaamsgewicht, vetpercentage, slaapgegevens en activiteiten importeren .
  • Het programma registreert ook de inname van bijvoorbeeld vitaminen, mineralen en sporenelementen.

Nadelen:

  • Cron-o-meter verdeelt het eetdagboek niet in in maaltijden.
  • Je kunt alleen een huisgemaakt recept toevoegen op de website, en dus niet via de app. De maaltijd is daarna echter ook beschikbaar in de app.
  • Het programma beschikt niet over een gebruikerscommunity.
  • Ondanks het feit dat de website gratis is, dien je voor het gebruik van de app wel te betalen.

5. SparkPeople

SparkPeople is een andere volwaardige calorieteller die je voeding, activiteiten, doelen en vooruitgang registreert. Het gebruikte eetdagboek is echter relatief simpel van opzet. Op het ogenblik dat je dikwijls hetzelfde eet, dan kun je dat product kopiëren naar meerdere dagen.

Onderaan de registratie van elke afzonderlijke dag kun je de totale calorie-inname, koolhydraten, vetten en eiwitten zien. Je kunt deze informatie eveneens in de vorm van een cirkeldiagram bekijken.

Recepten zijn erg eenvoudig aan het programma toe te voegen en de app is bovendien uitgerust met een barcodescanner zodat je verpakte voedingsmiddelen snel en gemakkelijk toe kunt voegen. Verder heeft de SparkPeople-website heeft een zeer omvangrijke community. Hier vind je onder andere: recepten, gezondheidsnieuws, oefendemo’s en artikelen die geschreven zijn door deskundigen op het gebied van gezondheid en welzijn.

De gratis versie van SparkPeople heeft één van de grootste online eet- en voedingmiddelendatabases, maar je dient wel eerst je account te upgraden om toegang te krijgen tot een groot aantal van de extra functies.

Voordelen:

  • De website van SparkPeople staat boordevol met bronnen zodat informatie in kunt winnen over de meest uiteenlopende onderwerpen.

Nadelen:

  • De website kan erg overweldigend zijn voor een nieuwe gebruiker omdat deze enorme hoeveelheden informatie aanbiedt.
  • De inhoud van de website is verdeeld over diverse apps op basis van uiteenlopende fora. Er is bijvoorbeeld een app die speciaal bedoeld is voor zwangere vrouwen en een andere waar je recepten kunt vinden.
  • Gebruikers hebben soms moeite om bepaalde voedingsmiddelen in de app toe te voegen.

Slotopmerking

Calorietellers en voedingsstoffentrackers zijn heel erg handig op het ogenblik dat je probeert om wat overtollige kilo’s lichaamsgewicht kwijt te raken, een gezond gewicht wilt behouden of zelfs aan wilt komen. Dit soort programma’s en apps kunnen je tevens helpen om specifieke veranderingen in je dieet aan te brengen, zoals het eten van meer eiwitten of juist minder koolhydraten. Het is echter niet nodig om je voedselinname voortdurende vast te leggen. Door dit zo nu en dan voor een paar dagen of weken te doen, kun je namelijk ook een meer ​​genuanceerd beeld krijgen van je eetgewoontes of dieet. Zo weet je immers exact waar je iets aan dient te passen om je gestelde doelen te kunnen bereiken.

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.