fbpx
Take a fresh look at your lifestyle.

Hoe lang duurt een maag- en darmontsteking behandeling met medicatie?

Een ontsteking kan je lichaam beïnvloeden op manieren die je wellicht niet eens opmerkt, maar in de regel kan het ongemak waar je mee te maken krijgt als gevolg van maagproblemen het meest vervelend zijn. Gelukkig hoeft het niet erg ingewikkeld te zijn om van je darmontsteking verlost te worden. Indien je geen last van andere onderliggende gezondheidsproblemen hebt, dan zeggen experts op dit gebied, dat het remmen van de ontsteking maar een paar kleine aanpassingen van je eet- en leefpatroon zal vragen.

Volgens Dr. Daryl Gioffre, voedingsdeskundige en schrijver van “Get off your acid”, zodra je zure voedingsmiddelen als het ware in je lichaam “pompt”, zoals:

  • suiker,
  • granen,
  • zuivelproducten,
  • kunstmatige zoetstoffen,
  • bewerkte voedingsmiddelen,
  • te veel eiwitten,

dan kunnen je darmen ontstoken raken. Omdat 80 procent van je afweersysteem in je spijsverteringskanaal leeft, zegt dr. Gioffree: “Een goede spijsvertering is van essentieel belang voor je algehele gezondheid en het op peil houden van je energielevel”, zegt hij.

Op het ogenblik dat je last hebt van een ontsteking in je onderbuik, kan er een aantal dingen gebeuren. Zoals Robyn Youkilis, gecertificeerde gezondheidscoach en schrijver van “Go With Your Gut”, Bustle zegt, heb je wellicht de voor de hand liggende problemen met de spijsvertering, zoals gasvorming, diarree, een opgeblazen gevoel of het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Daarnaast kun je zelfs huidproblemen krijgen, zoals acne of rosacea, maar ook een hormonale onbalans of symptomen die horen bij auto-immuunziekten, zoals reumatoïde artritis of lupus.

“De darmen raken ontstoken door de giftige stoffen die je in je lichaam opneemt,” zegt Dr. Gioffre. Het lekkende darmsyndroom doet zich bijvoorbeeld voor als er deeltjes in staat zijn om “weg te lekken” uit je darmen en zo in je bloedbaan terechtkomen. Op het ogenblik dat gifstoffen (ook wel toxines genoemd) via je darmen in je bloed lekken, dan kan dit leiden tot andere ziekten en chronische ontstekingsaandoeningen, zoals huidproblemen, stemmingsproblemen, vermoeidheid en andere aandoeningen. Om de praktijk blijkt dan ook dat een ontsteking in de darmen niet beperkt blijft tot mensen die lijden aan chronische ziekten. Het kan immers iedereen overkomen en om die reden hebben we hieronder een aantal manieren voor je op een rijtje gezet die deskundigen aanraden om van deze problemen af te komen.

Geef je lichaam de tijd om het voedsel te verteren

“We zien dat veel patiënten met dieet-/ontstekingsproblemen naar ons toe komen en het is vandaag de dag absoluut een hot topic in ons eigen leven”, vertelt Laz Versalles, Development Director bij Accesa Labs aan Bustle. We zijn allemaal net even anders, en sommige voedingsmiddelen reageren dan ook op een andere manier op onze maagdarmstelsel en spijsverteringssysteem dan andere. Het is dus van belang om altijd goed naar je lichaam te blijven luisteren als het je laat merken dat er iets niet (optimaal) werkt. Zoals Versalles zegt, is ons maagdarm- of spijsverteringssysteem een soort een tweede brein. “Op het moment dat het ontstoken is geraakt, dan is dat een manier van ons lichaam om te laten weten dat je het even rustig aan dient te doen'”

Een manier om de ontsteking in je darmen af te remmen, is door iedere dag op een bepaald tijdstip te stoppen met eten. “Wanneer je je ontbijt om 8 uur hebt gegeten, dan nuttig je de laatste maaltijd van de dag om 18.00 uur,” zegt Versalles. Dit zal je lichaam 14 uur de tijd geven om het voedsel te verteren voordat je ’s ochtends weer gaat eten. Uiteraard is het altijd verstandig om eerst met je huisarts te overleggen of deze werkwijze geschikt is voor je lichaam. Wanneer je arts je groen licht geeft dan is dit zeker de moeite waard om te proberen.

Eet wanneer je in een ontspannen stemming bent

Stress (zelfs mentale- en emotionele varianten) kan een oorzaak zijn van een darmontsteking. “Dit kan gebeuren omdat, zodra het lichaam gestresst is, de werking van de spijsvertering aan kan worden aangetast om de betreffende stress de baas te worden,” zegt Jaime Morocco, personal trainer en beoefenaar van voedingstherapie, aan Bustle. Dit komt vaak voor in de vorm van een afgenomen speeksel- en maagzuurproductie, beide stoffen zijn echter van cruciaal belang bij de afbraak van voedsel. Voedsel dat niet goed wordt verteerd, kan bijdragen aan een darmontsteking. Om die reden zou je de spijsvertering dan ook dienen te beschouwen als een “van top tot teen”-proces dat begint in het brein. “Het is van belang om in een ontspannen gemoedstoestand te eten, zodat het lichaam zich goed voor kan bereiden op de spijsvertering”, zegt ze. “Kauw het voedsel langzaam en goed, zodat het optimaal af kan worden gebroken.”

Minimaliseer het eten van bewerkte voedingsmiddelen

Je hebt vast wel eens gehoord op welke wijze het eten van bewerkt voedsel schadelijk van invloed kan zijn voor je gezondheid. “Sterk bewerkte ingrediënten zullen het natuurlijk evenwicht van je darmbacteriën in de war sturen en kunnen je zo een opgeblazen gevoel geven en je sloom laten voelen”, aldus Youkilis. Een heleboel bewerkte ingrediënten (ondermeer conserveringsmiddelen, vulstoffen en chemicaliën) zullen de ontsteking in je spijsverteringsstelsel erger maken en schade toebrengen aan de goede darmbacteriën. Volgens Youkilis heeft een onderzoek gekeken wat er gebeurde met een student die voor de duur van tien dagen alleen maar fastfood at. Als gevolg van dit eetpatroon was de darmflora van de betreffende persoon “verwoest” en was circa 40 procent ervan simpelweg verloren gegaan.

Bewerkt voedsel kan eveneens een rommeltje maken van je “hongerhormonen” door belangrijke processen, zoals je metabolisme, op een negatieve wijze te beïnvloeden. Op het ogenblik dat je hongerhormonen uit evenwicht raken als gevolg van zaken als stress, dan kan je eetlust toenemen. “Een onbalans in deze hormonen heeft tevens ontstekingen en spijsverteringsproblemen tot gevolg”, aldus Youkilis.

Genoeg vitamine A binnenkrijgen

“Vitamine A is nodig om de slijmvliezen in de darm te herstellen en de epitheelcellen in de maag gezond te houden”, vertelt Rebecca Lee, verpleegkundige en oprichter van Remedies For Me, aan Bustle. Volgens Lee heeft onderzoek aan weten te tonen dat vitamine A een belangrijke rol speelt bij het behoud van een gezonde barrièrefunctie in de darmen. Problemen in deze darmbarrière kunnen immers leiden tot een lekkende darm. Je kunt vitamine A binnenkrijgen in de vorm van supplementen of door voedsel te eten als groene bladgroenten, bepaalde vissoorten, zoals zalm, maar ook fruit (in het bijzonder mango, abrikoos n meloen) en bepaalde zuivelproducten.

Eet veel plantaardige vezels

“De gemiddelde menselijke darm, wanneer deze is uitvouwen en uitgestrekt, zoal circa 3.000 vierkante meter aan oppervlakte hebben,” vertelt Sarah North, oprichter van SUM Bucha, aan Bustle. “De bekleding van de darmen is echter een relatief dunne wand die vooral in stand wordt gehouden door een korte keten van vetzuren, het zogenaamde butyraat. ” Op het moment dat je niet voldoende butyraat in je lichaam hebt, dan zal dit vetzuur automatisch aan worden gevallen en zal het beginnen om terug te vechten. In dat geval zullen echter alle bacteriën aan worden vallen, zowel schadelijk als de goede die zich in de darmen bevinden. Volgens North kan dit leiden tot ongemak, een ontsteking en andere problemen, zoals een lekkende darm of colitis ulcerosa.

Genoeg butyraat in je lichaam hebben en houden, is overigens vrij simpel. Volgens North wordt butyraat namelijk gemaakt door de goede bacteriën die je binnenkrijgt wanneer je vezels eet. “Op het ogenblik dat we volkoren graanproducten eten, dan zullen de goede bacteriën de vezels opeten en butyraat aan gaan maken, wat onder normale omstandigheden weer aan ons lichaam wordt afgegeven, en het [evenwicht] in ons lichaam op peil blijft houden”, aldus North. Indien we daarentegen niet voldoende vezels via ons voedsel binnenkrijgen, dan kan een tekort aan butyraat ervoor zorgen dat je lichaam alle bacteriën die zich erin bevinden aan gaat vallen. Het is om die reden zaak dat je ervoor zorgt dat je voldoende van die broodnodige groene groenten binnenkrijgt.

Kombucha drinken

Kombucha is de laatste tijd enigszins een trend op het gebied van gezondheid geworden en niet zonder reden. “Kombucha bevat namelijk niet alleen een overvloed aan goede bacteriën die een positief effect hebben op je darmen, maar bevat tevens butyraat,” zegt North. Het drankje zorgt er verder voor dat er nature azijnzuur wordt aangemaakt, dat opzijn beurt de groei van slechte bacteriën remt en helpt om deze uit de darmen af te voeren. Het enige voorbehoud dat ze vermeldt, is de hoeveelheid toegevoegde suiker in bepaalde kombuchas aanwezig is. Je kunt om die reden dan ook het beste opzoek gaan naar varianten die zes gram suiker, maar beter nog minder, per portie bevatten. Je zou daarnaast dienen te zoeken naar kombucha die is gemaakt met een biologische suiker en die niet toe is gevoegd aan het drankje na de vergisting.

Koken met extra vierge olijfolie

Het kiezen van de juiste soort bakolie kan de ontsteking in je darmen verminderen, vertelt Lisa Richards, de bedenker van het Candida Dieet, aan Bustle. “Hoogwaardige olijfolie bevat bijvoorbeeld omega-3-vetzuren die de vorming van ontstekingsremmende bestanddelen tegengaan en de omega-6-vetzuren in de rest van je dieet zullen uitbalanceren,” zegt ze. Het hebben van een goed evenwicht van vetzuren is cruciaal om je lichaam gezond te houden. Dus op het ogenblik dat je aan het koken bent, dan dien je op zoek te gaan naar hoogwaardige extra vierge olijfolie, bij voorkeur van een gerenommeerd merk.

Gebruik kurkuma in je gerechten

Een uitstekende manier om je te verlossen van een ontsteking in je buik is door zogenaamde holistische voeding te gaan eten. Volgens holistische voedingsdeskundige, Jennifer Hunt, wil dit zeggen dat je een heleboel gefermenteerde voedingsmiddelen (zoals kombucha) in je dieet op dient te nemen, waardoor de hoeveelheid “irriterend voedsel” zoals bewerkte voedingsmiddelen wordt verminderd en zo nu en dan dien je bovendien kurkuma aan je gerechten toe te voegen. “Kurkuma is een prima manier om een darmontsteking te remmen omdat deze specerij het actieve ingrediënt curcumine bevat,” aldus Hunt. “Het is één van de meest sterke natuurlijke ontstekingsremmende stoffen.” Volgens haar kan kurkuma eveneens de spijsvertering een boost geven en het opgeblazen gevoel en de gasvorming af laten nemen, wat veel voorkomende symptomen van gastritis zijn.

Gebruik toevoegingen om je darmen gezond te onderhouden

Toevoegingen aan je dieet dienen altijd aangepast te worden aan jou en je individuele behoeften. Dus op het moment dat je op zoek bent naar ideeën, dan stelt Youkilis Probiotica voor, dan zul je vooral moeten gaan kijken naar toevoegingen als yoghurt of zuurkool, naast de supplementen in bijvoorbeeld pilvorm. Youkilis zegt dat je tevens spijsverteringsenzymen kunt proberen, die vaak vóór een maaltijd in dienen te worden genomen, om op die manier optimaal te kunnen helpen het voedsel meer efficiënt af te breken, Maar zoals we eerder al zeiden: iedereen is anders. Dus wanneer je op zoek gaat naar supplementen, dan zul je op de eerste plaats je huisarts te raadplegen om er zeker van te zijn dat deze veilig voor je zijn.

Herken elke voedselgevoeligheid die je kunt hebben

Het vermijden van bewerkte voedingsmiddelen en het eten van meer groene bladgroenten kan iedereen ten goede komen. Maar wanneer je echt een ontsteking in je onderbuik wilt aanpakken, dan dien je het specifieke voedsel dat je ‘triggert’ te herkennen. “Ons lichaam is prima in staat om zichzelf te herstellen als we het de ruimte geven om dit karwei te klaren, maar zodra het afweersysteem bezig is met de bestrijding van chronische ontstekingen, krijgt het lichaam niet de kans om de genezing een boost te geven”, zegt de erkende voedingsspecialist, Emily Cerda, LDN, aldus Bustle. Dit proces, zegt ze, is doorgaans uniek voor ieder mens en vraagt om die reden voor een persoonlijke aanpak die gericht is op de genezing op basis van de levensstijl en de persoonlijke triggers van een bepaald individu. Wanneer je dus problemen hebt met je darmen, dan dien je eventuele symptomen te achterhalen die mogelijk in verband kunnen worden gebracht met bepaalde voedingsmiddelen die je binnenkrijgt. Vervolgens die je deze uit je dieet te verwijderen. Wanneer je wilt, kan een gediplomeerde voedingsdeskundige of diëtiste je zelfs de helpende hand bieden. “Het herstellen van darmontsteking kan een zware persoonlijke opgave zijn in het aanbrengen van veranderingen in je voeding en levensstijl die een dramatisch verschil zullen maken voor je gezondheid, je energielevel en vitaliteit,” aldus Cerda.

Een ontsteking kan ieder mens treffen. Het goede nieuws is echter dat het ongemak en de symptomen die je kunt ervaren niet iets zijn waar je voor de rest van je leven mee dient te leven. Door slechts een paar aanpassingen door te voeren, zul jein de regel al in staat zijn om er vanaf te komen en je darmen weer gezond te maken, en te houden.

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.