Take a fresh look at your lifestyle.

5 natuurlijke manieren om je immuunsysteem te boosten

Zelfs wanneer je je tot de gezondste mensen mag rekenen, dan zul je zo nu en dan nog steeds ziek worden. Maar feit is wel dat je door bepaalde aspecten van je gezondheidgewoontes te verfijnen, bijvoorbeeld door het dieet dat je volgt aan te passen en de manier waarop je met stress omgaat verbetert, kun je de werking van je afweersysteem versterken tegen ondermeer bacteriën, virussen en andere schadelijke stoffen die ziektes (zoals verkoudheid en griep) kunnen veroorzaken.

Mooi en gezond

Natuurlijke boosters van je immuunsysteem

Hieronder hebben we een vijftal manieren voor je op een rijtje gezet waarmee je je immuunsysteem op een natuurlijke manier kunt ondersteunen.

1. Dieet

Het volgen van een dieet dat rijk is aan antioxidanten is essentieel om je immuunsysteem te ondersteunen. Door een heleboel fruit en groente te eten, zullen antioxidanten in staat zijn om vrije radicalen (chemische bijproducten waarvan bekend is dat ze schade aan kunnen brengen aan het DNA en tevens het immuunsysteem kunnen onderdrukken) aan te pakken.

Het kiezen voor gezonde vetten (zoals de omega-3-vetzuren die ondermeer in vette vis, lijnzaad en krillolie zitten) in plaats verzadigde vetten (zoals in vlees en zuivelproducten) te gebruiken, kan helpen om de productie van bepaalde verbindingen in het lichaam te verhogen. Deze verbindingen zijn betrokken bij de regulering van de afweer. Voor een extra boost van het immuunsysteem voeg je dan ook van tijd tot tijd knoflook aan je dieet toe. Van knoflook is immers aangetoond dat het virusbestrijdende- en bacteriedodende eigenschappen heeft. Door ook nog gember aan je maaltijden toe te voegen, heb je nog een natuurlijke ontstekingsremmer voor handen.

Elke dag een heleboel water, en andere suikervrije dranken, te drinken, en uiteraard gezoete frisdranken en energiedrankjes te laten staan, kun je je lichaam eveneens helpen bij het afweren van infecties. De veroorzakers van de infecties worden namelijk door het water gemakkelijker uit je systeem gespoeld voordat er ernstige schade aangericht kan worden.

2. Lichaamsbeweging

Regelmatig bewegen kan de zogenaamde T-cellen in je lichaam mobiliseren. Dit zijn een soort witte bloedcellen waarvan bekend is dat ze in staat zijn om het lichaam tegen infecties te beschermen. In een studie, die in 2006 onder 115 vrouwen uit werd gevoerd, hadden de proefpersonen gemiddeld een half uur per dag, voor de duur van een jaar, matige lichaamsbeweging (zoals het maken van een stevige wandeling). Circa de helft van het risico op verkoudheid nam bij deze proefpersonen af, in vergelijking tot de controle groep die niet routinematig aan lichaamsbeweging deden.

koopjesdrogisterij producten banner

Regelmatig intens sporten of zware lichamelijk activiteiten verrichten, zoals hardlopen, kan anderzijds de werking van de afweer van het lichaam verzwakken en je dus extra vatbaar maken voor virale infecties. Onderzoek onder proefdieren suggereert echter dat dit risico onder sporter opgevangen zou kunnen worden door het dieet aan te vullen met de antioxidant quercetine.

3. Stressvermindering

Chronische stress kan een negatieve invloed hebben op de immuniteit, zo is vast komen te staan uit een beoordeling die in 2004 werd gedaan van 293 onderzoeken onder in totaal 18,941 proefpersonen. Het onderzoeksrapport suggereert dat ondanks het feit dat een kortstondige blootstelling aan stressfactoren je immuunsysteem juist kan verhogen, langdurige stress voor een verminderde afweer zal zorgen en je dus kwetsbaarder zal maken voor het ontwikkelen van een ziekte.

Om een grote mate van stress onder controle te houden, doe je er goed aan om een ​​ontspanningsoefening te doen, zoals meditatie, yoga of ademhalingsoefeningen. Bij voorkeur bouw je deze oefeningen in, in je dagelijkse routine. De Chinese krijgskunst tai chi kan je bovendien manieren leren waarmee je het immuunsysteem kunt versterken tegen bijvoorbeeld gordelroos. Dit kwam naar voren in een studie uit 2007 die werd gehouden onder 112 proefpersonen op leeftijd.

4. Slaap en persoonlijke hygiëne

Het eenvoudig wassen van je handen is één van de beste manieren om ziektes te vermijden, aldus de Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention. Door je handen 15 tot 20 seconden te wassen, met warm water en zeep, voordat je gaat eten of voedsel gaat bereiden, nadat je hebt geniest, gehoest of het toilet hebt bezocht, ben je al aardig goed op weg. Een andere gezonde gewoonte die van cruciaal belang is om ziektes te voorkomen, is om elke nacht acht uur te slapen. Voldoende slaap kan namelijk helpen om de werking van het afweersysteem te reguleren.

5. Kruiden en voedingssupplementen

Ondanks dat er nog een heleboel nader onderzoek gedaan dient te worden om vast te stellen of vitamine C de immuniteit kan verbeteren, is er wel enig bewijs dat deze antioxidant in staat is om de incidentie van verkoudheid te verminderen. Bepaalde kruiden kunnen de duur en de ernst van bepaalde ziektes helpen verminderen wanneer deze worden gebruikt wanneer je last krijgt van symptomen van verkoudheid of griep. Hierbij kun je denken aan kruiden zoals:

  • andrographis,
  • AHCC (Active Hexose* Correlated Compound),
  • astragalus,
  • echinacea,

Het gebruik van natuurlijke remedies

Je dient er altijd rekening mee te houden dat er slechts een beperkte wetenschappelijke ondersteuning voor handen is, als het gaat om de werking van natuurlijke remedies die verkoudheden en andere besmettelijke ziektes zouden kunnen voorkomen of behandelen. Indien je van plan bent om een natuurlijke ​​remedie te gaan gebruiken, dan doe je er altijd verstandig aan om van tevoren je behandeld arts te raadplegen. Zelfzorg en behandeling van ongeacht welke aandoening, en daardoor reguliere zorg te vermijden of uit te stellen, kan namelijk ernstige gevolgen met zich meebrengen.

bewust puur banner