Take a fresh look at your lifestyle.

10 simpele en natuurlijke manieren om je immuunsysteem een boost te geven

Volgens de Centers for Disease Control in de Verenigde Staten blijven influenzavirussen in een heleboel landen en gebieden over heel de wereld voor problemen zorgen. Heb je een griepprik laten zetten? Dan ben je goed bezig en dien je dit het komend jaar opnieuw te doen.

Mooi en gezond

Je moet er echter rekening mee dat andere virussen een aandoening aan je luchtwegen kunnen voeroorzaken, zoals:

  • para-influenzavirussen,
  • adenovirussen,
  • coronavirussen,

Om nog maar te zwijgen van schadelijke bacteriën, zoals Streptococcus.

koopjesdrogisterij producten banner

Ondanks het feit dat je immuunsysteem eigenlijk een topteam is dat infectieuze micro-organismen in de regel redelijk goed zijn werk doet, dien je dit wel geregeld op peil te houden. Dankzij je immuunsysteem ben je namelijk in staat om je steeds weer te verdedigen tegen ziekteverwekkende microben. Om je dankbaarheid pas echt goed aan je immuunsysteem te laten zien, doe je er goed aan om de werking ervan zo optimaal mogelijk te maken. Je kunt op verschillende manieren je immuunsysteem een boost geven, te weten door:

  1. Te zorgen voor genoeg slaap en het in de hand houden van je stresslevel. Een tekort aan slaap, maar ook een overbelasting door stress, zal de concentratie van het hormoon cortisol in je lichaam verhogen. Een langdurige verhoging van je cortisolspiegel heeft echter tot gevolg dat de werking van je immuunsysteem zal worden onderdrukt.
  2. Vermijd het inhaleren, of zelfs inademen van tabaksrook. Deze rook ondermijnt namelijk de basisafweer van je lichaam en vergroot tevens de kans op het ontwikkelen van bronchitis en longontsteking bij iedereen en middenoorontstekingen bij kinderen.
  3. Drink minder alcoholische dranken. Een overmatige consumptie van alcohol zal het immuunsysteem schade berokkenen en je vatbaarheid voor luchtweginfecties toe laten nemen.
  4. Eet veel groenten, fruit, noten en zaden, deze voedingsmiddelen zullen namelijk je lichaam voorzien van allerlei essentiële stoffen die je immuunsysteem nodig heeft om optimaal zijn werk te kunnen doen. Een onderzoek onder ouderen heeft aan weten te tonen dat het verbeteren van de consumptie van fruit en groenten de antilichaamrespons verbeterde op het Pneumovax-vaccin, dat bescherming biedt tegen een longontsteking veroorzaakt door de Streptococcusbacterie.

  5. Ga voor probiotica. Onderzoeken hebben uitgewezen dat deze supplementen de incidentie van luchtweg- en maagdarminfecties weten te verminderen. Van gefermenteerde melkproducten is eveneens aangetoond dat ze luchtweginfecties bij volwassenen en kinderen kunnen verminderen.
  6. Vang wat zonnestralen. Zonlicht activeert de aanmaak van vitamine D in de huid. In de zomer zal het voldoende zijn als je 10 tot 15 minuten op een dag (zonder zonnebrandcrème) bloot wordt gesteld aan het licht van de zon. Echter, boven de 42 graden breedtegraad geldt in de maanden november tot februari, dat het zonlicht te zwak is en weinig dus weinig vitamine D aanmaak plaats kan vinden. Een lage vitamine D-spiegel kan in verband worden gebracht met een verhoogd risico op de ontwikkeling van luchtweginfecties. Een onderzoek, dat stamt uit het jaar 2010 en dat gehouden werd onder kinderen, toonde aan dat 1200 IE op een dag aan aanvullende vitamine D de kans op griep (influenza A) verkleinde. Een onderzoek, dat dateert uit 2012 waarbij volwassenen met darmkanker een supplement kregen van 1000 IE per dag, slaagde er echter niet in om bescherming te bieden tegen infecties in de bovenste luchtwegen.
  7. Kies voor knoflook. Knoflook is een middel om een breed scala aan ziektekiemen mee te elimineren en dus een uitstekende manier om je immuunsysteem een boost mee te geven. Omdat het verhitten van knoflook een belangrijk actief bestanddeel zal deactiveren, doe je er verstandig aan om knoflook pas aan een gerecht toe te voegen vlak voordat je het op gaat dienen.
  8. Eet geneeskrachtige paddenstoelen, zoals shiitake en maitake. Een recent onderzoek heeft aan weten te tonen dat een geconcentreerd extract van shiitake de werking van het immuunsysteem zal verbeteren bij vrouwen die lijden aan borstkanker.

  9. Probeer kruiden die het immuunsysteem ondersteunen. Op het moment dat je last hebt van steeds terugkerende infecties, dan zou je kunnen besluiten om kruiden te gaan gebruiken die je immuunsysteem ondersteuning kunnen bieden, zoals:
    • Siberische ginseng (Eleutherococcus senticocus),
    • Aziatische ginseng (Panax ginseng),
    • Amerikaanse ginseng (Panax quinquefolius).
    • Vlezige hokjespeul (Astragalus membranaceus).
  10. Maak een echinaceatinctuur. Dit is altijd goed om bij de hand te hebben op momenten dat virussen die je luchtwegaandoeningen kunnen veroorzaken je afweer dreigen te overbelasten.

Recept voor een zelfgemaakte echinaceatinctuur

Een echinaceatinctuur kun je gemakkelijk zelf maken door de volgende stappen te volgen:

  • Doe in een pot aan een halve liter en voeg daar een 1 kopje gemalen wortel aan toe van de plant Echinacea purpurea. Dit is een soort waarvan aan is getoond dat het de werking van het immuunsysteem verbetert en die de ernst van de klachten zal verluchten en de duur van de verkoudheidssymptomen zal verminderen.
  • Voeg vervolgens 1½ kop wodka toe en roer alles goed door elkaar. Zodra er minder dan 3 tot 6 centimeter wodka boven de wortel staat, dan dien je wat extra wodka toe te voegen. De tinctuur dien je overigens elke dag een keer goed om te roeren ofte schudden.
  • Na 4 weken schenk je de tinctuur door een schone kaasdoek over in een schone pot.
  • Op het moment dat je de eerste symptomen van ene verkoudheid waar begint te nemen, dan neem je een halve theelepel tinctuur en verdund deze in water. Dit mengsel neem je om de twee uur in zolang je overdag wakker bent. Na twee dagen, kun je de dosering verlagen tot drie keer op een dag zolang de verkoudheid aan blijft houden.
bewust puur banner