Take a fresh look at your lifestyle.

Waarom lachen goed is voor je gezondheid

Onderzoek heeft aangetoond dat de voordelen voor je gezondheid van lachen er verstrekkend zijn. De onderzoeken, die tot op de dag van vandaag uit zijn gevoerd, hebben aan weten te tonen dat lachen, kan helpen om pijn te verlichten, je gelukkiger kan laten voelen en zelfs je immuniteit kan verhogen. Positieve psychologie zegt zelfs dat de gewoonte om te lachen en het hebben van een gevoel voor humor als één van de 24 meest belangrijke karaktereigenschappen zijn die iemand kan bezitten. Helaas, lachen nog altijd een heleboel mensen niet genoeg in hun leven.

In feite suggereert één onderzoek dat gezonde kinderen wel 400 keer per dag zullen lachen, maar volwassenen lachen in de regel dagelijks maar 15 keer. Andere onderzoeken zijn van mening dat we wat vaker lachen dan dat, maar als je het mij vraagt, dan kan ieder mens wel een beetje meer lachen in zijn, of haar, leven. Zeker wanneer je rekening houdt met het feit dat een goede lach eigenlijk erg positieve effecten kan hebben op je stresslevels en je algehele welzijn.

Stressmanagement: de voordelen van lachen

  • Hormonen: Lachen zal het niveau van stresshormonen, zoals cortisol, epinefrine (ook wel adrenaline genoemd), dopamine en groeihormoon verlagen. Het verhoogt tevens het niveau van de hormonen die bevorderend zijn voor je gezondheid, zoals endorfines. Lachen verhoogt zelfs het aantal cellen dat verantwoordelijk is voor de productie van antilichamen die voor je aan de slag gaan en de effectiviteit van T-cellen zullen verhogen. Dit alles wil dus zeggen dat je een sterker immuunsysteem en minder lichamelijke effecten van stress zult gaan ontwikkelen.
  • Lichamelijke ontlading: je kent vast wel het gevoel dat je niet wist of je moest lachen of dat je zou gaan huilen. Nadat je een keer goed hebt gelachen zul je in dergelijke situatie vaak gemerkt hebben dat je een gevoel van opluchting hebt ervaren. Lachen zorgt er namelijk voor dat je jezelf zowel lichamelijk- als emotioneel kunt ontladen.
  • Interne training: een goede buiklach zal je diafragma trainen, de buikspieren aanspannen en zelfs je schouders aan het werk zetten, waardoor de spieren zich vervolgens meer ontspannen zullen zijn. Het lachen kan zelfs worden gezien als een prima training voor het hart (dat is immers ook een spier).
  • Afleiding: lachen zal je aandacht afleiden van een gevoel van woede, maar ook van een schuldgevoel, spanningen en allerlei negatieve emoties en dat op een meer heilzame manier dan een heleboel andere vormen van afleiding.
  • Perspectief: onderzoeken hebben aan weten te tonen dat je reactie op stressvolle gebeurtenissen kan worden veranderd door het feit of je iets ziet als een bedreiging of juist als een uitdaging. Humor kan je dan ook op een meer luchtige manier naar zaken alten kijken en je helpen om bepaalde gebeurtenissen als uitdagingen te beschouwen, zodat deze minder bedreigend en positiever van aard zullen worden.
  • Sociale voordelen: lachen zal je met mensen om je heen verbinden. Net zoals bij glimlachen en vriendelijkheid merken de meeste mensen dat lachen aanstekelijk is. Dus op het moment dat je meer lacht in je leven, dan kun je wellicht de mensen om je heen helpen om eveneens meer te gaan lachen en ook deze voordelen te profiteren. Door de stemming van de mensen om je heen te verbeteren, kun je hun stresslevel verlagen en misschien ook nog de kwaliteit van de sociale interactie die je ermee teweegbrengt verbeteren, waardoor je eigen stresslevel nog verder zal verlagen.

Lachen in de praktijk brengen

Lachen is voor steeds meer mensen één van de meest favoriete strategieën om stress in de hand te kunnen houden, omdat het lachen gewoon helemaal gratis is, maar ook voor iedereen eenvoudig uit te voeren en nuttig zal zijn. Je kunt meer gaan lachen in je leven op het ogenblik dat je volgende strategieën toe gaat passen.

  • Lachen met familie en/of vrienden: bijvoorbeeld door samen naar een film of een comedy club te gaan. Dit is namelijk een geweldige manier om meer te gaan lachen in je leven. De aanstekelijke effecten van lachen kunnen er namelijk voor gaan zorgen dat je zelf ook meer zult gaan lachen, dan je tijdens een soortgelijke voorstelling normaal gesproken zou doen. Daarbij komt verder dat je op latere momenten grapjes voor handen hebt om te gebruiken om iemand aan het lachen te krijgen. Vrienden uitnodigen voor een feestje of een gameavond is eveneens een geweldige manier om gelach en andere positieve gevoelens op te wekken. Tijd maken voor dit soort pleziermomenten is even belangrijk als iedere andere gewoonte die je in je leven aan hebt gewend om je gezondheid te helpen ondersteunen. Bovendien is lachen wellicht ook vaak een stuk aangenamer dan de meeste andere gewoontes die je je eigen hebt gemaakt om je gezondheid optimaal te houden.
  • Vind een bepaalde mate van humor in je leven: in plaats van voortdurend te klagen over allerlei frustrerende zaken in je leven. Beter probeer je hierom te lachen. Op het ogenblik dat iets zo frustrerend of deprimerend is, is het gewoonweg belachelijk, zodat je je moet beseffen dat je wanneer er later op terugkijkt je er waarschijnlijk om kunt lachen. Bedenk bijvoorbeeld eens hoe het klinkt als een verhaal dat je aan je vrienden kunt vertellen en kijk of je er nu al om kunt lachen. Met een dergelijke houding zul je eveneens merken dat je meer open bent, waardoor je jezelf samen met de mensen om je heen vaker uit kunt uitlachen. Door het leven op een meer vrolijke manier te benaderen, zul je merken dat je minder gestrest bent over negatieve situaties.
  • Laat een neplach overgaan tot een heuse lachbui: evenals onderzoeken die aantonen dat er positieve effecten door te glimlachen op zullen gaan treden, ongeacht of de glimlach nep of echt is, zal nep lachen eveneens deze voordelen bieden. Je lichaam is immers niet in staat om een onderscheid te maken tussen het ‘nep’ lachen dat je bewust doet en ‘echt’ lachen dat wordt veroorzaakt door echte humor. De lichamelijke voordelen zijn echter exact gelijk, en de eerste manier van lachen, leidt in de regel vanzelf tot de laatst genoemde. Je doet er dus goed aan om meer te gaan lachen, en dus ook nep te lachen omdat je ook dan nog steeds positieve effecten kunt behalen en de nep vrolijkheid bovendien kan leiden tot het echte (glim)lachen.
  • Media: er is vandaag de dag absoluut geen gebrek aan kansen om te kunnen lachen wanneer je op zoek gaat naar entertainment, zowel in het theater als thuis wanneer je bijvoorbeeld een film gaat streamen of op televisie naar komedies kijkt. Terwijl het wellicht lijkt dat je je verspilt door te kijken naar wat flauwe humor en dit je wellicht kan frustreren, is het bekijken van echt hilarische films en shows een eenvoudige manier om meer te gaan lachen in je leven als je dat nodig hebt. Misschien wil je je bevindingen zelfs delen met familie en vrienden en heb je op die manier weer iets leuks om samen over te praten en uiteindelijk ook om samen mee te lachen.