Take a fresh look at your lifestyle.

4 leuke cardio-oefeningen voor een optimale gezondheid van je hart

Hart- en vaatziekten vandaag de dag helaas de harde waarheid en naar alle waarschijnlijkheid is het een realiteit waarvan vrijwel iedereen zich heel goed bewust is. Wellicht dat je zo nu en dan iets meekrijgt over de cijfers en statistieken, zoals dat:

Mooi en gezond
  • hartziekten de nummer één doodsoorzaak is onder vrouwen,
  • hartziekten het leven eisen van circa één vrouw per minuut,
  • ongeveer 790.000 mensen in de Verenigde Staten ieder jaar een hartaanval doormaken,
  • in de Verenigde Staten hart- en vaatziekten goed zijn voor circa 114.000 sterfgevallen.

Natuurlijk kan het ook gewoon zo zijn dat je in de loop van je leven op de één of andere manier persoonlijk te maken krijgt met een hartaandoening.

Ondanks dat het besef ten aanzien van het probleem de laatste jaren sterk toe is genomen, meldt een nieuwsuitgave van de American Heart Association in januari 2017, dat de situatie er echter niet beter op is geworden, erger nog de zaken zijn alleen maar verslechterd, met de verwachting dat de diagnose van hartfalen in 2030 met 46 procent zal zijn gestegen. Volgens het rapport zal een deel van deze toename toegeschreven kunnen worden aan betere screening en de medische vooruitgang, maar het is niet mogelijk om de invloed van obesitas en diabetes op risicofactoren voor hart- en vaatziekten en de ziekten zelf te negeren.

Ondanks dat hartziekten zeker ingewikkelde materie is die een veelzijdige aanpak ten opzichte van preventie en behandeling nodig heeft, heeft de American Heart Association toch een reden gezien om richtlijnen te bieden voor oefeningen voor Amerikanen. Geregeld doen aan lichaamsbeweging is immers bewezen effectief bij de voorkoming van hartaandoeningen. Toch voldeed volgens de AHA-nieuwsuitgave van januari 2017 maar 22 procent van de Amerikaanse volwassenen twee jaar eerder aan deze voorgestelde richtlijn om wekelijks minimaal 150 minuten matige intensieve lichamelijke activiteiten uit te voeren.

Wat is er aan de hand?

Wanneer hartziekten ervoor zorgen dat mensen komen te overlijden (wat ook werkelijk het geval is), en er zijn redelijk simpele manieren om hartaandoeningen te helpen voorkomen (deze zijn er echt), waarom volgen er dan niet meer mensen deze richtlijnen? Uiteraard zijn er een heleboel antwoorden op deze vraag te geven, die we hier niet allemaal aan bod laten komen, maar op het moment dat je cardiotrainingen achterwege laat omdat bijvoorbeeld de tijd die je doorbrengt op de loopband geestdodend saai is, dan dien je direct met dit excuses af te rekenen. Je moet namelijk goed voor je hart zorgen door op zoek te gaan naar cardio-activiteiten, zoals de vier activiteiten die we hieronder voor je op een rijtje hebben gezet en die je absoluut zullen laten zweten, maar leuk betekent niet dat je er helemaal niets voor hoeft te doen.

1. Pon de FLO laat je zweten

Je kunt het gewoonweg niet ontkennen dat aërobe danslessen, zoals Zumba, je hart sneller zullen laten kloppen en op het moment dat je een nieuwe weg in wilt slaan ten aanzien van je favoriete cardiotraining, dan zou je eens Pon de FLO kunnen proberen. In tegenstelling tot Zumba, maakt deze dansles gebruik van non-verbale cuing en verder wordt er gebruikgemaakt van een de structuur van een intervaltraining met een hoge intensiteit om zo de deelnemers te laten zweten. Wat echter anders is, is dat Pon de FLO Caribische Reggae-achtige muziek- en dansbewegingen gebruikt waardoor een training aan zal voelen alsof je in een club op één van deze exotische eilanden bevindt.

Op dit moment worden er nog niet op erg veel plaatsen Pon de FLO trainingen gegeven, maar er komen wel steeds meer locaties bij. Bovendien kun je ook gewoon je favoriete afspeellijst opzetten en heerlijk een uur dansen in je eigen huis. Je zult dan weliswaar de leuke Pon de FLO-choreografie missen, maar ook op deze manier dansen zal je hartslag nog altijd verhogen en je helpen om die hoognodige minuten met lichaamsweging te vullen.

2. Word energieker met LIFTONIC

Je zult krachttraining wellicht niet direct niet zien als een typische cardio-activiteit, maar het zal allemaal afhangen van de manier wordt de training wordt uitgevoerd. LIFTONIC, was van oorsprong een fitnessstudio waar enkele en alleen gewichten te vinden waren en die in december 2016 haar deuren opende in Manhattan. Er werd gewerkt met een combinatie van een traditionele krachttraining en circuitachtige programma’s. De trainingen werden gegeven in een soort boetiekachtige omgeving die ervoor zorgt dat je hart en je spieren energieker aan het werk worden gezet.

koopjesdrogisterij producten banner

Radan Sturm, een Australische fitness-expert is het brein achter dit concept, benadrukt dat alleen al omdat LIFTONIC een op gewichten gebaseerde training is, dat niet betekent dat het ook niet goed zou zijn als cardiotraining. “Het is een non-stop les die 50 minuten duurt en we doen middellange sets van herhalingen met erg weinig tot geen pauzes tussen de oefeningen door, je hartslag zal in de regel dus hoog blijven (tussen de 120 tot 170 slagen per minuut). En vanwege het programma dat tijdens de les aan wordt gehouden, zal je hartslag gaan stijgen en dalen, gewoon zoals dat ook het geval zou zijn tijdens het doen van een traditionele cardiotraining met intervallen.”

Radan maakt in het bijzonder een goed punt als hij zegt: “Onthoud dat gewichten die op de juiste manier worden gebruikt eveneens een cardiotraining kunnen zijn, maar de meeste vormen van cardio kunnen je nooit als een krachttraining trainen.” Met andere woorden, met een training als LIFTONIC sla je twee vliegen in één klap. Wie houdt daar niet van?

Ben je niet in New York? Dan kun je een coole afspeellijst aanzetten en proberen een op gewichten gebaseerde training uit te voeren. Het enige wat je nodig hebt is een set dumbbells en een timer.

3. Span je in en ontspan je daarna met Box + Flow

Een andere boetiekachtige fitnesservaring afkomstig uit New York City is Box + Flow, de ultieme mix van fitnessoefeningen voor een gezond hart die bestaat uit een combinatie van boksen en yoga. Iedere training, die 55 minuten duurt, bestaat uit een warming-up van vijf minuten, 35 minuten shadow boxing, zware training met de zak en snelheidsintervallen, gevolgd door een yogagedeelte van 15 minuten om je lichaam weer af te koelen en uit te rekken terwijl je je aandacht richt op een diepe ademhaling.

Het mooie van deze combinatie is dat het op twee manieren ten goede zal komen aan het hart. Op de eerste plaats zul je op cardiovasculaire vlak uit worden gedaagd door een serieuze bokstraining, vervolgens zul je je stress kunnen verlichten door alle voordelen die de yoga je te bieden heeft. Net zoals LIFTONIC twee vliegen in één klap slaat, zo ook Box + Flow dit doen. Wanneer je niet in New York bent, dan kun je toch gaan zweten door deze bokstraining thuis te proberen en de training af te ronden met een serie van simpele yoga- en meditatieoefeningen.

4. Voer je hartslag op met SKATEROBICST

De wereld zou waarschijnlijk een veel mooiere plek zijn op het moment dat ieder mens een gedeelte van de dag door zou brengen met rolschaatsen, skeeleren of skaten. Het zou wellicht verplicht moeten zijn omdat niet enkel en alleen het (rol)schaatsen een uitstekende (en relatief goedkope) vorm van lichaamsbeweging is, maar ook omdat het gewoon erg leuk is om te doen. Tanya Dean, een personal trainer en oprichter van SKATEROBICS, is een gepensioneerde Corrections Captain afkomstig uit New York City. Met andere woorden: als iemand het één en ander weet over het inzetten van lichaamsbeweging als een manier om te ontstressen na een zware werkdag, dan is zij het wel. Heel het uitgangspunt van het SKATEROBICS-programma is om fitness samen te voegen met plezier hebben.

Zelfs wanneer je geen ervaring hebt met rolschaatsen, skeeleren of skaten, dan is dat geen enkel probleem. Je krijgt immers de basisbeginselen aangeleerd voordat je doorgaat met meer uitdagende vaardigheden. En zelfs bij een lagere intensiteit, zul je nog altijd profiteren van een training die je hart sterker zal maken met een geschatte calorieverbranding van maximaal 750 calorieën per les. Zoals Dean zegt: “Zelfs bij gematigde snelheden kan rolschaatsen een aerobe training zijn die de gezondheid van je hart en bloedvaten verbetert.” Ben je niet in New York? Dan kun je naar je een rolschaats- of skatebaan gaan en een paar uur de benodigde uitrusting huren. Op deze manier kun je namelijk ook heel goed op een leuke manier actief bezig zijn met heel het gezin.

bewust puur banner