Take a fresh look at your lifestyle.

Wat is een normale hartslag?

Het hart van een mens slaat niet altijd in een vast ritme. Ruwweg kun je stellen dat een normale hartslag in rust tussen de zestig en tachtig slagen maakt per minuut.

Mooi en gezond

Mensen die een uitstekende lichamelijke conditie hebben, zullen echter weer een lagere hartslag per minuut hebben als ze zich niet inspannen. Door de meeste deskundigen wordt een gemiddelde hartslag van zeventig slagen per minuut als normaal beschouwd.

Aspecten die de hartslag beïnvloeden

Je hartslag kan door een heleboel uiteenlopende aspecten worden beïnvloed. Hierbij kun je onder andere denken aan:

  • je leeftijd,
  • je geslacht,
  • je lichamelijke conditie,
  • geleverde lichamelijke inspanningen,
  • stress en spanningen,
  • angst,
  • bepaalde medicatie,
  • alcoholgebruik,
  • drugsgebruik.

Een normale hartslag berekenen

Om een normale hartslag te berekenen wordt in een groot aantal gevallen gebruik gemaakt van een speciale formule. Als je weinig, of helemaal niet, sportief bent dan gelden de volgende formules om je maximale hartslag te schatten:

  • Mannen: 220 – je leeftijd,
  • Vrouwen: 226 – je leeftijd

Voor mensen die al een lange tijd intensief sporten wordt echter een andere formule gehanteerd om hun maximale hartslag te kunnen schatten: 205 – de helft van je leeftijd.

Hartslag na inspanning

Doordat je je lichamelijk inspant zal je hart sneller gaan kloppen om op die manier meer zuurstof- en voedselrijk bloed door je lichaam te kunnen pompen.

Onder normale omstandigheden zal je hartslag weer lager worden nadat je gestopt bent met je inspannen en weer rustiger aandoet. Op het moment dat je hartslag echter verhoogd blijft, is het raadzaam dit met je huisarts te bespreken.

koopjesdrogisterij producten banner

Een verhoogde hartslag kan immers wijzen op een aantal aandoeningen aan je hart- en/of bloedvaten.

Sporten aan de hand van je hartslag

Een heleboel sporters gebruiken de resultaten van een hartslagmeting om hun vorderingen tijdens trainingen bij te houden.

Een veelgehoorde aanname onder (top)sporters is: een hartslag vanaf 50 percent van je maximale hartslag is een teken van een verbeterde lichamelijke conditie.

Voor mensen die aan conditietraining doen is een hartslag tussen de 70 en de 80 procent van je maximale hartslag echter eerder optimaal te noemen.

Indien je daarentegen vet wilt verbranden tijdens je training dan is een percentage van 60 tot 70 van je maximale hartslag aan te raden.

Bij een hogere hartslag zal er, absoluut gezien, meer vet worden verbrand maar zal de verhouding tussen de verbranding van vet en koolhydraten afnemen.

bewust puur banner