Take a fresh look at your lifestyle.

Maximale hartslag

Je kunt je hart gerust beschouwen als één van je meest belangrijke organen: het is zelfs van levensbelang. Door gezond te leven en veel te bewegen kun je je hart in een optimale conditie brengen en houden.

Mooi en gezond

Veel sporten is dus goed voor je hart maar tot welke grens kun je eigenlijk gaan? Kun je bijvoorbeeld uitgaan van een maximale hartslag tijdens een effectieve training?

Antwoorden

Het zal niet eenvoudig zijn om antwoorden op deze vragen te geven omdat een effectieve training voor elke sporter weer wat anders betekent. Er zal dus per persoon gekeken dienen te worden welke hartslag het meeste effect geeft tijdens het trainen.

Het zal dus essentieel zijn om erachter te komen wat iemand met een bepaalde training wil bereiken. Hierdoor zal ook het effect van de training beter duidelijk worden.

Je kunt een hardloper die voor de marathon wil trainen niet een gelijke training geven als een loper die aan een loop van slechts vijf kilometer wil gaan deelnemen.

220-leeftijdsformule

Een veel gebruikte methode om uit te rekenen wat je maximale hartslag is, is de zogenaamde 220-leeftijdsformule. Deze formule wil zeggen dat je van 220 je leeftijd aftrekt waarna je je maximale hartslag te zien krijgt.

Het voordeel van de formule is dat deze voor het gros van de mensen kan worden gebruikt. Zou je bijvoorbeeld de maximale hartslag van een duizendtal hardlopers van veertig jaar oud met elkaar gaan vergelijken dan zullen de meeste van hen een uitslag laten zien van maximaal 180 hartslagen per minuut.

Erfelijke factoren

Je zult echter ook lopers ontdekken die een maximale hartslag van 160 of zelfs 200 slagen per minuut hebben. Dit alles zegt overigens niets over de fitheid van de sporters omdat ook erfelijke factoren een belangrijke rol spelen bij de maximale hartslag van een individu.

De uitslag van de formule is dus een aardige leidraad maar zeker niet als een vaststaand feit te gebruiken.

Toch hoef je niet te schrikken als je maximale hartslag hoger is dan je met de formule hebt berekend. Dit zal eerder inhouden dat je te licht hebt getraind. Indien je maximale hartslag echter aanzienlijk lager is dan je berekening aangeeft dan kan dat duiden op een te zware training.

Een te lage maximale hartslag is vaak waar te nemen bij sporters zoals marathonlopers die hun arts benaderen met typische overtrainigs verschijnselen.

Indien je al jaren een lagere maximale hartslag hebt dan de uitkomst van de formule dan zegt dit niets over de juistheid van de training. Zolang je namelijk geen klachten hebt ondervonden van de training al die tijd dan hoeft er per definitie iets mis te zijn.

koopjesdrogisterij producten banner

Beïnvloeding maximale hartslag

Er zijn overigens wel een aantal situatie te noemen die je maximale hartslag kunnen beïnvloeden. Ziekte of stress zijn een goed voorbeeld van deze factoren.

Wanneer je dus aan het begin van een training een maximale hartslag hebt van 130 en bij een volgende training deze is verhoogd naar 145 dan weet je dat er iets niet in orde is. Neem een dergelijke waarschuwing ter harte en kort je training in of last deze volledig af.

De verhoogde maximale hartslag duidt er immers op dat je lichaam niet in een optimale conditie verkeerd waardoor het je niet zal lukken om je normale maximale hartslag te benaderen.

Als je je toch gaat inspannen dan zul je al snel merken dat het niet lekker gaat en dat je vroegtijdig moet stoppen.

Naar de dokter

Indien je je zorgen maakt over je maximale hartslag dan kun je contact opnemen met je huisarts. Deze kan je doorsturen naar het ziekenhuis of een sportmedisch centrum waar aan de hand van een speciale test kan worden bepaald of alles in orde is met je hart.

Tijdens een dergelijke test zal de lichamelijke inspanning steeds verder worden opgevoerd terwijl de hartslag nauwlettend in de gaten wordt gehouden.

Gebruik hartslagmeter

Ondanks het feit dat een heleboel sporter gebruik maken van een hartslagmeter tijdens het trainen, weten er veel niet hoe zij met de uitslagen om moeten gaan.

Zo zal de hartslag af worden gelezen maar verder niets worden veranderd aan de training. In dit soort situaties zal een hartslagmeter voor de sporter allen maar een afleidende factor zijn.

Als je een hartslagmeter goed wilt gebruiken tijdens een training dan lees je niet alleen de uitslag af maar pas bovendien je training hierop aan.

Niet-sporters

Natuurlijk is de maximale hartslag niet alleen voor sporters van belang. Ook mensen die weinig of geen sport beoefenen dienen goed in de gaten te houden hoe het met de conditie van hun hart is gesteld.

Een verandering in je maximale hartslag kan immers wijzen op ziekte, stress of zelfs een hartaandoening. Je dient dit dan ook altijd met je huisarts te bespreken zodat uitgesloten kan worden dat er iets ernstigs aan de hand is.

bewust puur banner