Take a fresh look at your lifestyle.

Hoge bloeddruk oorzaken

Een op de twintig mensen heeft een verhoogde bloeddruk, ofwel hypertensie. Dit kan onder andere zijn veroorzaakt door een ziekte zoals een verstoorde schildklier- of nierwerking. Als een hoge bloeddruk voortkomt uit een ziekte dan spreek je van een secundaire hypertensie.

Mooi en gezond

Bij het overgrote deel van de mensen met een hoge bloeddruk is er echter geen duidelijke oorzaak aan te wijzen. Bij sommige mensen, die een te hoge bloeddruk hebben, zal onder andere hun leefstijl een grote invloed hierop hebben. Bij anderen zullen juist erfelijke factoren sterk bepalend zijn voor de hoogte van hun bloeddruk. In dit laatste geval zal er sprake zijn van primaire- of essentiële hypertensie.

Leefstijl

Bij een heleboel mensen zal de manier van leven een grote rol spelen bij het ontstaan van een te hoge bloeddruk. Deze mensen kunnen onder andere:

  1. te kampen hebben met overgewicht,
  2. dagelijks niet voldoende lichaamsbeweging hebben,
  3. minder gezonde voeding gebruiken.

Er is wetenschappelijk een sterk verband aangetoond tussen overgewicht een te hoge bloeddruk. Daarnaast is eveneens vast komen te staan dat het gebruik van te veel zout je bloeddruk sterk zal verhogen. Maar ook wanneer je niet elke dag genoeg beweegt en/of er een gezond voedingspatroon op nahoudt, is de kans groot dat je bloeddruk te hoog wordt. Een ongezond voedingspatroon bevat bijvoorbeeld veel alcoholische dranken, veel verzadigd vet en juist weinig verse groente, vers fruit, magere zuivel- en vezelrijke producten.

Bloeddruk verlagen

Zodra je te zwaar bent en een te hoge bloeddruk hebt kan afvallen je bloeddruk aanzienlijk laten dalen. Door ervoor te zorgen dat je op een gezond gewicht (met een BMI lager dan 25) zit of terechtkomt, kun je een hoge bloeddruk uitbannen. Om je bloeddruk te verlagen kun je je voedingspatroon aanpassen en overstappen op een dieet dat:

  • rijk is aan groente en fruit,
  • veel vis, magere zuivel en noten bevat,
  • arm is aan zout en verzadigd vet.

Uit wetenschappelijk onderzoek is vast komen te staan dat wanneer je een dergelijk dieet gaat volgen de bovendruk gemiddeld met 5,5 mmHg zal dalen. De onderdruk zal dan met gemiddeld 3,0 mmHg worden verminderd.

koopjesdrogisterij producten banner

Door elke dag tenminste een half uur intensief te bewegen (zoals wandelen, fietsen of zwemmen) zal je bloeddruk eveneens lager worden.

Zoutinname

Wanneer je minder zout binnenkrijgt, zal je bloeddruk dalen en de kans op het ontstaan van hart- en vaatziekten kleiner worden. Indien je geen last van een te hoge bloeddruk wilt krijgen dan luidt het advies: niet meer dan zes gram zout op een dag te gebruiken. Op het moment dat je, ongeacht of je een hoge bloeddruk hebt of dat deze normaal is, je dagelijkse zoutinname halveert dan zal je bloeddruk aanzienlijk gaan dalen. Bij mensen met een te hoge bloeddruk zal echter eerder een duidelijke daling waargenomen kunnen worden (gemiddeld 3,6 tot 5,6 mmHg daling van de bovendruk en 1,9 tot 3,2 mmHg daling van de onderdruk).

Alcoholgebruik

Indien je alcoholische drank gebruikt, zal je bloeddruk gaan stijgen. De kans op het ontwikkelen van een te hoge bloeddruk zal gelijke pas houden met je dagelijkse alcoholinname. Je kunt je bloeddruk dus eenvoudig effectief verlagen: gewoon door elke dag minder alcohol te drinken.

Roken

Het verband tussen roken en het ontstaan van een te hoge bloeddruk is nog niet helemaal duidelijk. In het bijzonder de chronische effecten van roken zijn nog niet helemaal helder. Hoewel roken geen aantoonbare risicofactor is voor het ontwikkelen van een te hoge bloeddruk, is het zeker wel een risicofactor voor het ontstaan van aderverkalking. Als gevolg van de verstijfde bloedvaten door de aderverkalking zal je bloeddruk wel eerder de hoogte ingaan.

Chronische stress

Er zijn steeds meer aanwijzingen dat chronische stress een te hoge bloeddruk tot gevolg kan hebben. Het verband tussen stress en een te hoge bloeddruk is overigens erg ingewikkeld. Nader onderzoek zal aan moeten tonen of stress rechtstreeks verband houdt met de verhoogde bloeddruk of dat dit een achterliggende factor is die samenhangt met een minder gunstige leefstijl.

Hoge bloeddruk voorkomen

Om een hoge bloeddruk te kunnen voorkomen dien je je op meerdere risicofactoren te richten. Het is dus niet voldoende om bijvoorbeeld alleen je voedings- of bewegingspatroon aan te passen. Indien je te zwaar bent zul je daarnaast ook gewicht moeten verliezen en wanneer je overmatig alcohol gebruikt zul je dit moeten matigen om je bloeddruk effectief te kunnen verlagen.

bewust puur banner