fbpx
Take a fresh look at your lifestyle.

9 Natuurlijke manieren om sinus- en hoofdpijn te verlichten

Op momenten dat je hoofd lijkt te bonzen en je een zekere druk voelt rondom je ogen, je wangen of je voorhoofd, dan kan het zijn dat je last hebt van sinus- en hoofdpijn. “Talloze factoren kunnen hoofdpijn die uitgaat van de sinussen tot gevolg hebben,” zegt Subinoy Das, chief executive officer en interim medisch directeur van het Amerikaanse instituut voor geavanceerde sinusverzorging en -onderzoek in Columbus, Ohio. De meest belangrijke factor is de zwelling van de bekleding die zich in de neus en de sinussen bevindt. Als gevolg daarvan kun je namelijk last kunnen krijgen van een drukkend en pijnlijk gevoel in het gezicht en het hoofd.

Symptomen van sinus- en hoofdpijn

Symptomen van sinus- en hoofdpijn omhelzen pijn die in verband kan worden gebracht met congestie (ophoping van vocht) door een verkoudheid of een allergie, pijn rondom je ogenje voorhoofd of bij je tanden. De pijn zal erger zijn in de ochtend, maar eveneens verergeren wanneer je vooroverbuigt. Een aantal van de meer natuurlijke methoden om sinuspijn te verlichten, vaak door de zwelling en de dunne slijmafscheiding te vermindert alsook de afvoer van slijm en vocht uit de sinussen te verbeteren, zijn doorgaans zeer nuttig.

1. Sinuspijn behandelen met behulp van de luchtvochtigheid

“Droog, dik slijm in je neus en sinusholtes kan korsten gaan vormen die de afvoer vanuit de sinussen en het wegvoeren van virussen en andere ongewenste deeltjes uit de neus in de weg staan. Door het vocht in de lucht te verhogen en meer vocht in je lichaam te brengen, kan je slijm dunner worden en weer naar buiten stromen”, zegt Dr Subinoy. Bepaalde natuurlijke manieren om je sinussen leeg te laten lopen en de druk erop te verlichten, zijn onder andere: veel drinken,

  • een luchtbevochtiger gebruiken,
  • plaatsen met een koude, droge lucht vermijden;
  • veel stomende douches nemen,
  • een kop hete thee of soep drinken.

2. Spoelen om de druk op de sinussen te verminderen

“Zoutwaterspoelingen zijn de beste manier om de neus en de sinussen schoon te maken, dit kan dan ook sinuspijn helpen voorkomen of verlichten. Je kunt hiervoor een vrij verkrijgbare zoutoplossing voor de neus gebruiken, maar veelartsen raden eveneens aan om een speciale sinusspoelfles of neti-pot te gebruiken die bij de meeste apotheken te koop zijn,

Je kunt de volgende veel gebruikte, eenvoudig zelf te maken zoutoplossing gebruiken om je neus mee te spoelen. Eerst vul een schoon glas van 200 milliliter met gedestilleerd, of gesteriliseerd, lauw water. Gebruik in geen geval leidingwater, mits dit minimaal 3 minuten heeft gekookt. Voeg een halve theelepel niet gejodeerd zout en een snufje bakpoeder aan het water toe. Verder is het zaak dat je alle spullen die je gebruikt telkens grondig schoonmaakt en wanneer je weer een nieuwe voorraad maakt zo steriel mogelijk te werk gaat.

3. Afwisselend warme- en koude kompressen

Even gaan liggen met een warm washandje over je ogen en neus kan helpen om de neusholtes een beetje te verwarmen en de aanwezige afscheidingen los te maken, Je kunt eveneens warme- en koude kompressen afwisselen om de pijn en de druk in de sinussen te verlichten. Hiervoor ga je op de volgende manier te werk: je begint altijd met het leggen van een warme handdoek of warm washandje op je sinussen voor de duur van circa drie minuten. Daarna plaats je een koud kompres voor de duur van slechts 30 seconden op dezelfde plaats en wisselt dit nog twee keer af. Je kunt deze behandeling circa vier keer op een dag herhalen.

4. Gebruik pittig voedsel om de druk op de sinussen te verlichten

Een heleboel mensen merken dat pittig eten, zoals pepers of hete mosterd, hun neusholtes opent en hen enige verlichting kan geven met betrekking tot de pijn in de sinussen. Er is degelijk bewijs voor handen dat capsaïcine, het werkzame bestanddeel dat in chilipepers zit, effectief werkt wanneer het gaat om de verlichting van bepaalde vormen van pijn, Capsaïcinepreparaten zijn namelijk onderzocht voor de behandeling van een aantal pijnsyndromen in het gezicht en door het behandelen van rhinitis (ontsteking van het neusslijmvlies). Beide gevallen levereden veelbelovende resultaten op. Maar wanneer je de smaak van pittig eten weet te waarderen (en je maag daar goed tegen bestand is), dan kun je proberen om met pittig voedsel je sinusklachten te helpen verlichten.

5. Herken het verschil tussen sinushoofdpijn en migraine

Een groot aantal mensen neemt aan dat ze last van pijn in hun sinussen hebben als gevolg van een zekere druk die daarop uit wordt geoefend, terwijl ze in de praktijk migraine blijken te hebben. De pijn waar migraine mee gepaard gaat, kan immers dezelfde zenuwen beïnvloeden als de sinusholtes en gaat tevens vaak gepaard met klachten als een verstopte neus, misselijkheid en een verergering van de klachten door fel licht. Wanneer sinuspijn het gevolg is van migraine, dan zal de beste natuurlijke behandeling bestaan uit het rustig gaan liggen in een donkere, stille kamer.

6. Neurie je sinuspijn weg

“Bepaalde personen beweren dat een uurtje neuriën ervoor zorgt dat er een verbetering optreedt in de sinuspijn. Onderzoekers in Zweden hebben bovendien ontdekt dat neuriën ervoor kan zorgen dat je sinussen open blijven. Hoe dat mogelijk is? Neuriën zal zowel de luchtstroom door je sinussen als de concentratie van stikstofmonoxide in je sinussen toelaten nemen. De combinatie van stikstofmonoxide en deze luchtstroom kan je kans op sinusitis af laten nemen. Dus op momenten dat je verkouden bent of je last van een allergie hebt, en je bovendien een bijholte-infectie wilt voorkomen, dan dien je een vrolijk deuntje te neuriën en jezelf daar een uur lang mee op te vrolijken terwijl je tegelijkertijd je klachten verlicht.

7. Maak de verbinding tussen geest en lichaam bij sinuspijn

Technieken die gebruik maken van de verbinding tussen geest en lichaam, zoals diepe ademhalings- en ontspanningsoefeningen, kunnen erg effectief zijn om deze vorm van pijn te verlichten. Deze technieken zijn echter afhankelijk van het vermogen van de geest om de waarneming van de pijn te kunnen beïnvloeden en zijn in het bijzonder nuttig als het gaat om een chronische- of steeds terugkerende pijn die dikwijls gepaard gaat met sinusdruk. Een aantal voorbeelden van dit soort technieken is biofeedback, meditatie, yoga en hypnotherapie.

8. Triggers voor sinuspijn vermijden

Een van de meest voorname dingen die je dient te vermijden, is de vrij verkrijgbare neusspray voor de verstopte neus, deze sprays kunnen weliswaar zorgen voor een snelle verlichting van je klachten, maar maken na een paar dagen de druk op je sinussen en de verstopte neus juist weer erger. Enkele andere stappen die je kunt zetten om sinuspijn tegen te gaan, zijn het vermijden van alcohol, die de sinuspijn en de ophoping van vocht juist erger kan maken; het grondig schoonhouden van de luchtbevochtiger die je gebruikt om zo schimmelallergieën te voorkomen; je beddengoed op een hoge temperatuur te wassen om op die manier de blootstelling aan allergenen te kunnen verminderen en niet gaan zwemmen, duiken of vliegen op momenten dat je last hebt van sinusitis, een verkoudheid of een allergie waar je neus bij betrokken is.

9. Ken de grenzen van zelfbehandelingen om sinuspijn te verminderen

Je moet nooit proberen om je sinuspijn zelf te behandelen op het ogenblik dat je symptomen hebt zoals:

  • geel of groen gekleurd snot,
  • constante koorts,
  • een stijve nek,
  • pijnklachten die meer dan 24 uur aan blijven houden,
  • verwardheid,
  • een gevoel van zwakte,
  • gevoelloosheid,
  • tintelingen,
  • een aanhoudende misselijkheid of braken.

Dit soort symptomen kan namelijk duiden op de aanwezigheid van een ernstige infectie in je sinussen die mogelijk antibiotica nodig heeft. Het gebruik van een natuurlijke verlichting bij sinuspijn is goed op momenten dat je last hebt van een milde chronische pijn of wanneer de hoofdpijn in verband kan worden gebracht met een verkoudheid of een allergie, maar zodra je ernstige pijn gaat ervaren die niet reageert op deze behandelingen of technieken, dan dien je altijd je huisarts te raadplegen. Hij, of zij, kan dan je situatie beoordelen en eventueel een geschikte behandeling in gang zetten.

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.