De online beautymarkt is booming. Dat betekent dat er steeds meer mensen zijn die online beauty producten gaan verkopen. En de industrie heeft zelfs het voortouw genomen als het gaat om technologische innovaties. Met name op het gebied van e-commerce (met name online webshops), zijn beauty bedrijven steeds weer op zoek naar manieren om het de online koper zo gemakkelijk mogelijk te maken. Er zijn dan ook een aantal trends waarvan we verwachten dat deze de komende tijd door zal gaan zetten. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van social media, aanbieden van beloningen voor trouwe klanten en het maken van tutorials.
Social media
Voor de online beauty industrie is het gebruik van social media belangrijker dan ooit. Het is al duidelijk dat veel klanten te vinden zijn via platforms zoals Instagram en TikTok. Het is daarom handig om op deze platforms een product tentoon te stellen of om als eigenaar van een beauty salon te laten zien wat je kunt. Het is de ideale manier om een online portfolio op te bouwen. Op die manier zullen online cliënten sneller geneigd zijn om online een sessie te boeken. Zorg er dus voor dat er in je clips een knop te vinden is naar je online boekingssysteem of webshop als je online producten verkoopt. Maak gerust gebruik van functies zoals peilingen en vragen om uit te vinden welke producten of diensten het meest populair zijn. Een mening over je product of dienst hoort er dus echt bij.
Beloningen voor trouwe klanten
Beloningen voor trouwe klanten horen niet alleen bij de beauty industrie, maar zijn op veel verschillende soorten branches van toepassing. Je bedrijf kan immers niet blijven bestaan zonder je klanten. Om die reden is het belangrijk dat je je cliënten echt aan je blijft binden. Een goed programma om trouwe klanten te belonen, is daarom onmisbaar. Er zijn verschillende manieren om dat te doen. Bijvoorbeeld door gratis samples of kortingen weg te geven. Als beauty salon kun je eventueel ook als stempel werken.
Niet alleen beauty salons werken met loyaliteitsprogramma’s. Een van de bekendste voorbeelden van bonussen en promoties online is bijvoorbeeld het online casino. Ook in deze industrie is de concurrentie voelbaar en dus doen de online casino’s er alles aan om klanten te blijven trekken. Zo zullen de casino’s bij online gokken direct uitbetalen, waardoor je als trouwe klant niet lang op je geld hoeft te wachten als je gewonnen hebt bij bijvoorbeeld online roulette, live Monopoly of een online gokkast. We kunnen als beauty industrie wat van de casino industrie leren, omdat in Nederland alleen al er zo’n half miljoen online gokkers actief zijn via een online account.
Maak tutorials
Beauty influencers zijn populairder dan ooit. Bied je producten of diensten aan, dan is het onmisbaar om je volgers te laten zien wat ze kunnen verwachten als ze je beauty salon binnenlopen of een bepaald product uit de webshop bestellen. Om deze reden doe je er goed aan verschillende tutorials te maken. Als je daarmee een trouwe basis aan volgers opbouwt, kun je daarmee ook weer geld verdienen. Zo kun je bijvoorbeeld een sponsorschap met een merk afsluiten, zodat je deze extra belicht. En klanten weten daardoor precies wat ze kunnen verwachten van je bedrijf. Het is ook de ideale manier om nieuwe cliënten aan je te binden. Zorg er dus voor dat je geregeld nieuwe beauty content maakt en ook bij iedere video interactie toont. Reageer dus gerust op vragen of bedank iemand voor het liken van je video. Een goede manier om een video te maken, is dat je weet waar je het over wilt hebben. Je hoeft niet elke video woord voor woord uit te schrijven, maar je doet er wel goed aan alvast na te denken over grote lijnen. Naast online video’s is ook regelmatig live streamen een goede optie. Ga je zelf beginnen in de online beauty wereld? Dan heeft de KvK goede tips voor je.