fbpx
Take a fresh look at your lifestyle.

Wat zijn probiotica?

Met probiotica worden levende bacteriën en schimmels bedoeld die een goede invloed hebben op je gezondheid, en dan in het bijzonder op spijsverteringsstelsel. In de regel zullen mensen bacteriën en schimmels als ziektekiemen beschouwen, maar je lichaam zit van nature ook vol met bacteriën, zowel goede als slechte varianten. Probiotica worden dan ook vaak “goede” of “nuttige” bacteriën genoemd omdat ze je lichaam helpen om je darmen in een goede conditie te houden.

Probiotica is te verkrijgen in de vorm van supplementen en in bepaalde voedingsmiddelen, zoals yoghurt en andere zuivel. Artsen raden vaak probiotica aan als een patiënt hulp nodig heeft bij zijn, of haar, spijsverteringsproblemen.

Op welke wijze werken probiotica?

Onderzoekers zijn nog steeds druk bezig om uit te zoeken op welke manier probiotica exact werken. Een aantal manieren waarop deze goede bacteriën en schimmels je gezond kunnen houden, zijn:

  • Op momenten dat je “goede” bacteriën die van nature in je lichaam voorkomen, verloren zijn gegaan, bijvoorbeeld nadat je antibiotica hebt gebruikt, dan kunnen probiotica je helpen om deze weer aan te vullen.
  • Probiotica kunnen daarnaast helpen om de balans tussen je “goede” en “slechte” bacteriën oppeil te houden en zo je lichaam naar behoren te laten werken.

Soorten probiotica

Veel bacteriënsoorten worden geclassificeerd als probiotica. Ze hebben echter allemaal verschillende voordelen, maar de meeste zijn echter afkomstig uit een tweetal groepen. Je behandelde arts kan je doorgaans prima vertellen welke probiotica in jouw persoonlijke situatie je het beste kunnen helpen.

  • Lactobacillus. Dit is wellicht wel het meest voorkomende probioticum. Het is dan ook het probioticum dat je aan zult treffen in yoghurt en andere gefermenteerde voedingsmiddelen. Verschillende soorten van dit probioticum kunnen je helpen als je last hebt van diarree en kunnen bovendien mensen helpen die niet in staat zijn om lactose, de suiker die van nature in melk zit, te verteren.
  • Bifidobacterium. Dit probioticum kun je vinden in bepaalde zuivelproducten. Het kan je helpen om de symptomen van het prikkelbare darm syndroom (PDS) en een aantal andere aandoeningen te verlichten.
  • Saccharomyces boulardii is een schimmel dat in probiotica aan wordt getroffen. Deze schimmel lijkt te helpen bij de bestrijding van diarree en andere problemen die betrekking hebben op je spijsvertering.

Wat doen probiotica?

Probiotica helpen onder meer om voedsel door je darmen te transporteren. Dit doen ze door de zenuwen te beïnvloeden die de darmbewegingen onder controle houden. Onderzoekers proberen echter nog altijd om uit te zoeken welk probioticum het beste is voor bepaalde gezondheidsproblemen. Een aantal voorkomende aandoeningen dat met behulp van probiotica behandeld kan worden is:

  • Het prikkelbare darm syndroom (PDS),
  • Inflammatoire darmaandoening,
  • Infectieuze diarree (dus diarree die het gevolg is van een infectie met een virus, een bacterie of een parasiet),
  • Diarree die het gevolg is door het gebruik van antibiotica.

Er is eveneens een onderzoek voor handen waaruit blijkt dat probiotica van nut zijn voor een aantal andere problemen in diverse delen van je lichaam. Bepaalde personen beweren zelfs dat probiotica hebben geholpen bij het aanpakken van:

  • Huidaandoeningen, zoals eczeem,
  • Gezondheidsklachten die betrekking hebben op de urinewegen en de vaginale omgeving,
  • Het voorkomen van allergieën en verkoudheid,
  • De gezondheid in de mond.

Hoe kun je probiotica veilig te gebruiken

De overheid zorgt ervoor dat probiotica op een soortgelijke wijze worden gereguleerd als voedingsmiddelen, en dus niet zoals geneesmiddelen. In tegenstelling tot de regels waar farmaceutische bedrijven zich aan dienen te houden, hoeven de producenten van probiotische supplementen van hun producten niet aan te tonen dat deze veilig te gebruiken zijn, of dat ze daadwerkelijk werken zoals dat op de verpakkingen wordt beloofd.

Voordat je van start gaat met het gebruik van probiotica doe je er altijd verstandig aan om je behandelde arts te vragen of dit in jouw specifieke situatie een goed idee is. Over het algemeen wordt echter aangenomen dat probiotische voedingsmiddelen en supplementen veilig gebruikt kunnen worden door de meeste mensen, ondanks het feit dat bepaalde personen met problemen met hun afweersysteem, of die te kampen hebben met andere ernstige gezondheidsproblemen, deze producten juist niet zouden moeten nemen.

In bepaalde gevallen kunnen er lichte bijwerkingen verbonden zijn aan het gebruik van probiotica. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan: maagklachten, diarree, winderigheid en een opgeblazen gevoel in de eerste dagen nadat je bent begonnen met het gebruik ervan. Verder is het mogelijk dat probiotica allergische reacties teweegbrengen. Op het moment dat dit het geval blijkt te zijn, dan dien je te stoppen met het gebruik ervan en contact op te nemen met je behandelde arts. Dit geldt uiteraard ook wanneer je andere problemen ondervindt die je toe zou kunnen schrijven aan het gebruik van een probioticum.

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.