Take a fresh look at your lifestyle.

Leren om dieetfouten te aanvaarden

Indien je ooit een poging hebt gedaan om af te vallen, dan weet je hoe gemakkelijk het is om zo nu en dan een dieetfout te maken. Van het binnenkrijgen van te veel calorieën tot het niet genoeg bewegen, simpele fouten kunnen het frustrerend en lastig maken om je afvalplan te blijven volgen. Natuurlijk, als afvallen zo eenvoudig zou zijn, zouden wereldwijd niet zoveel mensen miljarden euro’s per jaar uitgeven aan producten en diensten om overtollig lichaamsgewicht mee kwijt te kunnen raken.

Door fouten in het dieet te maken, kan de motivatie een behoorlijke deuk oplopen en in bepaalde gevallen kan dit er zelfs toe leiden dat mensen hun lijnpoging simpelweg opgeven. Het is dus eigenlijk zaak om de meest voorkomende psychologische valkuilen die je tegen kunt komen als je op dieet bent te vermijden en op het juiste pad te blijven. Door te leren op welke wijze je dieetfouten kunt aanvaarden, kun je naar gezondere manieren zoeken om je afvaldoelen te kunnen bereiken en tegelijkertijd een aantal gezondere gewoontes aan te wennen.

Neem de situatie opnieuw onder de loep

Indien je toe hebt gegeven dat je een koekje (of drie) hebt gegeten, of dat je misschien je training een paar dagen achtereen over hebt geslagen, dan kan het lijken alsof je slecht je best hebt gedaan en je volledige dieet in een neerwaartse spiraal hebt doen belanden. Toch is het van groot belang om een ​​realistische kijk te hebben en je blik niet alleen te richten op je gedrag, maar ook op je emotionele reacties. Negatief zelfmedelijden is een namelijk vaak de oorzaak van het mislukken van een dieet. Indien je jezelf uit gaat foeteren, zal het niet lang duren voordat je werkelijk gaat geloven dat je niet langer in staat bent om je doelen ten aanzien van je gewichtsverlies te handhaven.

Een manier om dit te voorkomen is om de situatie opnieuw goed in beeld te brengen en dit te doen op een manier die je in staat stelt het goede te zien van alles wat er gebeurd is. Je hebt wellicht toegegeven aan een verleiding, maar misschien heb je daardoor ook wat meer inzicht gekregen in de situatie en kan dit je helpen om in de toekomst dit soort voorvallen te voorkomen zodat je je wel aan je dieet blijft houden. Je kunt je er nu bijvoorbeeld bewust van zijn dat je waarschijnlijk op een bepaald moment van de dag honger hebt, zodat je de volgende keer ervoor kunt zorgen dat je een gezonder snack bij de hand hebt.

Onderzoek heeft aangetoond dat een positieve heroverweging maken één van de meest effectieve strategieën kan zijn om om te gaan met kleine tegenslagen en mislukkingen tijdens het volgen van een dieet. Door dit te doen, of door te proberen om het goede in een situatie te zien, bleek mensen te helpen om hun dagen op een positievere manier af te sluiten. Mensen die positieve heroverwegingen gebruikten waren aan het eind van iedere dag meer tevreden.

In plaats van kleine fouten als een catastrofe te zien, richt je je beter op het oefenen van een beetje zelfcompassie. Realistisch gezien, zullen matige verleidingen je dieet niet doen ontsporen en wanneer je jezelf zo nu en dan verwend, kan het je zelfs helpen om op de lange termijn vast te blijven houden aan je dieetplan.

Je kans op succes wordt immers groter wanneer je in het bijzonder een positieve houding aan blijft houden ten opzichte van je inspanningen en je vermogen om te slagen. Wanneer je vertrouwen in jezelf hebt en over voldoende motivatie beschikt om door te gaan, dan zul je veel meer kans maken om uiteindelijk je doelen te behalen.

Ken je zwakheden

Een onderdeel van het leren om afvallen te aanvaarden, is het erkennen dat ieder mens zijn, of haar, eigen zwakheden heeft. In plaats van je zwakheden en fouten te ontkennen, kan het een veel effectievere oplossing zijn om de zaken te erkennen waar je het moeilijk mee hebt. Door je zwakke plekken te leren kennen, of het nu de neiging is om je workouts te verknoeien of om te genieten van een bepaalde snack, het is altijd goed om een effectief plan te bedenken om met dergelijke problemen om te gaan. Ondanks het feit dat je zo nu en dan een dieetfout mag maken, kan een geslaagde planning helpen om de schade ten opzichte van je gestelde afval-, fitness of gezondheidsdoelen tot een minimum te beperken.

Indien je weet dat een verlangen naar koolhydraten je zwakke kant is, dan kun je bijvoorbeeld manieren bedenken om met mate koolhydraatrijk voedsel in je dieet op te nemen, maar ook om deze verleidingen in evenwicht te brengen met de gezonde keuzes die een heleboel vezelrijke groente en magere eiwitten dienen te bevatten. In plaats van eenvoudigweg je fouten te ontkennen, of zelfs te negeren, kunt je door het aanvaarden van je dieet op het gebied van voeding, je voedingskeuzes en oefeningen eenvoudiger een planning maken die uiteindelijk tot succes zullen leiden.

Richt je steeds maar op de verandering van één gewoonte

Bij effectief gewichtsbeheer gaat het om het aannemen van gezonde gewoontes, maar het vervangen van oude gedragspatronen door nieuwe is niet altijd even gemakkelijk. Te veel veranderingen in één keer doorvoeren, is een veel voorkomende fout als je gewicht wilt verliezen. Het gevolg hiervan is dat het aanzienlijk lastiger wordt om je afvalplannen bij te houden.

Veel van de dingen die je dagelijks doet, zijn simpelweg een kwestie van gewoonte, dit geldt eveneens voor acties die van invloed zijn op je gezondheid, je gewicht en je conditie. Onderzoeken doen vermoeden dat circa 40 procent van je dagelijkse activiteiten uit gewoontes bestaan, waarvan er een groot deel worden gevormd als gevolg van zogenaamd associatief leren. Op het moment dat je een actie uitvoert die een gewenst resultaat oplevert, dan is de kans groot dat je deze actie in de toekomst zult blijven herhalen.

Dit soort gewoonten zal echter de nodige tijd vragen om zich te vormen, dus nieuwe voedingsgewoontes zullen eveneens een bepaalde tijd nodig hebben om zich te wortelen in je dagelijkse leefpatroon. Dit kan echter frustrerend zijn op het ogenblik dat je probeert om af te vallen en om die reden geven mensen hun lijnpoging soms op voordat nieuwere, gezondere gewoontes de tijd hebben gekregen om zich volledig te vormen.

In plaats van te proberen een aantal veranderingen tegelijkertijd door te voeren, moet je je richten op het veranderen van slechts één kleine gewoonte per keer. Zo kun je bijvoorbeeld iedere week een bepaalde uitdaging proberen aan te pakken. De eerste week kan het vervangen van gewone frisdrank door bruisend- of gewoon water door worden gevoerd. De week erna kun je proberen om iedere middag een korte wandeling te maken, in plaats van voor televisie neer te ploffen als je thuiskomt van je werk. Nog een week later kun je je tot doel stellen om thuis je maaltijden te bereiden, in plaats van deze af te halen.

Ondanks het feit dat dit wellicht relatief kleine veranderingen lijken, kunnen zelfs kleine wijzigingen in je dagelijkse routine een sneeuwbaleffect hebben op je gezondheid. Na verloop van tijd zullen deze gewoontes meer standaard zijn geworden en je poging om lichaamsgewicht kwijt te raken zoveel eenvoudiger maken.

Probeer jezelf te aanvaarden

Het is een veelvoorkomende opeenvolging van gebeurtenissen voor een heleboel afvallers: je maakt een kleine fout tijdens het afvallen en je merkt dat je voor die bepaalde dag de handdoek in de ring gooit, je eet dan niet alleen te veel, maar loopt ook op jezelf te foeteren. Erger nog, je zou je zelfs bezig kunnen houden met destructief gedrag, zoals het krijgen van ware eetbuien die je verder kunnen laten ontsporen en je steeds verder zullen verwijderen van je gestelde dieetdoelen.

Het eten van één koekje is misschien geen fout als je op dieet bent, maar boos worden en vervolgens een heel pak met koekjes opeten kan wel problemen met zich meebrengen, in het bijzonder als dit gedrag geregeld voorkomt. Eén onderzoek heeft aan weten te tonen dat het accepteren van jezelf niet alleen één van de beste manieren was om je gevoel van eigenwaarde te verbeteren, maar het zou eveneens kunnen leiden tot een vermindering van het gedrag waarmee je jezelf saboteert. In een reeks van vijf uiteenlopende experimenten waren mensen die zichzelf moeten leren accepteren minder snel geneigd tot het vertonen van destructief gedrag en eerder geneigd om zich te richten op de verbetering van hun zwakheden.

Op het moment dat het gaat om een ​​dieet, dan is het leren accepteren van jezelf, je fouten en alles wat er verder bij komt kijken, een hulpmiddel om de neiging om je inspanningen te saboteren te ondermijnen. In plaats van jezelf te bekritiseren en terug te vallen in slechte gewoontes, kun je immers ook je fouten aanvaarden en eraan werken om dit soort problemen te overwinnen op momenten dat ze zich in de toekomst voor zullen doen.

Slotopmerking

Afvallen kan soms behoorlijk lastig zijn, maar jezelf de grond in boren vanwege de zwakheden die je hebt kan het proces nog veel moeilijker maken. Leren op welke manier je dieetfouten kunt aanvaarden, kan echter een bepaalde tijd vergen, maar het oefenen van zelfacceptatie en het zoeken naar nieuwe manieren om gezonde gewoontes aan te wennen, is wellicht wel de belangrijkste sleutel tot het verliezen van overtollig lichaamsgewicht op de langere termijn.

 

 

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.