Take a fresh look at your lifestyle.

8 manieren om gemotiveerd te blijven tijdens je dieet!

Je kunt gemakkelijk zeggen dat je ‘probeert af te vallen’, maar het daar staat tegenover dat het soms bijzonder moeilijk kan zijn om voortdurend gemotiveerd te blijven. Wanneer je resultaten wilt zien, dan kun je vast en zeker wel wat motiverende tips gebruiken om er zo voor te zorgen dat je voor een lange tijd vol blijft houden en je je niet laat verleiden door allerlei verleidingen die op je pad kunnen komen. Om je een handje te helpen, hebben we hieronder de beste manieren om gemotiveerd te blijven op een rijtje gezet. Zo kun je bijvoorbeeld ook tijdens een reis of vakantie werken aan het verliezen van overtollige kilo’s.

1. Stel jezelf realistische doelen en heb geen onredelijke verwachtingen

Wanneer je te zwaar bent, dan zou je waarschijnlijk niets liever dan 20 kilo in één maand afvallen. Het is echter niet waarschijnlijk dat je dit doel zult bereiken in deze tijdspanne. Onrealistische doelen stellen zullen je dan ook eigenlijk altijd leiden naar een mislukking; je blijft daardoor gemotiveerd om door te gaan als je tot de ontdekking komt dat het je niet is gelukt.

Als je dan ook iets leest over een geweldig dieet of trainingsplan met veelbelovende supersnelle resultaten, dan moet je jezelf voor ogen houden dat dit een belofte is die je al talloze keren hebt gehoord. Iets wat te mooi lijkt om waar te kunnen zijn, is dat in de praktijk immers meestal ook. Gewichtsverlies is namelijk beter te vergelijken met het lopen van een marathon, in plaats van met een sprint en blijvende resultaten boeken, kost nu eenmaal veel tijd en moeite/ Jezelf voor de gek houden werkt dan ook niet in je voordeel in dit geval.

2. Houd een fotodagboek bij van je behaalde successen

Het voor handen hebben van een aantal foto’s dat je voortgang laten zien, is een uitstekende manier om je humeur op peil te houden. Eén onderzoek heeft zelfs aan het licht gebracht dat de methode afvallers kan motiveren, waardoor de kans groter wordt dat ze hun streefgewicht zullen gaan bereiken.

Het is idee is dan ook erg logisch: als je iedere dag naar je lichaam kijkt in de spiegel, dan is het zeker niet eenvoudig om snel een ​duidelijk ​verschil te zien. Maar met fotografisch bewijs van de manier waarop je eruit zag voor en na (maar ook tijdens) je afslankpoging, zie je wel van hoe ver je eigenlijk bent gekomen. Voor nog meer motivatie kun je je foto’s zelfs op sociale media posten zodat je vrienden je extra steun kunnen geven.

3. Geniet van de lichaamsbeweging

Wanneer je hardlopen op de loopband absoluut niet leuk vindt, dan is de kans groot dat je het niet gaat doet. Het is moeilijk om gemotiveerd te blijven wanneer je een activiteit als een ware marteling ervaart. Maar er is gelukkig ook goed nieuws op dit gebied: lichaamsbeweging is een zeer breed begrip en kan dan ook in de meest uiteenlopende vormen worden aangewend. Het enige wat je hoeft te dien, is iets vinden waar je wel van houdt zodat bewegen leuk wordt om te doen.

Indien je bijvoorbeeld dansen leuk vindt, dan kun je eens gaan kijken of Zumba-lessen of online video’s aansluiten bij deze interesse. Indien je liever met wat vrienden gaat doen, dan kun je juist samen met één of meerdere anderen dagelijkse een wandeling gaan maken en in de tussentijd wat babbelen. Wanneer je niet weet waar te beginnen, dan kun je een trainingsschema gebruiken van een sportschool bij je in de buurt en zoek je naar opties die wellicht aansluiten bij jouw interesses. Soms is zelfs een inspirerende instructeur de motiverende factor die je nodig hebt om je naar de lessen te krijgen. Ga op zoek naar een training waar je echt naar uit kunt kijken, zodat motivatie geen probleem meer hoeft te zijn.

4. Zorg voor een goede nachtrust

Dit lijkt wellicht een onnodige tip als het de motivatie betreft, maar niets is minder waar. Een goede nachtrust werkt namelijk erg motiverend. De reden hiervan is dat wanneer je moe bent, je vermogen af zal nemen om te helder na te denken en je emoties in de hand te houden. En wie heeft er nu geen lekker ijsje verdiend als hij, of zij, zich niet optimaal fit voelt. Een goede nachtrust zal dus werkelijk de meest verrassende reden kunnen zijn dat je geen gewicht aan het verliezen bent.

6. Zoek een maatje

Het vinden van een maatje als je probeer om lichaamsgewicht kwijt te raken, zal een enorm verschil maken met betrekking tot je kans van slagen. Iemand hebben om je steeds tot verantwoording te roepen, werkt namelijk buitengewoon motiverend. Het is dan dus ook minder waarschijnlijk dat je een bepaalde training overslaat wanneer je weet dat er een vriend op je staat te wachten. En zelfs wanneer je niemand hebt om je te steunen tijdens het afvallen, dan is het nog steeds mogelijk om ondersteuning te krijgen van mensen van over heel de wereld: dankzij sociale media kun je namelijk je activiteiten en resultaten delen met wie je maar wilt. Er zijn zoveel inspirerende afslankgroepen te vinden op bijvoorbeeld Facebook waar je lid van kunt worden en ondersteuning van kunt krijgen.

7. Beloon jezelf geregeld

Wie raakt er niet gemotiveerd om succes te boeken als er een beloning in het vooruitzicht wordt gesteld. Natuurlijk moet je altijd wel een beloning kiezen die overeenkomt met je succes bij het afvallen. Indien je bijvoorbeeld een kledingmaat hebt verloren, dan kun je een die leuke spijkerbroek kopen. Wanneer je spieren pijn doen omdat je hard hebt gewerkt, dan mag je jezelf uiteraard belonen met een heerlijke massage. Er bestaan vandaag de dag zelfs apps en groepsuitdagingen die financiële beloningen in het vooruitzicht stellen voor behaalde resultaten tijdens het afvallen. Hier kun je natuurlijk ook je voordeel mee doen en wellicht later van de opbrengst een ultieme wens in vervullinglaten gaan, bijvoorbeeld door te gaan shoppen bij de winkel waar je voorheen alleen maar in de etalage durfde te kijken.

8. Laat je niet leven door je weegschaal

Hoewel de weegschaal de meest tastbare manier is om het verloren lichaamsgewicht te controleren, laten veel mensen de cijfertjes toch te veel doorwegen. Er zijn echter een groot aantal factoren die je gewicht beïnvloeden, zoals de hoeveelheid water die je een bepaalde dag hebt gedronken en hoeveel natrium je de dag ervoor hebt gebruikt.

Op het moment dat je je elke dag weegt, dan is het goed mogelijk dat je de motivatie (tijdelijk) verliest. We raden je om die reden aan om een keer in de week op dezelfde tijd jezelf te wegen. Daarbij is het zaak dat je steeds vergelijkbare kleding draagt, of je jezelf weegt als je naakt bent. Verder kun je je vooruitgang ook prima in het oog houden door op andere zaken te letten, zoals de pasvorm van je kleding en de foto’s die geregeld van jezelf neemt.

9. Zet je perfectionisme opzij

Om succes te kunnen boeken bij het afvallen, is het goed om je te ontdoen van je alles-of-niets houding. Deze houding is namelijk vreselijk voor je motivatie. Op het moment dat bepaalde doelen niet uitvoerbaar worden, geven veel mensen het doorgaans op. Een onvermijdelijke terugval of tegenslag kan dan ook gemakkelijk de nekslag betekenen voor je poging om af te vallen en je ertoe bewegen om de handdoek in de ring te gooien. Wanneer je dit wilt voorkomen, dan dien je lief voor jezelf te zijn. Je bent tenslotte ook maar gewoon een mens en bovendien horen tegenslagen er nu eenmaal bij. Je hoeft niet al je favoriete voedsel op te geven als je op dieet bent; dat is een volkomen onzinnige fabel die helaas al jaren de ronde doet. Wanneer je dit in gedachten blijft houden, zal lichaamsgewicht verliezen een stuk eenvoudiger voor je worden.

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.