Take a fresh look at your lifestyle.

Een betere gezondheid met deze 5 vitaminepreparaten

Een betere gezondheid met deze 5 vitaminepreparaten

 

Een betere gezondheid verkrijgen wordt nagestreefd door veel mensen. Wie wil er immers niet lekker in zijn vel zitten? Bij het verkrijgen van een goede gezondheid denk je misschien aan voldoende bewegen, gezond eten en lang slapen. Die aspecten zijn inderdaad belangrijk, maar er is meer…

Tal van mensen hebben namelijk een tekort aan één of meerdere vitaminen. Dit kan ervoor zorgen dat iemand zich moe, futloos en zwak voelt. Gelukkig zijn er veel natuurlijke remedies beschikbaar die kunnen resulteren in een betere gezondheid. Daarbij kun je onder andere aan vitaminepreparaten denken.

Wanneer je echter overweegt om een preparaat met vitaminen te gebruiken, is het raadzaam om goede vitaminen informatie in te winnen. In dit artikel lees je daarom meer over 5 vitaminepreparaten die je preventief kunt gebruiken, zodat vitaminetekorten voorkomen dan wel verholpen kunnen worden.

 

Vitamine B supplementen

Een tekort aan één of meerdere B-vitaminen is iets wat regelmatig plaatsvindt. Denk bijvoorbeeld aan een tekort aan vitamine B12. Dit leidt tot een moe gevoel, wat ten koste van jouw dagdagelijkse activiteiten gaat.

Daarnaast kan een gebrek aan vitamine B5 en vitamine B6 zorgen voor broze nagels en haar dat snel uitvalt. Wanneer een tekort aan die vitaminen te lang aanhoudt, kunnen er ergere complicaties optreden. Voorbeelden daarvan zijn hersenschade en cognitieve problemen.

Om dit te voorkomen is het zaak om voldoende vitamine B uit jouw voeding te halen. Jouw voeding zou namelijk als de basis voor jouw gezondheid moeten dienen. Helaas lukt het lang niet iedereen om middels een gevarieerd en uitgebalanceerd dieet genoeg B-vitaminen binnen te krijgen.

In dat geval kan het raadzaam zijn om supplementen met vitamine B toe te voegen aan jouw dieet. Dit vormt een snelle en tevens effectieve oplossing om een mogelijk vitamine B tekort te bestrijden.

Om erachter te komen of je een vitamine B tekort hebt, kun je een medisch specialist raadplegen. Diegene kan bloed afnemen en onderzoeken, waarna een diagnose gesteld wordt. Mocht daaruit blijken dat je extra vitamine B moet nuttigen, dan kan een vitamine B complex de uitkomst bieden.

 

Vitamine D voedingssupplementen

Vitamine D – ook wel bekend als de “zonneschijn vitamine” – wordt daarnaast vaak geassocieerd met een tekort. Aangezien je lichaam niet zelf vitamine D kan aanmaken, moet je dagelijks voldoende tijd buitenshuis doorbrengen. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan.

Niet iedereen brengt dagelijks voldoende tijd in de buitenlucht door. Dit zorgt ervoor dat een tekort aan vitamine D met grote regelmaat in gezondheidsklachten resulteert. Wanneer je een tekort aan deze vitamine hebt, kun je moeite met leren hebben, jezelf futloos voelen en geen zin hebben om activiteiten te ondernemen.

Om snel een vitamine D tekort te kunnen reduceren, kun je er in samenspraak met een medisch specialist voor kiezen om een vitamine D voedingssupplement aan jouw dieet toe te voegen. Veelvoorkomende voedingssupplementen die daarvoor geschikt zijn, bevatten levertraan, visolie of vitamine D3.

Het is verstandig om met een diëtist of huisarts te overleggen welke dosis je nodig hebt. De supplementen verschillen namelijk qua sterkte.

 

Vitamine C preparaten

Vitamine C kan geschaard worden onder één van de bekendste vitaminen. Er zijn tal van redenen te bedenken voor die associatie. Globaal gezien heb je deze vitamine nodig voor een goedwerkend immuunsysteem.

Een gebrek aan vitamine C kan dus leiden tot tal van gezondheidsproblemen, zoals extra vatbaar voor virussen en bacteriën zijn, moeite hebben met concentreren en niet goed met stressvolle situaties kunnen omgaat.

Per slot van rekening gebruiken jouw bijnieren veel van deze vitamine wanneer je gestrest bent. Wanneer jouw vitamine C niveau te laag is, dan kunnen jouw bijnieren niet de benodigde hoeveelheid vitamine C uit jouw lichaam onttrekken.

Gelukkig kun je jouw vitamine C niveau op peil houden door te letten op hetgeen je eet. Deze vitamine zit in veel groenten en fruit, maar kan alsmede geconsumeerd worden door voedingssupplementen met vitamine C te nemen.

Op die manier houd je jouw vitamine C niveau preventief op een gezond level en zul je jouw immuunsysteem een boost geven. Als je jouw vitamine C inname verhoogt, dan zul je naar alle waarschijnlijkheid merken dat je minder vaak verkouden bent en minder vermoeid bent.

 

Vitamine A capsules

Tevens dient er rekening gehouden te worden met een mogelijk vitamine A tekort. Een tekort aan deze vitamine kan gelinkt worden aan tal van gezondheidsproblemen, waaronder een verslechterd zicht, acne en jeugdpuistjes, een rimpelige huid en broze botten.

Kortom, genoeg redenen dus om bij jezelf na te gaan of je wellicht een tekort aan vitamine A hebt. Herken jij één of meerdere van de bovenbeschreven gezondheidsklachten? Dan is het raadzaam om contact op te nemen met jouw huisarts. Jouw vitamine A niveau kan immers makkelijk via een bloedtest inzichtelijk gemaakt worden.

Mocht net noodzakelijk zijn om extra vitamine A binnen te krijgen middels suppletie, dan moet je dit eerst goed bespreken met een medisch specialist. Teveel vitamine A kan namelijk resulteren in levensbedreigende gezondheidsproblemen. Een overzicht aan deze vitamine is giftig voor het lichaam – voorzichtigheid is dus geboden wanneer je jouw vitamine A inname verhoogt.

Dit neemt niet weg dat je voldoende van deze vitamine binnen moet krijgen om jezelf gezond en vitaal te voelen. Je moet dus een juiste balans zien te vinden tussen een veilige inname en de gezondheidsvoordelen die daaruit voortkomen. Daarnaast kun je ervoor kiezen om jouw vitamine A niveau op een natuurlijkere manier te verbeteren. Ofwel middels jouw dieet. Kies bijvoorbeeld voor leverworst, zalm, eieren en zuivel.

 

Vitamine E vitaminepreparaten

Een tekort aan vitamine E komt gelukkig niet veel voor in België en Nederland. De meeste mensen halen namelijk voldoende vitamine E uit hun dagdagelijkse voeding. Toch kan het gebeuren dat iemand een tekort aan deze vitamine heeft.

Een vitamine E tekort zorgt hoofdzakelijk voor neurologische problemen. Denk aan het verliezen van je focus, niet goed meer uit je woorden kunnen komen en hersenmist (ook wel “brain fog” geheten) ervaren.

Wanneer vastgesteld wordt dat je een tekort aan vitamine E hebt, is het raadzaam om met behulp van de juiste supplementen dit tekort te bestrijden. Kies idealiter voor natuurlijke (in plaats van synthetische) vitamine E. De natuurlijke variant is gezonder voor jouw lichaam en wordt beter opgenomen. Dit leidt ertoe dat het tekort sneller en verantwoorder gereduceerd wordt.