Take a fresh look at your lifestyle.

Hoeveel calorieën verbranden tijdens het wandelen?

Calorieën verbranden tijdens het wandelen

Op het ogenblik dat je wilt weten hoeveel calorieën je verbrandt wanneer je één kilometer, twee mijl of meer gaat wandelen, of als je je afvraagt in welke mate je loopsnelheid hier een rol bij speelt, dan hebben ben je bij ons aan het juiste adres. Hieronder geven je namelijk de nodige uitleg over het aantal calorieën je onder welke omstandigheden tijdens het wandelen verbrandt.

Mooi en gezond

Hoe bereken je hoeveel calorieën je verbrandt?

Je lichaamsgewicht en de afstand die je gaat wandelen zijn de meest voorname factoren als het gaat om de bepaling van het aantal calorieën dat je zult verbranden. Een vuistregel is dat circa 100 calorieën per mijl (ongeveer 1,6 kilometer) worden verbrand door iemand met een gewicht van 82 kilogram en er slechts 65 calorieën per mijl worden verbrand voor een persoon die 55 kilo weegt. Zo kan je berekenen hoeveel je in theorie afvalt.

Je loopsnelheid is daarentegen van een minder groot belang. De onderstaande tabellen laten je zien hoeveel calorieën je zult verbranden tijdens het maken van een wandeling, afhankelijk van je lichaamsgewicht en je looptempo over verschillende afstanden variërend van één mijl tot de marathonafstand van 26,2 mijl (circa 42,2 kilometers).

koopjesdrogisterij afvallen banner

Hoeveel calorieën wil je verbranden?

Je doet er verstandig aan om eerst te kijken naar het aantal calorieën dat je per mijl zou verbranden in een bepaald looptempo dat je prettig vindt als je een gezonde wandeling maakt, of wanneer je een wandelvakantie met de hond wilt maken. Dit tempo is namelijk het natuurlijke tempo dat je aan zou houden wanneer je normaal gesproken zou gaan wandelen zonder te proberen om in een zeker tempo te lopen. Je kunt dus berekenen hoeveel calorieën verbranden je zult bij een bepaald tempo en loopafstand.

Calorieën verbranden door te wandelen (2,5 tot 3,5 mph per mijl per gewicht)
Tempo: 17 tot 24 minuten per mijl (10 tot 14 minuten per kilometer)
Gewicht kg)455564738291100113125136
Mijl 153 cal.64748596106117133146160
Mijl 2106128149170191213234266292319
Mijl 3160191223255287319351399439479
Mijl 4213255298340383425468532585638
Mijl 5266319372425479532585665731798
Mijl 6319383446510574638702798877957
Mijl 737244752159567074481993110231117
Mijl 8426510595680766850936106411701276
Mijl 94795746707658619571053119713161436
Mijl 1053263874485095710631170133014621595
Mijl 13.16978369751114125413931533174219152089
Mijl 26.21394167219492227250727853065348538304179

Die laatste twee waardes zijn de 13,1-mijl halve marathonafstand en de 26,2 mijl volledige marathonafstand.

Calorieën verbranden per mijl bij snellere loopsnelheden

Nu kun je gaan bekijken wat de effecten zullen zijn als je je loopsnelheid op gaat voeren tot stevig doorstappen (4 mph of meer). Je verbrandt immers meer calorieën per mijl of kilometer naarmate je je snelheid opvoert, maar de meest belangrijke factor zal nog altijd je lichaamsgewicht blijven bij de berekening van het aantal calorieën dat je dan gaat verbranden.

Een voordeel van sneller lopen is dat je in dezelfde tijdspanne een grotere afstand af kunt leggen. Wanneer je een bepaalde tijd loopt, dan wil dat zeggen dat je tijdens een trainingssessie meer calorieën verbranden zult door je looptempo op te schroeven. Bij een groepswandelvakantie lig dat wat moeilijker. In die zin verdienen individuele wandelreizen en trainingen de voorkeur.

koopjesdrogisterij producten banner
Calorieën verbrand door te wandelen (4.0 mph per mijl en gewicht)
Tempo: 15 minuten per mijl (9 minuten per kilometer)
Gewicht kg)455564738291100113125136
Mijl 157 cal.688091102114125142156171
Mijl 2114136159182205227250284313341
Mijl 3170205239273307341375426469512
Mijl 4227273318364409454500568625682
Mijl 5284341398455512568625710782853
Mijl 63414094775456146827508529381023
Mijl 739847755763671679587599410941194
Mijl 84545466367278189091000113612501364
Mijl 951161471681892110221125127814071535
Mijl 10568682795909102311361250142015631705
Mijl 13.174489310411191134014881638186020482234
Mijl 26.21488178720832382268029763275372040954467

 

Verbrande calorieën 4,5 km/u wandelen per kilometer en gewicht
Tempo: 13,3 minuten per mijl (8 minuten per kilometer)
Gewicht kg)455564738291100113125136
Mijl 1647689102115127140159175191
Mijl 2127153178204229255280318350382
Mijl 3191229267305344382420477525573
Mijl 4254306356407458509560636700764
Mijl 5318382446509573637700796875955
Mijl 638245853561168776484095510501145
Mijl 7445535624713802891980111412251336
Mijl 850961171381491610181120127314001527
Mijl 9572688802916103111461260143215751718
Mijl 106367648911018114512731400159117501909
Mijl 13.1833100111671334150016681834208422932501
Mijl 26.21666200223342667300033353668416845855002

 

Verbrande calorieën 5,0 km/u lopen door kilometer en gewicht
Tempo: 12 minuten per mijl (7,5 minuten per kilometer)
Gewicht kg)455564738291100113125136
Mijl 17387102116131146160182200218
Mijl 2145175204233262291320364400436
Mijl 3218262305349393437480545600655
Mijl 4291349407466524582640727800873
Mijl 536443750958265572880090910001091
Mijl 6436524611698785873960109112001309
Mijl 750961171381591610191120127314001527
Mijl 8582698814931104711641280145416001746
Mijl 96547869161048117813101440163618001964
Mijl 1072787310181164130914551600181820002182
Mijl 13.1952114413341525171519062096238226202858
Mijl 26.21905228726673050343038124192476352405717

Andere manieren om al wandelend calorieën te meten

Op het moment dat je een bepaalde tijd wandelt, ongeveer een kwartier of een half uur, in plaats van te kiezen voor een specifieke afstand, dan wil je wellicht ook een beeld kunnen vormen van het aantal verbrande calorieën tijdens het wandelen.

Bij het maken van een dergelijke berekening is eveneens je looptempo van belang maar zeker ook de afgelegde afstand in deze tijdspanne samen met je lichaamsgewicht.

Gratis caloriecalculator

Wanneer je zelf geen rekenwonder bent, of wanneer je gewoonweg geen zin hebt om een dergelijke berekening uit te gaan voeren, dan kun je op verschillende websites terecht voor een gratis caloriecalculator.
Als je erop gebrand bent om af te vallen en je houdt van moderne technieken, kan je ook gebruik maken van de zogenaamde afval apps.

In deze tool voer je de gevraagde gegevens in en binnen een paar seconden weet je hoeveel calorieën je hebt verbrand tijdens het wandelen gedurende een bepaalde tijd. Zo kun je niet alleen zien hoeveel calorieën je hebt verbrand maar heb je ook een ervaringscijfer voor calorieën verbranden in de toekomst.

Lees ook:

koopjesdrogisterij afvallen banner

bewust puur banner