Take a fresh look at your lifestyle.

Ziek van liefdesverdriet zijn

Wat gebeurt er als de liefde een negatieve impact heeft op jouw mentale en fysieke staat? Dan kan het zo zijn dat je ziek bent van liefdesverdriet.

Wat is liefdesverdriet?

Ziek van LiefdesverdrietIn 1979 heeft Dr. Dorothy Tennov een term bedacht voor mensen die ziek van de liefde zijn: limerence. Een term die staat voor de mentale staat die iemand met liefdesverdriet ervaart. Het is een mix van romantische gevoelens en een enorme aantrekkingskracht.

Is er geen antwoord op deze gevoelens? Dan levert dit een verschrikkelijk gevoel op. Het gaat echter niet alleen over gevoelens van bedroefdheid, romantiek of hopeloosheid. Ook impulsiviteit, extreme gedachten en ideeën die niet bij de realiteit passen, hebben te maken met liefdesverdriet. Sommige experts denken dat dit soort gevoelens diep in ons als mens zitten.

Waarom voel ik mij zo verschrikkelijk?

Sommige aspecten van liefdesverdriet passen misschien bij een mentale ziekte. Tegelijkertijd is het een hele krachtige ervaring. Wanneer je verlost bent van liefdesverdriet, krijg je een onoverwinnelijk gevoel voor deze negativiteit terug. Soms is het zo dat de negatieve gevoelens niet eens meer in jouw herinnering zitten.

 

Dit soort gevoelens lijken op die van drugs. Het lichaam is gevoed met serotonine, dopamine en andere hormonen. Dit zorgt voor extreme emotionele swings. Iets waar je psychologisch gezien erg van geniet. Tegelijkertijd zorgt het voor instabiliteit, iets dat niet altijd even gezond is. Een gevoel dat heerlijk is en tegelijk ook vreselijk. Iets dat je uitsluitend bij liefdesverdriet ervaart.

Symptomen van liefdesverdriet

Gelukkig hebben we niet in iedere relatie met liefdesverdriet te maken. Heb je te maken met liefdesverdriet? Dan zijn daar de volgende symptomen voor:

 

  • Idealiseren

 

Je hebt het idee dat jouw partner of ex helemaal het eind is. De negatieve aspecten verdwijnen en de positieve aspecten zijn nog prominenter in beeld. Door te idealiseren is het gemakkelijk om verliefd te blijven. Iemand anders kan eigenlijk niets verkeerd doen.

 

  • Oneindig analyseren

 

Alsof je nooit ontdekt of een relatie of iemand wel of niet bij je past. Door te lang in het analyseren te blijven hangen doe je jezelf erg veel pijn. Hak op een gegeven moment de knoop door om te zien welke impact dit heeft.

 

  • Jouw schema aanpassen om de kans te krijgen iemand te zien

 

Je bent nog steeds hopeloos verliefd als je probeert om iemand toevallig tegen te komen. Jij weet immers precies waar jouw (ex) lover zich exact begeeft. Onbewust pas je jouw schema aan.

 

  • Fysieke symptomen

 

Verzorg je jezelf slecht? Heb je uitslag door de stress? Liefdesverdriet kan veel met jouw doen. Ook fysiek is dit soms aan mensen te zien.

 

  • Angst

 

Angst geeft een vervelend gevoel op de borst. Het kan zelfs tot kortademigheid of pijn geven. Angst krijg je door de onzekerheid die liefdesverdriet geeft.

 

  • Gevoelens van tegenslag en romantiek wisselen af

 

De ene keer is het heerlijk om aan jouw geliefde te denken. De andere keer is er een gevoel van tegenslag en verlies je de hoop dat jullie weer bij elkaar komen of dat het goed komt als het uit is.

 

  • Slapeloosheid

 

Analyseren en gevoelens van angst, maken het onmogelijk om de slaap te vatten.

 

  • Gevoelens van zwakte

 

Al dit soort emoties, maken je tot een zwak persoon. Het wordt steeds minder eenvoudig om beslissingen voor jezelf te nemen. Weet je nog steeds wat je precies wilt? Op dit moment is het misschien beter om geen ingrijpende beslissingen te nemen tot het verdriet minder is of verdwenen.

 

  • Euforisch voelen

 

Hoe vreemd het ook klinkt, soms kun je een euforisch gevoel krijgen. Je denkt de wereld weer helemaal aan te kunnen en je verwacht dat het goedkomt tussen jullie. Dit kan zorgen voor verzoening of na verloop van tijd weer de andere kant op. Al dit soort emoties maken het er niet makkelijker op.

Uiteindelijke effecten van liefdesverdriet

Liefdesverdriet is vaak een enorme rollercoaster. Alle chemicaliën die door je lijf schieten. Het zorgt voor allerlei gevoelens. Alsof je vol in een soort rush zit. Dit kan echter ook voor ongewenste emoties en fysieke klachten leiden. Iets dat niet wenselijk is.

Het is onder andere mogelijk dat je in een depressie terechtkomt. Stress en angst geeft op de lange termijn ook grotere risico’s op hart- en vaatziekten, hoofdpijn en allerlei andere medische klachten. Iets dat je wilt voorkomen.

Heb je voor langere tijd te maken met gezondheidsklachten. Dan zijn er een aantal dingen die je kunt veranderen:

 

  • Stel grenzen voor jezelf

 

Het stellen van grenzen is tijdens iedere relatie belangrijk. Is een relatie zojuist afgerond of weet je het nog niet? Ook dan is het belangrijk om grenzen voor jezelf te stellen. Is er sprake van stalking, geweld of een andere ongezonde situatie?

Dan is het belangrijk om hier zo snel mogelijk met iemand over te praten. Je bevindt je in dat geval in een ongezonde relatie. Deze situatie moet zo snel mogelijk stoppen.

 

  • Stop met een ongezonde relatie

 

Zit het romantisch goed en zijn er andere problemen die steeds weer terugkeren? Ook in dat geval kan het zo zijn dat je in een ongezonde relatie zit. Dit kan te maken hebben met een partner die je continu manipuleert. Iemand die je op een onrespectvolle manier behandelt of door andere problematiek.

Het is niet altijd duidelijk als je in een ongezonde relatie zit. Voor iedereen betekent dit iets anders. Praat eventueel met een psycholoog of psychiater om te achterhalen in welke relatie je exact zit.

Door er veel met iemand over te praten, is het mogelijk om iets meer afstand van de situatie te nemen en op basis daarvan een gewogen beslissing over de toekomst te maken.

 

  • Verlaag het stressgehalte

 

Ondanks de eventuele uitkomsten, is het belangrijk om het stressgehalte te verlagen voor zover dat mogelijk is. De eenvoudigste manier om dit te doen is met ademhalingsoefeningen.

Door ademhalingsoefeningen te doen, is het mogelijk om de hartslag te verlagen en krijg je minder stress. Een andere manier om te ontspannen: sport. Op het moment dat je het lichaam aan het werk zet, maak je allerlei hormonen aan die je een fijn gevoel geven.

Na het sporten gaat de hartslag omlaag en ben je fysiek moe. Dit dwingt je om te ontspannen. Iets dat ook helpt om mentaal tot rust te komen.