Take a fresh look at your lifestyle.

Langdurige buikloop en diarree laten stoppen na het eten?

Diarree of buikloop is vervelend, onhandig en vaak pijnlijk. Meestal is het een teken van een infectie of een voedselvergiftiging, waardoor je darmen sneller werken en niet goed overtollig water uit je ontlasting kunnen zuiveren. Daardoor moet je vaak naar de WC en is je ontlasting erg dun tot praktisch vloeibaar.

Mooi en gezond

Logisch dat je snel van deze narigheid af wilt. Je kunt natuurlijk naar de huisarts gaan om je medicijnen te laten voorschrijven, zodat je snel weer lekker je ding kan doen zonder elke tien minuten naar de WC te rennen. Maar waarom zou je chemische stoffen nemen als je ook gewoon thuis van je diarree af kan komen? Met eten dat lekker en gezond is, en je lichaam helpt om zijn natuurlijke balans terug te vinden? In dit artikel bespreken we de beste etenswaren om thuis van je diarree af te komen en weer een gezonde stoelgang te krijgen.

Let op: als het gebruik van deze voedingsmiddelen na een paar dagen geen effect heeft, kan je beter naar de dokter gaan. Dat geldt ook als er bloed in je ontlasting zit, als je zwarte, kleverige en stinkende ontlasting (melena) produceert, of als het om een kind gaat. Jonge baby’s (jonger dan drie maanden) met diarree moeten direct naar een arts gebracht worden voor behandeling.

Waardoor ontstaat diarree?

Iedereen heeft af en toe wel last van een verstoorde stoelgang met diarree. Je moet dan vaak naar de WC, hebt last van een opgeblazen gevoel en pijnlijke krampen in je buik. Je ontlasting is erg waterig en ruikt viezer dan normaal.

Diarree ontstaan als er iets mis is met je spijsvertering. Er kan bijvoorbeeld een infectie opgetreden zijn in je maag, in je darmen of op een andere plek in je lichaam. Je lichaam probeert dan van de infectie af te komen door diarree te produceren. Het kan ook komen door schadelijke bacteriën in je darmen, of doordat je dikke darm tijdelijk even niet goed werkt. Je dikke darm haalt dan niet, zoals normaal, het grootste deel van het water uit je ontlasting.Acute diarree duurt minder dan twee weken. Het wordt meestal veroorzaakt door één van de volgende factoren:

  • Een infectie door een bacterie, virus of parasiet;
  • Voedselvergiftiging;
  • Gebruik van antibiotica;
  • Het drinken van water dat besmet is met bacteriën.

Bij jonge kinderen komt diarree vaak voor. De boosdoener is in dit geval meestal een virus. Als je op reis bent krijg je soms reizigersdiarree door het drinken van water of het eten van voedsel dat besmet is met bacteriën, omdat het onhygiënisch bereid of ongekoeld bewaard is. Dit overkomt toeristen in ontwikkelingslanden vaak; de lokale bevolking heeft weerstand ontwikkeld tegen de bacteriën die deze vorm van diarree veroorzaakt.

Manieren om diarree te laten stoppen

1. Drink genoeg

Bij flinke diarree verlies je per dag liters water. Daardoor droogt je lichaam uit, dus moet je dat water vervangen. Drink dus voldoende! Als je het kraanwater niet vertrouwt, wat verstandig is in ontwikkelingslanden, vul je vochttekort dan aan met water uit flessen  -daarvan weet je zeker dat er geen bacteriën inzitten die je nóg zieker kunnen maken. Vooral mensen die al ziek zijn of een slechte afweer hebben, jonge kinderen, en oudere, kunnen erg ziek worden als ze niet voldoende vocht krijgen bij een aanval van diarree. Baby’s die borstvoeding krijgen moeten vaker gevoed worden als ze diarree hebben.

Als je veel water bent verloren kan je bij een drogist of apotheek ook speciale rehydraterende oplossingen krijgen die de vochtbalans in je lichaam snel herstellen. Sportdrankjes helpen daar ook bij, en vullen ook de elektrolyten (zouten en mineralen) aan die je via je ontlasting bent verloren.

Wat moet je vooral niet drinken? Alcohol, koffie, limonade met prikkels en melk zijn natuurlijk óók vloeistoffen, maar toch kunnen ze de symptomen van de diarree erger maken. Drink ze dus maar liever even niet.

Eet of slik probiotica voor een gezonde darmflora

In je darmen bevinden zich bacteriën die je helpen met het verteren van je voedsel. Ook zorgen ze dat schadelijke en ziekmakende bacteriën geen kans krijgen om zich in je darm te vestigen en je ziek te maken. Deze natuurlijke bacteriën noemen we wel “darmflora”, hoewel het bacteriën zijn en geen planten. Om te zorgen dat er meer nuttige bacteriën in je darmen voor gaan komen, kan je zogenaamde probiotica eten. Dat zijn voedingsmiddelen die de groei van deze bacteriën bevorderen en daardoor helpen om diarree te voorkomen of te genezen.

De volgende etenswaren zijn priobiotisch en kan je dus eten als je last hebt van diarree.

  • Donkere chocolade
  • Groene olijven
  • Kefir
  • Kimchi (gefermenteerde groenten uit Korea)
  • Zuurkool
  • Miso (Japanse gefermenteerde sojabonensoep)
  • Kwark
  • Zachte gerijpte kaas
  • Natoo
  • Augurken en andere zure groenten
  • Tempeh
  • Ongerezen brood
  • Yoghurt

Ook kan je probiotica als tablet of als poeder nemen. Deze probiotica zorgt voor genoeg voedingsstoffen voor de nuttige bacteriën in je darmen. Als die weer op peil zijn zorgen ze voor normale en stevige ontlasting

Ook kan je een bepaalde schimmel, Saccharomyces boulardii, nemen. Deze schimmel vestigt zich in je darmen en helpt je spijsverteringssysteem om schadelijke bacteriën en ziekteverwerkers te bestrijden. Ook zorgt de schimmel dat je darmen de voedingsstoffen uit je eten beter opnemen, wat belangrijk is als je diarree hebt. Als je immuunsysteem niet optimaal is kan je deze schimmel beter niet gebruiken.

Toch liever medicijnen? Dit zijn de opties

Misschien vertrouw je meer op medicijnen dan op gezond eten, en wil je graag een snelle oplossing. In dat geval kan je bij een drogist of apotheek medicijnen krijgen die de verschijnselen van diarree aanpakken en voor verlichting zorgen. Sommige van deze medicijnen zijn vrij verkrijgbaar, andere krijg je waarschijnlijk alleen op doktersvoorschrift mee – dat hangt ook af van het land waar je je op dit moment bevindt. Let op – ze pakken niet de onderliggende oorzaak van de diarree aan en zijn dus geen permanente oplossing!

  • Loperamide (merknaam Imodium) is een medicijn dat zorgt dat je de spieren in je darmen zich langzamer gaan bewegen. Dit geeft je dikke darm de kans om meer water uit je ontlasting te halen, waardoor die steviger en minder vloeibaar wordt. Ook kunnen je darmen zo meer nutriënten en elektrolyten uit je voedsel halen, waardoor je je snel beter voelt en een normale stoelgang terugkrijgt.
  • Bismuth subsalicylaat(merknaam Pepto-Bismol) is een stof die meerdere werkingen heeft. Het medicijn vermindert ontstekingen in de darmen, blokkeert toxines die door bacteriën geproduceerd worden en doodt schadelijke bacteriën. Ook zorgt het dat je darmen meer vloeistof uit je voedsel opnemen, waardoor je stoelgang normaal wordt.

Deze medicijnen moet je niet langer dan twee weken achtereen gebruiken, en ze zijn niet geschikt voor kinderen.

koopjesdrogisterij producten banner

Eet voedsel dat diarree tegengaat

Als je diarree hebt is het belangrijk om te blijven eten, ook al heb je buikkrampen, geen eetlust en voel je je belabberd. Je lichaam heeft nutriënten (voedingsstoffen) en mineralen nodig om de stoffen te vervangen die er aan de andere kant zo hard uitkomen. En er zijn voedingsmiddelen die de aanval van diarree helpen te bedwingen. Wat moet je dus eten als je stoelgang iets te vlotjes loopt?

Sap en bouillon

Drink deze vloeistoffen om het verlies van mineralen en vitamines aan te vullen. Ook helpt vloeibaar voedsel je om je vochtbalans weer op orde te krijgen. Pers het liefst vers sap en vermijd daarbij zure vruchten zoals citrusvruchten en ananas, omdat de zuren je arme spijsverteringskanaal alleen maar verder aantasten. Appelsap is een prima keuze. Bouillon kan je eenvoudig maken van een bouillonblokje en vullen met gesneden ingrediënten die je lichaam op dit moment aankan.

Witte rijst

Rijst staat er om bekend dat het de inhoud van je darmen steviger maakt, doordat het vocht aantrekt. Eet dus rijst om je ontlasting weer normaal te maken.

Appelmoes

Appelmoes bevat, net als appelazijn, het natuurlijke antibioticum pectine. Dat bestrijdt de groei van schadelijke bacteriën die diarree veroorzaken. Een bonus is dat appelmoes goed verdragen wordt door je maag en darmen als je buikpijn hebt.

Thee van sinaasappelschil

Dit is een traditionele manier om diarree tegen te gaan. Gebruik hier onbespoten (biologische) sinaasappels voor. Pel er twee en hak de schil fijn. Laat de schil een kwartiertje trekken in heet of kokend water. Voeg eventueel suiker of honing toe om het geheel wat zoeter te maken – sinaasappelschil is vrij bitter. Laat het brouwseltje afkoelen en drink het op.

Kamillethee

Kamille is rustgevend, maar bevat ook bestanddelen die ontstekingen tegengaan en samentrekkingen van de darmen verminderen. Hierdoor worden ziekmakers bestreden en komt je spijsvertering tot rust. Gebruik het liefst verse of gedroogde kamille. Als je je te ziek voelt: kamillethee is ook gewoon in theezakjes verkrijgbaar.

Honingthee

In veel landen wordt warme honingthee gebruikt om diarree tegen te gaan. Los hiervoor vier eetlepels honing op in een kop heet water (goed roeren). Laat het afkoelen en drink het op. Extra bijzoeten is in dit geval niet nodig!

Appelazijn

Minder lekker dan honing, maar wel effectief: appelazijn bevat de stof pectine, die antibiotische eigenschappen heeft. Hierdoor kunnen de schadelijke bacteriën die alle ellende veroorzaken zich niet verder voortplanten, en krijgt je lichaam de kans om de infectie aan te pakken. Giet de azijn over een salade of verdun het met water om het naar binnen te krijgen.

 Thee

Witte, groene en vooral zwarte thee bevatten tannine, een samentrekkende stof die thee zijn typische bitterheid geeft. Ook op de andere membranen in je lichaam heeft tannine dit effect. Daardoor worden je darmen gestimuleerd om meer vloeistof op te nemen. Ook heeft tannine een remmende werking op bacteriën, en komen ontstekingen tot rust. Rooibosthee heeft hetzelfde effect, kruidenthee of fruitthee niet. Kies bij voorkeur voor cafeïnevrije thee, omdat cafeïne je lichaam uitdroogt.

Aardappels

Gekookte aardappels (liefst niet gebakken, omdat die te veel vet bevatten) zijn vrij neutraal en helpen in je darmen om vocht te binden, dankzij hun hoge zetmeelgehalte.

Kip

Gegrilde of gekookte kip, liefst zonder vel, worden vaak goed verdragen door mensen met diarree. Een ideale maaltijd voor mensen met diarree zou dus aardappels of rijst met kip en appelmoes kunnen zijn. Helemaal niet verkeerd.

Kijk uit voor dit eten

Er zijn ook voedingsmiddelen die je beter kan vermijden als je buikloop hebt. Om te beginnen eten dat erg vet is of gefrituurd is – dat vergroot de snelheid waarmee je darmen werken. Ook eten dat veel gas produceert als het verteerd wordt (zoals bonen) is geen goed idee, omdat dat je buikpijn en het opgezwollen gevoel alleen maar erger maakt. Het gaat dan om de volgende voedingsmiddelen:

  • Bonen, kikkererwten, linzen en andere peulvruchten – deze bevatten suikers die je lichaam niet kan verteren. Je darmbacteriën nemen het dan van je over, en produceren daarbij grote hoeveelheden gas. Daardoor neemt je buikpijn alleen maar toe en gaan je darmen nog sneller ontlasting produceren. 
  • Broccoli, bloemkool, paksoi en andere koolsoorten – ook kool is lastig te verteren, zeker door zieke darmen. Ook hier loop je het risico dat je je stoelgang alleen maar versnelt. Laat de anders zo gezonde kool dus maar even staan. De uitzonderingen zijn zuurkool en kimchi: die zijn gefermenteerd en werken als een probioticum, waardoor je darmflora verbetert.
  • Rode peper en heftige kruiden – al ben je nog zo’n fan van extra sambal op je loempia, je hebt op dit moment even geen behoefte aan eten dat je interne slijmvliezen kan irriteren. Laat pittig Aziatisch en Mexicaans eten dus maar even staan voor als je weer beter bent.
  • Pruimen, bessen, abrikozen en veel ander fruit – deze voedingsmiddelen zijn een uitstekend voedingsmiddel als je last hebt van constipatie (verstopping). Ze versnellen de werking van de darmen. We hoeven waarschijnlijk niet uit te leggen dat het eten hiervan in jouw huidige situatie niet zo’n goed idee is.
  • Zoetstoffen – het is verstandig om suiker in je dieet te vervangen voor zoetstoffen, zoals xylitol en stevia. Maar dat gaat even niet op als je diarree hebt – deze zoetstoffen werken laxerend.
bewust puur banner