fbpx
Take a fresh look at your lifestyle.

Wat je hersenen doen als je Hangry bent (honger hebben + kwaad worden)

Heb je wel eens gehoord van de term hangry, of ben je dit zelfs al eens geweest? Als je term niet bekend voorkomt, dan toch kun je stellen dat je er waarschijnlijk mee te maken hebt gehad. Heb je bijvoorbeeld wel eens een collega een uitbrander gegeven nog voor lunchtijd? Of heb je je lief of je kinderen afgeblaft nadat je ’s middags geen tussendoortje had gegeten? Of wellicht heb je ooit je ontbijt overgeslagen en daarna de medewerker van de koffiebar lik op stuk gegeven toen deze je bestelling verkeerd had opgenomen. In al deze gevallen kun je natuurlijk gewoon een slechte dag hebben gehad, maar wanneer je al een tijdje niet had gegeten, kan het ook zijn dat je hangry was.

De definitie en de symptomen van hangry

Het woord hangry is zeker geen woord dat afkomstig is uit het Nederlands. De term hangry is namelijk een samentrekking van de Engelse woorden hungry (hongerig) en angry (boos). Hangry is dus geen medische term, maar dat wil niet zeggen dat dit fenomeen door de wetenschap niet serieus wordt genomen. Op het moment dat je er last van krijgt, heb je dan ook te maken met een echte aandoening met echte symptomen.

Om het verband tussen het hongergevoel en een gemoedstoestand te kunnen bestuderen, meten onderzoekers in de meeste gevallen de bloedglucosewaarden. Je bloedsuikerspiegels stijgen namelijk nadat je iets hebt gegeten, omdat het voedsel dat je eet, om wordt gezet in glucose (een suiker). Glucose is de meest favoriete energiebron van je lichaam en wanneer je een poosje niet gegeten hebt, dan zal de concentratie bloedglucose (ook wel je bloedsuikerspiegel genoemd) af. Voor de meeste mensen is een hongergevoel hebben dan ook een teken dat ze een lagere bloedsuikerspiegel hebben dan normaal. Onderzoeken hebben echter aan het licht gebracht dat een lage bloedsuikerspiegel en boosheid vaak verband houden met elkaar en zich op diverse manieren kunnen manifesteren.

Typische symptomen van hangry kunnen zijn:

Stemmingswisselingen

Je kunt je ongewoon slechtgehumeurd, geïrriteerd of zelfs angstig voelen op het moment dat je bloedsuikerspiegel aan de lage kant is. Een onderzoek, dat gepubliceerd werd in het tijdschrift Physiology and Behavior, ontdekte dat een laag bloedsuikerconcentratie een toestand van “gespannen vermoeidheid” teweegbrengt met als gevolg dat de deelnemers aan dit onderzoek op een meer negatieve manier naar bepaalde levenssituaties gingen kijken.

Agressie

Op het moment dat je druk bezig bent, dan heb je wellicht de neiging om scherp uit te halen naar de mensen waar je veel om geeft. Een onderzoek onder getrouwde stellen heeft uitgewezen dat mensen die een intieme relatie onderhouden eerder agressieve impulsen tegenover elkaar laten zien op momenten dat hun bloedsuikerspiegel lager was dan normaal.

Minder goede zelfbeheersing

Mensen die af willen vallen, maar last krijgen van hangry, kunnen het moeilijker hebben om hun gezonde dieetplan vol te blijven houden. Maar ook wanneer je probeert om van een slechte gewoonte af te komen, kun je wellicht het gevoel krijgen dat je wilskracht afzwakt wanneer je bloedsuikers dalen. In een onderzoekanalyse, die gepubliceerd werd door Personality and Social Psychology Review, kwamen de onderzoekers tot de conclusie dat je eerder de fout in gaat ten aanzien van je zelfbeheersing wanneer je bloedsuikers laag zijn, of wanneer de suikers niet effectief in je hersenen kan worden aangewend.

Je er niet in slagen om je te focussen

Studenten die te maken hebben met hangry vinden het wellicht lastig om in zich tijdens de les te blijven focussen. Wanneer je op je werk een hangry bent, kun je je misschien ook niet goed concentreren tijdens een vergadering die nog voor de lunch gepland staat of je aandacht niet helemaal houden bij een belangrijk telefoongesprek dat aan het einde van een lange werkdag moet worden gevoerd. Toen de onderzoekers het concentratievermogen aandacht en het vermogen om te focussen bestudeerden voor een artikel in het tijdschrift Brain, kwamen ze tot de ontdekking dat het concentratievermogen en de reactietijd afnamen op momenten dat de deelnemers aan het onderzoek last kregen van een lagere bloedsuikerspiegel.

Snel geprikkeld zijn

Indien je normaal gesproken een geduldige ouder bent, een rustige chauffeur of een relaxte klant wanneer er problemen opgelost moeten worden, dan kan je je geduld aardig op de proef worden gesteld als je hangry bent. Onderzoekers publiceerden in het tijdschrift Aggressive Behavior een artikel waarin ze het mogelijke verband bespraken tussen een lage bloedglucosespiegel (of een minder goede glucosstofwisseling) en agressief of gewelddadig gedrag. Aan het einde van het artikel konden de schrijvers zelfs het advies meegeven om “een lepel suiker te gebruiken ter voorkoming van agressief en gewelddadig gedrag.”

Je ervaring op momenten dat je hangry bent, kunnen verschillende symptomen omvatten. Er zijn bepaalde mensen die gewoon moe worden, terwijl anderen geïrriteerd zullen raken. Een heleboel mensen worden een beetje mistig in hun hoofd en voelen hun motivatie even in een dal terechtkomen. Het maakt echter niet uit op welke manier je de symptomen van hangry zich bij jou aandienen. Voor de meeste mensen is het alleen maar van belang om te weten dat de symptomen die worden ervaren echt zijn.

Waarom je last van hangry krijgt: het verband tussen darmen en hersenen

Vaak, wanneer je regelmatig eet en goede voeding kiest, zorgen je fijn afgestemde stofwisselingsprocessen ervoor dat je lichaam en brein de voedingsstoffen krijgen die ze nodig hebben om optimaal te kunnen werken. Uiteraard zijn er een aantal aandoeningen (zoals diabetes type 1 of type 2) waarbij dit proces wordt verstoord. In het gros van de gevallen helpt het aanleren van gezonde eetgewoonten je om je verzadigd en goed te voelen.

Helaas kunnen overvolle agenda’s, hectische werkdagen en andere hindernissen een eten op een juist moment flink in de war sturen. Indien je te lange tijd zonder voedsel doorgaat, dan zullen er een paar veranderingen in je lichaam plaats gaan vinden. Een lage bloedsuikerspiegel is één van deze veranderingen, maar zeker niet de enige reden waarom je last van hangry krijgt.

Een lage bloedsuikerspiegel kan weliswaar de trigger zijn, maar er zijn nog een heleboel andere fysiologische factoren die een rol spelen bij hangry. De bloedglucoserespons kan bovendien van persoon tot persoon sterk uiteenlopen. Een zeer lage bloedsuikerspiegel is een aandoening die in de medische wereld ook wel aan wordt geduid als hypoglycemie. Hiervan is sprake op het ogenblik dat de glucosespiegel in je bloed lager is dan 70 milligram per deciliter (mg/dl). Verder kun je ook last krijgen van een relatieve verandering van de bloedsuikerspiegel. In bepaalde situaties kun je last krijgen van symptomen terwijl je bloedsuikerspiegel technisch gezien niet verlaagd is, wanneer je bloedsuikerspiegel chronisch verhoogd is of op momenten dat je bloedsuikerspiegel snel van hoog naar laag gaat.

De belangrijkste factoren die een rol spelen bij hangry zijn echter de hormonen glucagon en epinefrine (ook adrenaline genoemd) samen met het zogenaamde sympathische zenuwstelsel. Op het ogenblik dat bloedsuikerspiegels laag zijn, komen de hormonen glucagon en epinefrine vrij. Deze hormonen hebben tot doel om de bloedsuikerspiegel weer op een normaal peil te brengen door in je lichaam opgeslagen koolhydraten, of vetten, af te breken. Adrenaline of epinefrine wordt soms ook wel het stresshormoon genoemd vanwege het effect dat dit hormoon op je lichaam heeft.

Het sympathisch zenuwstelsel en epinefrine zorgen voor een groot aantal van de symptomen die kenmerkend zijn voor een hypoglycemie:

  • beven,
  • nervositeit,
  • zweten,
  • droge mond,
  • bleekheid van de huid.

Het vrijkomen van acetylcholine aan het sympathisch zenuwstelsel zorgt voor symptomen als:

  • een gevoel van honger,
  • zweten,
  • tintelingen

Het centrale zenuwstelsel is wellicht ook bij dit proces betrokken: zodra het centrale zenuwstelsel namelijk een tekort heeft aan glucose, dan kan dit in ernstige gevallen leiden tot verwarring, prikkelbaarheid en zelfs tot een afname van het bewustzijn. Verder spelen andere hormonen hier ook een rol bij, zoals cortisol en groeihormoon, maar deze rol is beduidend kleiner rol.

Hoewel dit wellicht wat ingewikkeld klinkt, kan hangry ook in simpele bewoordingen uit worden gelegd. Alle symptomen die in verband gebracht worden met hangry worden in essentie veroorzaakt door een lage bloedsuikerspiegel, maar de situatie kan een aantal verschillende kanten uit gaan. Je hersenen zijn afhankelijk van glucose als brandstof, dus wanneer je een poosje niet hebt gegeten, dan kun je je wat licht in je hoofd gaan voelen en wat minder helder gaan denken dan je normaal gesproken zou doen, dit kan leiden tot het nemen van impulsieve beslissingen of een verslechtering van je humeur. Op het ogenblik dat je bloedsuikerspiegel laag wordt, worden eveneens hormonen geactiveerd die door andere organen in je lichaam uit worden gescheiden. Enkele van deze hormonen spelen een rol bij het in de hand houden van je gedrag, en de afscheiding ervan kan je in bepaalde gevallen meer agressief laten reageren.

Er zijn overigens bepaalde mensen die meer geneigd zijn om hangry te worden. Dit komt doordat zowel de gevoelens met betrekking tot honger als tot woede worden beheerst door je genen, en ieder mens heeft een andere genetische opmaak, daarnaast zal iedereen gevoelens ook nog eens op een andere manier uiten, sommige personen zijn opener dan anderen, waardoor hun reactie op een hangry extremer over kan komen. Ondanks het feit dat dit soort veranderingen in je lichaam en brein dramatisch en wellicht zelfs gevaarlijk kunnen klinken, zijn ze dat in de regel niet. Ernstige gevallen van hypoglycemie komen alleen komen bij patiënten die lijden aan diabetes en die insuline of sulfonylureummedicatie gebruiken. Bij mensen die deze middelen niet gebruiken, zal de fysiologie je weer probleemloos uit een dergelijke situatie halen.

Hoe vermijd je hangry?

Hoewel in de meeste gevalleen hangry niet gevaarlijk is, toch willen de meesten mensen liever voorkomen dat ze ermee te maken krijgen en wat ongewoon gedrag gaan vertonen. Niemand wil namelijk de gevolgen dragen van een keertje ongecontroleerd uithalen naar de baas, alleen maar omdat je een maaltijd hebt gemist. Het is dan ook zaak om te weten op welke manieren je hangry kunt voorkomen.

De beste manier om hangry te voorkomen is om iets te eten voordat het punt is bereikt waarop je je hongerig en geïrriteerd gaat voelen. Voor de meeste mensen wil dit zeggen dat ze meer dan drie keer per dag een klein beetje moeten eten. Wanneer je weet dat je de neiging hebt om hangry te worden, dan kan het helpen om een ​​kleine snack altijd bij je te hebben. Deze snack kun je dan snel even tussendoor eten als dat nodig blijkt te zijn.

De kwaliteit van je eten is eveneens van belang. Het eten van een uitgebalanceerd dieet is zelfs van cruciaal belang, evenals het plannen van maaltijden die de juiste hoeveelheden koolhydraten, eiwitten en vetten bevatten. Indien je je tussen de maaltijden hangry gaat voelen, dan kun je een snack nemen waarin al deze voedingsstoffen voorkomen.

Koolhydraatrijke maaltijden of snacks, zoals chips, koekjes of snoepjes, kunnen je bloedsuikerspiegel snel verhogen, maar het is eveneens mogelijk dat deze tussendoortjes je spijsverteringsysteem vast laat lopen. Bij voorkeur kies je dus voor een ​​meer uitgebalanceerde snack met complexe koolhydraten en eiwitten, bijvoorbeeld in de vorm van een paar crackers met wat hummus, een banaan met pindakaas of een yoghurt met fruit en noten.

Tot slot moet je je bedenken dat wanneer je geregeld last krijgt van hangry, je je maaltijden beter dient te plannen om op die manier symptomen te voorkomen. Verder doe je er dan goed aan om de inname van veel cafeïne te vermijden. Cafeïne kan de symptomen die horen bij hangry immers verergeren. Het voorkomen dat je een overdosis cafeïne binnenkrijgt is dan ook zeker aan te raden.

Slotopmerking

Er is voor veel mensen niets meer frustrerend dan het niet in de hand kunnen houden van hun emoties. Het kan weliswaar iedereen gebeuren, maar toch zal het frustraties opleveren wanneer jou betreft. Op het ogenblik dat je echter weet op welke manier je spijsverteringsstelsel en je hersenen met elkaar in verbinding staan, kan dat je zeker helpen om woedeaanvallen te voorkomen. Indien je vaak last hebt van hangry, dan is het goed om je maaltijdplanning eens onder de loep te nemen en aan te passen om zo het meest erge hongergevoel te kunnen ondervangen. Daarnaast kun je proberen om altijd één of meerdere gezonde snacks bij de hand te houden om daarmee je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Simpele veranderingen kunnen een positief effect hebben op de manier waarop je met mensen in je directe omgeving omgaat. Dit is niet alleen prettig voor hen, maar zeker ook voor jezelf en de onderlinge relaties.

 

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.